A közelmúltban mértékkel adagolt információk után végre hivatalosan is bemutatkozik a Dacia nagy hármasa: indulásra készen áll a Sandero, a Sandero Stepway és a Logan. A piaci trendeknek megfelelően leszámoltak a dízelmotorokkal, és a konszern stratégiájához illeszkedve átváltottak a CMF-B padlólemezre.
A meglehetősen olcsó hangulatot árasztó előző generációs Daciákkal szemben ezúttal cél volt a fiatalos formák használata, ennek megfelelően valóban frissebbnek hatnak az újdonságok. A Stepway kivitelű Sandero talán a legtrendibb közülük, hiszen más gyártók komoly pénzeket keresnek a megemelt hasmagassággal és a strapabíróságot megelőlegező külső megoldásokkal.
Az új platformnak olyan műszaki megoldásokat köszönhet a Dacia, mint az elektromos szervokormány, a nagy hatékonyságú LED-es fényszórók, vagy a modern vezetési asszisztensek megjelenése. Széndioxid-kvóta szempontjából kedvezőtlen döntésnek tűnhet a dízelek száműzése – a benzinesek ráadásul kivétel nélkül háromhengeresek (és mindegyik start/stop rendszerrel szerelt). De a négyhengeresek hiányára (a megelőlegezhetően kedvező vételárat figyelembe véve) talán pont a román gyártónál nincs jogunk panaszkodni.
Egészen pofás kisautó lett a Sandero
A belépőt 65 lóerő és ezer köbcenti jelenti, ámbár a Sandero Stepway nem kapja meg az ötfokozatú kézi sebességváltóval szerelt szívómotort. A következő szinten egy 90 lovas 900 köbcentis áll, esetében már hat fokozat kerül a manuális váltóba, továbbá választható hozzá egy fokozatmentes egység is. A TCe motorból létezik egy 100 lóerős kivitel is, de esetében le kell mondani az automata kényelméről. A 100 pacis motor érdekessége, hogy LPG-üzemre is alkalmas, az 50 literes benzintartály mellett 50 literes pótkeréktartályba tankolhatjuk az autógázt. A kombinált hatótávolság így 1300 kilométer fölött alakul.
A külső megjelenéssel párhuzamosan a belbecs terén is előrelépésnek örvendhetünk. Media Control nevű multimédiás rendszer kerül az olcsóbb verziókba, míg a drágább szinteken 8 hüvelykes érintőképernyőt ad a Dacia. A Media Display nevű okosság Android Auto és Apple CarPlay funkcióval is bír (akár vezeték nélkül is!) és – immár Media Nav néven – akár 6 hangszóró is járhat hozzá.
A Logan köszöni szépen, él és virul
Kulcsnélküli rendszer, ülésfűtés, tolatókamera, esőérzékelős ablaktörlő és elektromos kézifék is kerülhet az akár digitális légkondis újdonságokba. Eddig hiányzott az üvegtető a Dacia extralistájáról, de a Sanderóba már ezt a hangulatos opciót is kérhetjük. Egy praktikus autónál fontos szempont a csomagtartó mérete. A Sandero 328 literes térfogata hozza a kisautók átlagát, a Logan szedán karosszériája pedig 528 literes csomagtartót rejt.
A Sandero Stepway 174 mm-es hasmagassága bő 4 centivel haladja meg a sima Sanderóét, ami már mindenképpen érezhető különbség, ha néha enyhe terepre téved az ember. Természetesen kapunk műanyag burkolatokat, tetősínt és oldalsó díszléceket is. Bár könnyűfémnek tűnik, a Stepway 16 colos keréktárcsái acélból készülnek.
A beltér is profitál a Renault-rokonságból
Az elődjénél 36 mm-rel hosszabb és 19 mm-rel alacsonyabb rakodóperemű Logan merevebb és szilárdabb karosszériát is kap, és a Sanderóval együtt a következő hónapokban kerül a kereskedésekbe.