A Volkswagen konszern az elmúlt napokban, illetve hetekben gőzerővel szórja az újdonságokat, amelyeket a kapuit alig négy hét múlva megnyitó Genfi Autószalonon csodálhatunk majd meg élőben. Ma eddig már két (mai) VW-konszernes újdonságról is hírt adhattunk Olvasóinknak a vadonatúj kis Skoda Kamiq SUV és a frissített Audi TT RS kapcsán, ezúttal pedig a ráncfelvarrott Passatról adhatunk hírt. Jöjjenek hát a részletek.

Eget rengető újításokról nem beszélhetünk a Passat esetében, azonban a Volkswagen rendkívül sikeres középkategóriás modellje – amely mindig is nagyon kedvelt volt úgy a privát vásárlók, mint a vállalati ügyfelek körében – kívül-belül megváltozott, kínálata pedig számos új technológiával gazdagodott.

Szemből változott leginkább a jelenlegi szériához képest az új (frissített) Passat – galéria

A legszembetűnőbb külső módosítások közé a teljesen új első, illetve az átdolgozott hátsó lökhárító mellett az átszabott hűtőrács, a felfrissült kerék- és színpaletta (a kínálat egy fiatalos világoskék, egy zöld, valamint egy homokszínnel gazdagodott), valamint az kicsit más formát öltött lámpatestek tartoznak, amelyek opcionálisan LED-mátrix technológiát kapnak (IQ.Light néven). Mindemellett a hátsó lámpatestek is megváltoztak.

Az utasteret szintén nem hagyták érintetlenül a tervezők: itt leginkább talán az új kormánykerék hívja fel magára a figyelmet, de a kárpitanyagok is változtak, akárcsak a díszbetétek. Érdekes módosítás, hogy az eddigi (középső szellőzők között elhelyezett) analóg órát egy háttérmegvilágítású Passat logó váltotta le, amely egyfelől biztosan szépen mutat, másrészt viszont használati értéke távol áll a korábbi analóg óráétól...

A beltér még szebb kijelzőket, modernebb multimédiát és az analóg óra helyett egy megvilágított Passat logót kapott

Opcionálisan eddig is elérhető volt a digitális műszercsoport, azonban a sajtóközlemény szerint lényegesen átdolgozták és jobbá, szebbé tették ezt a prémium miliőt sugárzó opciót a tervezők – a kijelző képátlója különben 11,7 colos, megjelenítése pedig a fokozott grafikai teljesítmény, a nagyobb fényerő és pixelsűrűség révén jobb lett.

Legalább ennyire fontos újdonságnak számít az új, természetesen továbbra is érintőképernyőn keresztül vezérelhető multimédiás rendszer, amely immár MIB3 névre hallgat. Összesen 3-féle kijelzőméret áll a vásárlók rendelkezésére a (felár)fizetési hajlandóság függvényében: a legkisebb képátlója 6,5, a középsőé 8, a legnagyobbé pedig 9,2 colos. A MIB3 egyebek mellett integrált SIM-kártyával is rendelkezik, amely lehetővé teszi az internetkapcsolatot, valamint a vezeték nélküli internetes hotspotot. Az okostelefon-tükrözés funkció megléte magától értetődik, az Apple CarPlay ráadásul végre vezeték nélkül is elérhető.

A hátsó lámpák is divatosabbak lettek – galéria

Szintén újdonság az intelligens beszédfelismerés: természetes beszédparancsokat is megért a MIB3 – a megoldást már ismerjük a Mercedes-Benz legújabb modelljeiből (pl. az új A-osztályból, ahol debütált MBUX néven), csak itt a „Hey Mercedes“ helyett a ‘kreatív’ „Hello Volkswagen“ hívószóra reagál. Magyar nyelven persze minden bizonnyal jó néhány évig nem fog még érteni a rendszer, bár mi örülnénk a legjobban, ha nem lenne igazunk és az importőr előállna a magyarul is értő természetes beszédfelismeréssel.

A hajtásláncokhoz alig nyúltak a tervezők, alapvetően csak a legújabb emissziós normálnak való megfeleltetés okozott néhány minimális különbséget. Benzinfronton a konszern 1,5 literes, 4-hengeres TSI egysége jelenti a belépőt 150 lóerővel, a nagyobb 2-literes verzió pedig 190, illetve 272 lóerős kivitelben lesz választható. A dízelek terén a paletta legolcsóbb tagja továbbra is a 120 lovas 1.6 TDI, amit a 2-literes TDI követ, 150, 190, illetve (két turbóval) 240 lovas kivitelben. Persze a manuális váltó mellett DSG automata is kérhető és 4motion összkerékhajtás is van a palettán.

A GTE konnektoros hibridek jóval nagyobb elektromos hatótávval kecsegtetnek – galéria

A GTE névre keresztelt, konnektorról is tölthető hibrid Passat továbbra is megmaradt, de a modell jóval nagyobb, 13 kWh kapacitású lítium-ionos akkumulátora révén immár 55 km-es tisztán elektromos hatótávolsággal kecsegtet; ráadásul ez már az új WLTP mérés szerinti érték, a korábbi NEFZ ciklus alapján akár 70 km-t jelent.

A hibrid turbós benzinmotorja érdekes módon továbbra is 1,4 literes maradt, amit egy 115 lóerős villanymotor egészít ki. Az erőt egy speciális hatfokozatú DSG váltó továbbítja az első kerekekhez. A rendszerteljesítmény nem változott, továbbra is 218 lóerő.

A GTE konnektoros hibridek jóval nagyobb elektromos hatótávval kecsegtetnek – galéria

Fontos újítást jelent még az asszisztens rendszerek legújabb generációjának megjelenése: még soha nem önvezetett ennyire ügyesen egyetlen Passat sem. Az adaptív tempomat például a GPS adatokat felhasználva mostantól önállóan képes lefékezni az autót az éles kanyarok, valamint a körforgalmak előtt, a felismert sebességhatárokhoz pedig önállóan tudja igazítani a sebességet.

Persze a kormányozni is képes aktív sávtartás is fejlődött. A lényeg, hogy végre a 2. szintre léphettek az autonóm rendszerek. Az ún. Travel Assist a járművezetőt akár 210 km/h-s tempóig képes jelentős mértékben támogatni.

A kicsit megemelt, 'telekjárós' Alltrack változatot is érinti a frissítés – galéria

Persze a kezünket továbbra is muszáj a kormányon tartani, s az új kapacitív kormánykerék észleli, ha a sofőr nem fogja a kormányt. Amennyiben a sofőr legalább 10 másodpercig nem fogja meg a kormányt és nem reagál a figyelmeztető jelzések sorozatára, az autó azt feltételezi, hogy a vezető rosszul van, önállóan lefékezi a sávban óvatosan az autót, vészvillogót kapcsol és segítséget hív.

A Passat frissítése a teljes modellsorozatot érinti, vagyis a szedán és kombi (Variant) karosszéria mellett a 'telekjárós' Alltrack kivitel is frissült; a GTE konnektoros hibrid mind szedán, mind pedig Variant karosszériaváltozatban elérhető.

Volkswagen Passat 2019 – teljes sajtógaléria

Az új Passat család összes tagja májustól lesz megrendelhető a hazai Volkswagen szalonokban; a pontos árakat egyelőre nem ismerjük, de minden bizonnyal nem kell jelentős növekménnyel számolni a kifutó széria árazásához képest. A Passat sikere továbbra is borítékolható, hiszen az autó a középkategória (egyik) legerősebb versenyzője – ráadásul minden idők legsikeresebb középkategóriása, ugyanis a modell tavasszal fogja átlépni a bűvös 30 millió (!) darabos határt.