Annak ellenére, hogy a kínai újautó-piac az elmúlt időszakban kissé hanyatlásnak indult, nem meglepő módon még mindig Kína az egyik legnagyobb felvevőpiac az autógyártók számára, a kinti törvények pedig nagyon erősen tolják az elektromos hajtástechnológiát, gyakorlatilag kényszerítve a gyártókat a jövőbe mutató technológia használatára.

Nem meglepő hát, hogy a kapuit április 18-án megnyitó Sanghaji Autószalonon is az elektromos koncepciómodellek kapnak főszerepet. A Sanghaji seregszemlén gyakorlatilag egymást fogják érni a különféle villanyos modellek, amelyek részben szériaformában, részben pedig koncepcióként igyekeznek majd elnyerni úgy a kilátogatók, mint a sajtó tetszését.

Ilyet sem láttunk még: négy tolóajtót tervezett a VW elektromos egyterű-koncepciójára

Természetesen a Volkswagen konszern sem marad ki a buliból, a németek több zéró emissziós típust is prezentálnak a nagyközönség előtt – a két legérdekesebb újdonság az Audi AI:ME és a Volkswagen ID. Roomzz tanulmány. A finoman fogalmazva furcsa típusnevek alapján kissé elgurult a megálmodók gyógyszere, de nézzük csak, hogy miről van szó.

A VW a nagy egyterűek jövőjét vetíti előre – alapvetően a jövő Sharanjáról beszélhetünk –, míg az Audi egy kompakt elektromos modellt állított négy kerékre. Kezdjük előbbivel. Az ID. Roomzz utasterébe nem kevesebb, mint négy tolóajtón (!) keresztül lehet bejutni, amelyek közül az elsők előrefelé, a hátsók pedig hátrafelé csúsznak, B-oszlop pedig nincs.

Valahogy így képzeli el a Volkswagen a jövőbeli Sharant...

Belül három üléssort találunk, ahol igazán kényelmes fotelokban lehet helyet foglalni. Az autó 4.915 mm hosszú, 1.890 mm széles és 1.760 mm magas, tengelytávolsága pedig 2.965 mm, vagyis kicsit nagyobb, mint a korábban említett, jelenleg is kapható Sharan.

A meghajtásról két villanymotor gondoskodik 306 lóerős összteljesítménnyel, a 82 kWh kapacitású akku pedig 450 km-es hatótávolságot biztosít, ami nagyon jól hangzik, de persze ez a koncepció eléggé messze áll a szériaérettségtől. A 6,6 másodperces 0-100 km/h-s sprintidő nagyon meggyőző, a 180 km/h-s végsebesség pedig egy elektromos autótól szintén kiváló, a 150 kW-os gyorstöltés révén pedig megfelelő hálózat esetén akár 30 perc alatt 80%-ra lehet tölteni az akkumulátort.

Az autonóm vezetésre felkészítve, de azért még van benne kormány

A beltér abszolút otthonos, tényleg nappali-hangulatot áraszt, aminek az autó összes utasa örülhet: igen, még a sofőr is, hiszen a megálmodók szerint az ID. Roomzz az autonóm vezetés negyedik szintjét ‘tudja’, vagyis képes az önvezetésre.

Akárcsak az Audi AI:ME, ami elsősorban a jövőbeli prémium városi mobilitást szolgálja. A formaterv ez esetben is abszolút futurisztikus, a hátsó tengelynél elhelyezett 170 lóerős villanymotort pedig egy 65 kWh-s akku táplálja.

Az Audi ilyennek képzeli jövőbeli kompakt modelljét

A koncepció 4,3 méter hosszú, 1,9 méter széles, 1,52 méter magas, tengelytávolsága pedig 2,77 méter, ami azt jelenti, hogy nagyjából egy aktuális A3 méretének felel meg az AI:ME tanulmány, a jóval nagyobb tengelytáv viszont sokkal tágasabb belsőt sejtet.

A negyedik szintű autonóm vezetés azt jelenti, hogy már nincs szükség a sofőrre, de ha a vezető szeretne, mégis vezethet, így mindkét koncepcióban találunk kormánykereket és kezelőszerveket. Még; illetve szerencsére. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy az elektromos autonóm jövő közelebb van, mint gondolnánk. Hogy ez vajon jó lesz-e nekünk vagy sem, az majd kiderül...

Közelebb van a jövő, mint gondolnánk...