Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Škodánál mára már hagyománnyá vált, hogy fontosabb modelljeiket egy látványos tanulmányautóval vetítik előre, melyek a sorozatgyártásra ugyan szelídülnek, de nagyvonalakban azért megtartják a mutatós formákat. Éppen ezért örülhetünk most a Vision X-nek is, amely a Genfi Autószalonon mutatkozott be, és a Seat Arona – illetve a hamarosan szintén érkező Volkswagen T-Cross – Škoda testvérének szériaváltozatának megoldásaiba enged betekintést.

Minden szögből mutatós - galériaA Vision vonalat még 2014-ben kezdte meg a cseh-német gyártó a jelenleg futó Superbet előrevetítő Vision C-vel, majd később jött a Kodiaq formáiról árulkodó Vision S, és az egyelőre sorozatgyártásba még nem került, de a Kodiaq alapjaira épülő terepkupét bemutató Vision E. Most pedig végre megérkezett a Vision X, mely a Škoda valószínűleg jövőre bemutatkozó kis crossoverét mutatja meg nekünk.

Noha természetesen sokat finomítanak majd a koncepción, a kettős fényszórómegoldás biztosan marad, és az alapformák is nagyon hasonlóak lehetnek – ugyanakkor a keret nélküli ajtóktól, az üvegszerű első hűtőrácstól vagy éppen a rejtett kilincsektől szinte biztosan el kell majd búcsúznunk. Az utastér egyelőre nem igazán tud kiindulópontként szolgálni, hiszen akárcsak a többi Vision tanulmány, belül az X is igazi futurisztikus megoldásokat kapott, de sorozatgyártásban valószínűleg a többi Škoda modelltől megszokott kezelőszerveket és elrendezést kapjuk majd.

Kétféleképpen is hibrid - galériaAzonban még ennél is érdekesebb lehet az, amit a lemezek alatt találunk, ugyanis a Vision X-be mondhatni egy duplahibrid egység került. Az alapot adó 1,5 literes G-TEC erőforrás ugyanis nem csak benzinnel, hanem CNG-vel is képes működni, ugyanakkor a hátsó tengelyre egy elektromotor is került, ami megfelelő körülmények között akár 2 kilométeren át is tudja egymaga hajtani az autót. A belső égésű motor teljesítménye egyébként 130 lóerő, csúcsnyomatéka pedig 200 Nm – az elektromotornak a nyomatékát árulták el a gyáriak, ami 70 Nm. Mindezzel 9,3 másodperces 0-100-as sprintre képes az autó, és 200 km/h-ig tud gyorsulni.

Ennél azonban fontosabb lehet, hogy a teljes hatótáv 650 kilométer lehet, és mindössze 89 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként a Vision X. Az autó méretei valószínűleg nem változnak már sokat a sorozatgyártásig: a tanulmány 4255 mm hosszú, 1807 mm széles és 1537 mm maga, míg tengelytávolsága 2645 mm-re adódik – utóbbi egyébként közel 8 centivel meghaladja a Seat Arona értékét, és könnyen lehet, hogy a Škoda saját kis crossovere valóban méretesebb lesz majd a márkatársénál. A csomagtér 380 liter, ami már önmagában sem rossz, de sorozatgyártásra biztosan nőni fog, köszönhetően az egyszerűbb hajtásláncoknak, ahol nem foglalnak majd helyet például a CNG tartályok.

Sorozatgyártásra sokat szelídül majd - galériaCsúcstechnológiából tanulmányhoz méltón nincs hiány: noha a LED-es technológia már nem újdonság, a Vision X-ben természetesen csak fénydiódákkal találkozhatunk mindenhol, beleértve a hűtőrács megvilágítását is. Ennél talán érdekesebb az a funkció, amellyel az autót hatékonyabban oszthatjuk meg másokkal – a személyes „kulcsok” nem csak nyitják és indítják az autót, de a saját beállításainkat is aktiválják, köztük az ülések helyzetét, a klímát vagy éppen a hangrendszert.

A csomagtérben elrejtett két elektromos gördeszka már inkább csak a látványt szolgálja, de valóban jó szolgálatot tehetnek az utolsó méterek megtételében az autótól a végső célunkig. Ugyanez igaz az első sportülésekből elővarázsolható védőfelszerelésekre – amik a gördeszkázás során lehetnek hasznunkra – illetve a középső konzolból kivehető sportkulacsokra is. Ezek ugyan feleslegesnek tűnnek, de a Škoda ezzel is igyekszik megmutatni, hogy a „simply clever” mottójukban bőven van még potenciál. Kíváncsian várjuk már a sorozatgyártású változatot.