Forradalom, evolúció? Mindegy, hogy minek nevezzük. A Nissan Qashqai új generációja már rajtara készen áll, és sokkal jobb kíván lenni elődjénél. Már két adag ízelítőt kaptunk róla: egy kisebbet a külsőről és egy nagyobbat a belsőről. Most a motortér tartalma került terítékre.

Kezdjük a belsővel! A márka célja új mércét állítani fel minőségben, amihez olyan opciók társulnak, melyeket (ilyen kivitelezésben) eddig inkább csak a prémium szegmensben köszönhettünk. A jó anyagok ígérete természetes, de van végre finom bőrkárpitozás is: a nappabőr 25 nap alatt készül el és 60 percig öltik rá a 3D-s hatást kölcsönző gyémántmintájú varrást. Az üléskényelmet háromféle masszázsprogram tetézi – igaz, szellőztethetőségről nem esett szó a gyártó közleményében.

Aprólékosan kidolgozott részletek, letiszult látvány

Minőségi anyagok, aprólékosan kidolgozott kezelőszervek, fehér hangulatvilágítás és finom részletek – ez mind a Nissan ígérete. Az új központi rendszer 7 eszköz számára nyújt WiFi hotspotot, 9 colos átmérője jobb felbontás és képminőség mellett kínál gyors működést, a modern telefonkapcsolási lehetőségek (vezeték nélküli Apple CarPlay) pedig magától értetődők. Ehhez 10-hangszórós Bose audiorendszer kapcsolódhat. A műszercsoport szerepét egy 12,3 colos digitális képernyő veheti át, továbbá egy 10,8 colos szélvédőre vetítő HUD is jelen van a repertoárban.

Digitális tekintetben is a csúcsra tör

Természetesen modern alkalmazás és okosotthonos integrálhatóság is ott van a lehetőségek között, a nagyméretű és akár 15 W-os töltést is biztosító vezeték nélküli töltőfelület pedig ugyancsak az új idők szelét fújja.

Reméljük, hogy gyors is lesz a digitális panel

Még fontosabb, hogy a vezető látótere javult: szélesebb a szélvédő és vékonyabbak az első oszlopok, a visszapillantó tükör pedig az ajtókra került. Hosszabb lesz a tengelytáv, ami nagyobb belső teret ígér: a hátsó lábtér 28 mm-rel növekedett, de a fejtér is nagyobb lett, elöl-hátul 11 mm-rel. Az új Qashqai csúcsverziójában már az üléspárnák dőlésszögét is állíthatjuk. teljes csomagtér az előző generációs modellhez képest 50 literrel lett megnövelve, részben annak köszönhetően, hogy a csomagtér padlót 20 mm-rel lesüllyesztették, köszönhetően a hátsó felfüggesztés kompaktabb kialakításának.

Nem csak minőségibb, nagyobb is lesz a tér

Az újdonság a Renault-Nissan-Mitsubishi Szövetség új CMF-C névre hallgató platformját kapja majd, amely magasabb fokú kényelmet és kifinomultságot is ígér. A fokozott merevség mellett a típus fogyókúrázik is – a Qashqai hátsó ajtaja kompozitból készül, így 2,6 kilogrammal könnyebb. Az új autóban, az első és a hátsó ajtók, az első sárvédő, és a motorháztető alumíniumból készültek, amely további 21 kilót csökkent a tömegen. A teljes karosszéria 60 kilóval könnyebb, mégis 41 százalékkal merevebb, mint a jelenlegi generációé.

A futóművek felállása változatlan marad: az első MacPherson mellé elsőkerékhajtással csatolt lengőkaros, összkerékhajtással többlengőkaros hátsó futómű társul, előbbi esetben akár 19, utóbbinál akár 20 colos kerekekkel. A teljes geometriát módosították viszont a mérnökök, így finomabb futás, jobb rugózás és mégis ugyanolyan dinamikus viselkedés szerepel a reperoárban. A kormányzás kevesebb rezonancia átvitele mellett is több információt ígér az útról.

A londoni tervezésű modell kínálatában két különböző hajtáslánc lesz: a főszerepet az 1,33 literes benzines turbómotor kapja, amely 12 V-os enyhe hibrid technológiával egészül ki. Ez utóbbi annak dacára csökkenti a fogyasztást 1-2 decivel, hogy 22 plusz kilóval terheli a modellt, jelentőségét pedig leírja az a tény, hogy 20 és 110 km/h között 6 Nm nyomatékkal tud besegíteni a hajtásba - legfeljebb 20 másodpercig. A hajtáslánc 140 és 160 lóerővel lesz elérhető (mindkét esetben 5500-as fordulaton), a 240/260/270 Nm-es csúcsnyomaték pedig 1750-nél érkezik. A hatfokozatú kézi váltót fokozatmentes CVT-re cserélhetjük, az elsőkerékhajtás mellett pedig vele párosítva összkerékhajtás is szerepel a repertoárban.

Van egy másik alternatíva is: az E-Power. Miről is van szó? Egy konnektoros hibrid rendszerről. A kerekeket kizárólag villanymotor hajtja, a benzinmotor pedig az akkukat tudja tölteni, ha arra szükség van. 190 elektromos lóerőről beszélünk tehát, ha pedig nincs szufla az akkukban, Európában egy 1,5 literes szívómotor termel áramot a hajtáshoz. Az első és összkerékhajtással is elérhető konfiguráció esetében a működési elv hasonlít egy fokozatmentes automatáéhoz - már amennyiben a benzinesnek működnie kell. A csúcsnyomaték 270 Nm - már csak az akkuk mérete a kérdéses. Meg persze a fogyasztás.

Két példa arra, hogy a Nissan mérnökei meddig mentek el a Qashqai hatékonyságának optimalizálása érdekében. Az egyik a sík padlóburkolat, amely biztosítja a lehető legjobb levegő áramlást az autó alatt. A másik példa az aktív szellőzőrács, amely alap esetben zárva van, melynek köszönhetően a levegő a lehető legakadálymentesebben áramlik el az autó mellett. Kizárólag akkor nyílik ki, ha a motornak hűtésre van szüksége, és ilyenkor több levegő érkezik az autó hűtőrendszerébe. Az autó orr részének az alakja egy levegő folyosót generál, amely a légáramlást úgy irányítja, hogy csökkenti a visszahúzó örvényt az első kerekek körül.

Az asszisztensek is fejlődnek: az új ProPILOT rendszer még egy lépést halad az önvezetés felé vezető hosszú úton. Új a LED-es fényszórórendszer, amely 12-részre bontva igyekszik ideális megvilágítást nyújtani.

Szinte mindent tudunk, jöhet a premier! Ez utóbbira már sokat nem kell várni, igaz, elsőként az 1,33-as verziót köszönthetjük; az E-Power konnektoros hibrid 2022-ben érkezik majd a kínálatba.