Az egykor igazán fényesen ragyogó Fiat az elmúlt években nincs túl kedvező helyzetben: modellpalettája igencsak öregecske már, és technológiai fronton sem igazán tudnak szembeszállni a konkurenciával. Tulajdonképpen a továbbra is népszerű 500-asnak köszönhetik, hogy továbbra is felszínen vannak, és az imádni való városi mini most a Pandával közösen egy új, hibrid hajtásláncot is kapott, hogy még vonzóbbá váljon a vásárlók számára.

Mielőtt bárki hagyományos vagy konnektoros hibridre gondolna, a két Fiat esetében egy – manapság igen népszerűvé vált – mild, vagy más néven lágy hibrid egységről beszélünk, ami az olaszok legújabb, egyliteres, háromhengeres benzinmotorját kombinálja egy 12 Voltos integrált generátorral és egy kis, 11 Ah-s lítium akkumulátorral. Az összteljesítmény 70 lóerő, a csúcsnyomaték pedig 92 Nm, ráadásul a gyáriak szerint a háromhengeresek hátrányának mondható vibrációit is képes csökkenteni valamelyest az elektromotor, köszönhetően például a finomabban működő start-stop rendszernek – és persze teljesíti a hajtáslánc a szigorú előírásokat is.

Kabrióként is elérhető - galéria

Ugyan a Fiat célja egyértelműen az volt, hogy papíron csökkentse a széndioxid kibocsátást, szerintük a fogyasztást is legalább 20-30 %-kal sikerült lejjebb szorítaniuk a hasonló erőt képviselő, 69 lóerős 1,2 literes motorhoz képest – azonban sok mild hibrid esetében ez a csökkenés megragad elméleti szinten, így ezt csak a gyakorlatban deríthetjük majd ki.

A technológia alkalmazása révén egyébként a rendszer már akár 30 km/óra alatti sebességnél leállíthatja a belső égésű motort. Ehhez a vezetőnek csupán üresbe kell tennie a sebességváltót (a hibrid rendszer működéséről tájékoztató műszerfalon megjelenik egy erre vonatkozó felkérés.) "Vitorlázó" üzemmódban a lítium akkumulátor táplálja az összes fogyasztót és rendszert, így a vezető továbbra is teljes mértékben uralhatja a gépkocsit.

A Panda már nem egy fiatal modell, de egyelőre állja a sarat - galéria

A mild hibrid erőforráshoz egy hatfokozatú manuális sebességváltó csatlakozik. Ennek kialakítása a minél jobb manőverezhetőséget és fokozott takarékosságot szolgálja. A mérnökök a felfüggesztés kialakítása során a kényelmi szempontokat is figyelembe vették. Végezetül az új rendszer lehetővé tette, hogy a hajtásláncot 45 mm-rel mélyebben építsék be: az ebből adódó, alacsonyabb tömegközéppontnak köszönhetően az autó kedvezőbb menettulajdonságokkal rendelkezik.

Az 500-ashoz és a Pandához elérhető új hajtáslánc tiszteletére egy-egy különkiadás is megjelent a két autóból, melyek hasonló megoldásokat kaptak. Felismerhetők a hátsó részen feltüntetett "Hybrid” logóról, valamint a középkonzolt díszítő stilizált, két harmatcseppből megformált 'H' emblémáról. A harmat - a hajnal, és ezáltal a megújulás, az új korszak jelképe – ihlette az új, exkluzív "Seaqual zöld" fényezést is, amely tökéletesen illik mindkét modellhez.

Különleges színek és anyagok igyekeznek feldobni a hangulatot - galéria

Az utastérben is testet ölt az egész projektet jellemző fenntarthatóság: a különleges üléskárpit tökéletesen harmonizál az FCA Mild Hybrid technológiájával. A Launch Edition ülései az autóiparban elsőként részben SEAQUAL fonalból készült kárpit borítja. A SEAQUAL INITIATIVE kezdeményezés keretében készült, speciális anyag újrahasznosított - 10 százalékban a tengerből, 90 százalékban a szárazföldről származó - műanyagból készült.  A SEAQUAL fonal gyártása során a tengerekben összegyűjtött műanyag hulladékból polietilén-tereftalát szemcséket készítenek.  Ezekből a szemcsékből állítják elő a fonalat, abból pedig a szövetet. A szövés fázisában a tengeri eredetű poliésztert egyéb környezetbarát, természetes, újrahasznosított vagy visszanyert nyersanyagokkal elegyítik. A zöld folyamatot a festés, majd a víz- és energiatakarékos, ezért környezetbarát végső kidolgozás zárja le.

Az 500-as esetében már a hazai árakat is kommunikálta az importőr: érdekesség, hogy a hibrid kivitel – igaz, kevesebb, mint 100 ezer forinttal – olcsóbb lesz, mint a 69 lóerős 1,2 literes változat. Az alapár így 4,065 millió forint, amiért a legfontosabb extrákat, mint a manuális klíma vagy éppen az elektromos ablakok, már megkapjuk. Természetesen több további felszereltségi szint is elérhető, a legdrágább pedig az itthon HyFly Edition névre keresztelt Launch Edition, amely a különleges kárpitokkal és színnel 4,87 millió forintba kerül. Az új hajtáslánc egyébként kabrióként is elérhető, 800 ezer forintos felárral.