A járvány miatt hozott korlátozások magyarországi feloldása még nem jelenti azt, hogy egész Európa visszaállt a normális kerékvágásba. Ennek megfelelően a frissített Jeep Compass bemutatója dedikált időpontban, úgymond "élőben" zajlott, de nem igényelt fizikai jelenlétet, hiszen interneten lehetett követni a sajtótájékoztatót. Már kezdünk hozzászokni az új módihoz, nem is rossz az irány, ha fontosnak tartjuk a környezettudatosságot és a fenntarthatóságot. Végeredményben nem a körítés, hanem a portéka a fontos. Lássuk, mit tudtunk meg a 2014 óta amszterdami központtal rendelkező FCA Csoport friss és ropogós termékéről!

Összekapcsolódik a szabadságoddal – zengi az új szlogen. A szabadságot egy Jeep esetében nem kell túlmagyarázni, a gyártó teljes életútját meghatározta a szinte bármilyen domborzati kihívás leküzdésére való képesség. Az összekapcsolódás értelmezéséhez egy fokkal költőibbek leszünk: az olasz-amerikai vezérkar ugyanis büszke a Uconnect elnevezésű fedélzeti mindentudó rendszerre. Az aktív internetkapcsolat révén a mobilnettel nem rendelkező utasaink is kedvükre görgethetik az idővonalat, egy átmulatott éjszaka másnapján telefonos applikációval kereshetjük meg a bulinegyedben letámasztott autónkat, nem mellesleg a teljes rendszer kezelését könnyebbé, működését gyorsabbá varázsolták a lelkes szoftverfejlesztők. Ha pedig új verzió érkezik az autó eszéhez, a frissítéshez nem kell szervizbe rohannunk, a szoftver letölthetjük a felhőből.

A mindentudó Uconnect kezelése egyszerűbb, működése gyorsabb lett

Néhány évvel ezelőtt biztosan a „forradalmi külső” vagy a „vadiúj, minden eddiginél hatékonyabb és erősebb motorok” ismertetésével kezdődött volna egy bemutató. Ezúttal a sorrend (és ezzel együtt a hangsúly) változott egy kicsit, de szerencsére az erőforrásoknál is akad újdonság.

Az 1,3-literes turbós négyhengeres benzines blokkja és hengerfeje is alumíniumból készült. A Multiair III fantázianév egy közvetlen befecskendezéses egységet jelent, az bitekkel vezérelt lefújószelep az ígéretek szerint eredményesen harcol a turbókésedelem ellen, miközben a motor a legfrissebb kibocsátási normáknak is megfelel. Kézi váltó esetén 130 lóerővel, duplakuplungos automata választásakor pedig 150 lóerős teljesítménnyel kerülhet a vevőkhöz (a közös nevező a 270 Nm nyomaték). Mellette az 1,6 literes dízelmotor 120 lóerős kiadása elérhető, amelynek 320 Nm nyomatéka hatfokozatú kézi váltón át érkezik előre.

Az egyelőre gyorsan áttekinthető hajtáslánckínálat néhány hónapon belül terebélyesedhet: a belső égésű motorok mellett elektromos egységek is kerülhetnek a Jeep Compass lemezei alá, összkerékhajtást is alkotva. Az összteljesítmény 190 és 240 lóerő lesz, és már az év végétől mehetünk értük a kereskedésbe. A csúcsmodell 7 másodperc alatt tudja le a 0-100-at, elektromosan pedig egy feltöltéssel 50 kilométert tud megtenni - persze nem a 130 lóerős villanyos végsebességet kihasználva.

Négyhengeres turbómotor 130/150 lóerővel - később pedig jön az elektromos segítség

Többször elhangzott, hogy a Compass-t Európának tervezték, de pontosítva az öreg kontinensen ért el komoly sikert, melynek következtében ide már Mexikó helyett Olaszországban gyártják, hiszen így tudják a legjobban kiszolgálni a vásárlói igényeket. Azon állítással kicsit vitatkoznék, hogy a most bemutatott modell a valaha készült „legdzsippebb” Jeep. Vessünk csak egy pillantást a hajtásképletre: bizony, az összkerékhajtás hiányzik, csak az elektromotorok eljövetelével válik négykerék-hajtásúvá az autó.

Személyesen Jeff Hines (a Jeep közép-európai főnöke) mutatta be az új színeket és felniket

Virtuális tesztvezetés utasaként hallgathattuk meg a jármű méltatását: elődjéhez képest WLTP-ben mérve akár 30%-kal takarékosabb az új benzines erőforrással szerelt Compass, a kormány egyszerre ad több visszajelzést tempósabb haladáskor és az eddigieknél is erősebb rásegítést lassú manőverezéskor. Apropó, természetesen parkolóautomata is elérhető az autóhoz.

A szép számú vezetői asszisztens működését kénytelenek leszünk igazi tesztvezetés keretein belül ellenőrizni, a „videó-mitfahrerkedés” mindenesetre egy könnyű terepezéssel végződött. A stabilitás mellett a komfort megőrzése jellemzi földúton is a Jeepet, hiszen az FSD (Frequency Selective Damping) technológia lényege pontosan az aszfalton és murván egyaránt elérhető kedvező tulajdonságok biztosítása. Hogy ez mennyire sikerült, azt majd a teszt során megtapasztaljuk.

Magyarországi árakról nem tett említést a nemzetközi bemutató, de azt már tudjuk, hogy négy felszereltségi szinten (Longitude, Night Eagle, Limited és S) árusítják majd a megújult Compass-t. A frissítés előtti változatból kiindulva az alapár 8 millió alatt marad, de a csúcsfelszereltségű benzines-automata kombinációért listaáron közel 12 millió forintot is elkérnek - a konnektoros hibrid pedig milliókkal lesz drágább. A hónap végétől már rendelhetők lesznek nálunk is a friss modellek, így hamarosan az árak tekintetében is tiszta vizet önthetünk a pohárba.