Akik egy kicsit is követik a négykerekűek világát, azok pontosan tudják, hogy mekkora problémákkal néz szembe az autógyártás az alapanyagok hiánya miatt – ezt a helyzetet pedig a koronavírus után az ukrajnai háború csak még tovább rontotta. Gyakorlatilag nincs olyan gyártó, akit ne érintene érzékenyen ez a válság, és szinte mindenhol kerültek már ki emiatt modellek vagy éppen opciók a kínálatból. A MINI esetében például a manuális váltótól kell most elbúcsúznunk.

A kézi váltók elhagyása egyelőre csak ideiglenes, habár azt nem árulták el meddig fog tartani. Az ok egyszerű: a növekvő kereslet kielégítéséhez egyszerűsíteni kell a kínálatot, ezzel maximalizálva a gyártási kapacitást. Persze sokakban felmerült a kérdés, hogy egyáltalán visszatérnek-e manuális váltók a kínálatba, hiszen amellett, hogy egyébként is egyre csak csökken a kereslet irántuk, az elektromos éra beköszöntével nagy valószínűséggel teljesen eltűnnek majd a kínálatból.

Egyelőre csak ideiglenesen tűnnek el a manuális váltók

A MINI ugyanakkor egyértelműsítette, hogy csak ideiglenes intézkedésről van szó. A félvezetők hiánya egyébként olyan, napjainkban – főleg a prémium szegmensben – sokkoló lépésekre késztették a gyártókat, hogy elhagyjanak manapság már szinte alapnak számító extrákat, mint például az ülésfűtés. Az ukrajnai háború ráadásul csak tetézte ezt, hiszen egyrészt Ukrajnában leállt a termelés – és talán sokan nem tudták, de számtalan létfontosságú alapanyag érkezik onnan az autóiparba –, Oroszországgal szemben pedig szankciókat alkalmaztak a nyugati államok, így onnan ezért nem jönnek a szintén fontos anyagok.

Noha nem látunk bele az európai autógyártók vezetőinek fejébe, de nem is szeretnénk a helyükben lenni, hiszen óriási problémákkal kell most szembenézniük, amely minden szempontból nagyon mélyen érinti az iparágat – és egyelőre nem igazán látni, hogy mikor tudnak majd ebből a helyzetből kimászni.