Mindig örömteli, ha az elektromos lobbi fojtó hatása ellenére olyan autók születéséről adhatunk hírt, amelyek még a régivágású benzinvérűeknek készültek. Ilyen a Honda R divíziójának újdonsága, a friss Civic alapjaira éptett Type R, amely a valaha gyártott legerősebb Honda sportkompaktként lép a színre – bemutatkozik az autórajongói szemmel egyik legfontosabb idei gép.

Az újdonság egyébként összességében az 1997-es premier óta a hatodik CTR generáció, amely a 11. Civic generációban kapott szerepet. Noha a korábbi pletykákban számtalan találgatás terjedt összkerékhajtás, hibrid rendszer és duplakuplungos automataváltó érkezéséről, azonban ezek egyike sem lett igaz, szerencsére a sportmodell marad a maga egyszerűségében, ami az élménymodellek esetében fontos szempont.

A Honda ezúttal nem dizájnolta túl a CTR-t, szerencsére

A Honda megmaradt a K20 motorkódot viselő négyhengeres, turbóval lélegeztetett benzines alkalmazásánál, amihez továbbra is hatgangos kézi váltót csatlakoztatnak. Persze a hajtáslánc nem egy az egyben érkezett az előző generációból, szokásukhoz híven mind a váltón., mind az erőforráson reszelgettek a japán szakemberek, hogy a 2023-as Type R még több erőt préselhessen ki magából.

A nyomaték az első kerekekre szabadul, de az optimális tapadásban részlegesen önzáró, mechanikus differenciálmű segít. Gyorsulási és teljesítmény adatokat egyelőre nem tett közzé a gyártó, ráadásul tömegadatok sem adottak, azonban a korábbi verzió 320 lóerejét és 5,8 szekundumos 0-100-as sprintjét bizonyosan felülmúlja majd a jövevény. Az új CTR-ben rejlő potenciál jól mutatja, hogy Suzukában minden idők leggyorsabb elsőkerekes körét futotta meg.

Odabenn jelentős szerepet kapott a piros szín

Az utastér és a műszerfal abszolút fókuszált, ráadásul az infotainemnt rendszer a Honda LogR funkciójával valósidejű információkat és stoppert is nyújt a versenypályás használat során. A kényelmes ülőhelyet piros Type R kagylóülések biztosítják, amelyek kárpitanyaga is a fokozott igénybevételhez igazodik, ráadásul csúszásgátló felületű is.

A váltógom polírozott fém, utalván a korábbi modellekre, azonban minden más új persze. A 11. generációs Civic vetített óracsoportja és a 10,2 hüvelyk képátlójú központi érintőpanel az alapot nyújtó modellből érkezett, azonban a megjelenítés grafikája, színei természetesen igazodnak a sportos miliőhöz. Nem hiányozhat továbbá a gyártási sorozatszámot tartalmazó plakett sem, amely a kesztyűtartó fölé helyezve prominensebb pozíciót kapott.

Három kipufogó és méretes szárny is szerepel a repertoárban

A Honda a karosszériáról, valamint a futóműről egyelőre hallgat, visszafogottan csak annyit mondtak el a japánok, hogy könnyű és nagyon merev, ez által biztosan fejlődött az autó mindezek tekintetében is az elődhöz viszonyítva. A képeken azonban látható, hogy négydugattyús Brembo fékek gondoskodnak a megfelelő lassulásról, azonban a hűtött tárcsákon sem marás, sem fúrás nem jelenik meg.

Az elődre szerelt 20 colos kerekeket a cél érdekében 19 hüvelykesre cserélték, ami kisebb rugózatlan és egyben forgó tömeget is jelent, ráadásul javul a vezethetőség is. A Michelin Pilot Sport 4 S abroncsok mérete 245/30 ZR20-ról 265/30 ZR19-re változott. A kisebb kerekek is jól kitöltik a kerékjáratokat, így a sportos küllem nem szenvedett csorbát emiatt. További jó hír, hogy a japánok ejtették a légbeömlő imitációkat, azonban a tripla kipufogóvég maradt, ráadásul a méretes hátsó légterelő is jól fest. Noha sportos az újdonság, mégsincs rajta az a temérdek túlzó elem, ami a leköszönő modellt sokak szerint áthajította a ló túloldalára.

A valaha gyártott legerősebb Civic Type R született meg

Az árak tekintetében ősszel térhetünk vissza újra a témára, azonban a nemzetközi fórumokon a Golf R alatti vételárról csiripelnek a madarak. Mindenesetre üdvözöljük az új, még gyorsabb és még erősebb Civic Type R variánst, ami vizuálisan nagyon kedvezően alakult, s közben vélhetően az élmény is fokozódik az igényes megoldások, a fejlődés, valamint a klasszikus megoldások (kézi váltó) miatt.