Európában még alig ismert a NIO gyártó neve, de a kínaiak komoly ambíciókkal rendelkeznek. Ezt bizonyítja most bemutatkozott zászlóshajójuk, az ET7. Hivatalos kommunikációjukban például akár 1000 km-es hatótávot is ígérnek a típusnak, amit azért nem árt fenntartásokkal kezelni.
Létezik az a járműméret, felhasználási körülmény, illetve teljesítményigény, ahol kijöhet ez a decens érték (pl. egy meleg tavaszi napon konstans 50-nel autózva városban), de a tapasztalatok alapján a modell gyakorlati fogyasztását inkább 22-28 kWh/100 km-re várhatjuk. Ez még mindig nem szélsőséges adat, utóbbi például ideális körülmények között is összejöhet autópályán - hidegben meg akár másfélszerennyi is. Azért így is jó tudni, hogy van olyan elektromos autó, amitől minden reális körülmény között elvárhatunk 400 kilométeres hatótávot - ami városban, langyos időben duplázható.
Az már más kérdés, hogy a teljesen lemerült akkumulátorokat nagyjából 13 órán keresztül kellene etetni a széles körben elérhető AC oszlopokon, de még a leggyorsabb töltéssel is bő órás művelet a 0-80-as megpúpozás. Ezért is döntött úgy a NIO, hogy a villámtöltős infrastruktúra kiépítése helyett inkább az akkumulátorcserélő állomások létrehozására fókuszál. A hasonló beruházások komoly idő- és forrásigénnyel bírnak, de ha jó lóra tesz egy gyártó, busásan megtérülhetnek.
Fogalmazzunk úgy: felismerhetően prémium-villanyautós a NIO megjelenése
A NIO Power Swap 2.0 elnevezésű szisztéma 14 akkumulátort tud kezelni, akár napi 312 akkucserés kapacitásra is képes. A 13 órás töltésnél természetesen sokkal vonzóbbnak tűnik a néhány perces időigényű csere, de valószínűleg kell néhány év, mire kiderül az elképzelés életképessége.
Háromórás rendezvényt hoztak össze a típus bemutatásához, amely egyes pillanataiban a Super Bowl-ok hangulatát idézte, míg a látványos bejátszások, a karizmatikus elődadások és az élő interjúk az Apple keynote-ok és popzenei díjátadók hatására kerülhettek a programba.
Szerencsére a show és a vízió mellett konkrét információkat is kaptunk. Az ET7 két villanymotorja révén összkerékhajtást kap. Az első tengelyre 245 lóerős állandó mágneses motor hat, hátulra pedig egy 408 lovas indukciós motor kerül. A rendszerteljesítmény egyszerű összeadással 653 lóerőre adódik, a maximális forgatónyomaték 850 Nm. Az erő 3,9 másodperces 0–100-as gyorsulásra teszi képessé az 5098 mm hosszú, 1987 mm széles, 1505 mm magas, illetve 3060 mm tengelytávolságú autót.
Mintha a belső is utalna a nagy rivális Teslára
Az alapváltozatba 70 kWh-s akkucsomag kerül – a nem életszerű NEDC ciklusban már ez a legkisebb kivitel is 500 km feletti hatótávra képes. A fent már említett legnagyobb, 150 kWh-s akkumulátor mellett elérhető lesz a 100 kWh-s pakk is. Az arany középút norma szerint egyetlen feltöltéssel 700 km-nél is többet tud megtenni, de vizionáljunk inkább valós használatban 350, 400 és 500 kilométert.
Az árak tekintetében (ezeket jüanban közölték) nagyjából 20 millió forinttól indul a történet 70 kWh-s akkuval, a közepes változat ára már 23 millió. Bérleti konstrukcióval is kérhető az autó (pontosabban az akkumulátor). Ebben az esetben az olcsóbb lehetőség 15,8 milliós vételára mellett havi 45 ezer forintot kell fizetni az akkumulátorért.
Ami a belsőt, illetve az egyéb műszaki tartalmat illeti: légrugós felfüggesztés, fűthető, szellőztethető és masszázsfunkciós ülések, panorámatető, HUD, valamint 23 hangszórós rendszer gondoskodik az utasok kényelméről. A 10,2 hüvelykes digitális műszerfalnál is nagyobb (12,8 colos) középső kijelzővel szerelik az ET7-et.
Az ES8 SUV után egy klasszikus limuzin érkezik
Talán nem meglepő, hogy a NIO ET7 kinézetében leginkább az elektromos autózás ikonikus szereplőjére, a Tesla Model S-re hasonlít. Mindenesetre 2022 elején érkezhet az újdonság – a szilárdtest akkumulátorra (vagyis a 150 kWh-s változatra) ennél kicsit tovább kell várni, nagyjából 2022 végére kerülhet sorozatgyártásba.
És ha már megemlítettük a Teslát. Az amerikai gyártó a villanyautózás mellett az önvezető járművek terén is igyekszik utat mutatni. A jelek szerint a NIO is felveszi az Egyesült Államokban ledobott kesztyűt. A gyári információk alapján összesen 33 szenzor, valamint négy darab NVIDIA processzor biztosítja az önvezető funkció hardveres hátterét. Az akkumulátorhoz hasonlóan az önvezetés képessége is elérhető lesz előfizetéses konstrukcióban, bár árakról még nem esett szó.
Látható, hogy veretes célokkal jelentkezett a NIO. A gyártó javára kell írni, hogy nem az ET7 lesz az első autójuk, az ES8 nevű SUV-juk már évek óta a piacon van. Az akkucserélő állomások sem előzmény nélküliek a cég történetében. Bár a legtöbb villanyautós vállalat nem erre a megoldásra esküszik, a kínaiak kitartanak az elképzelésük mellett. Az előttünk álló évtizedben be fog bizonyosodni, helyesen gondolkodtak-e.