Aki egy kicsit is képben van az autózás világában, pontosan tudja, hogy szinte példa nélküli drágulásnak lehetünk szemtanúi, legyen szó az új autó, vagy éppen a használt autó piacról. Azonban míg előbbi nagyrészt a kínálati hiány – amit leginkább a chiphiány okoz – miatt csökkent, utóbbi erős élénkülésen, és nem mellesleg dráguláson ment keresztül. Ez pedig a Használtautó.hu elemzéséből is jól látszik.
Második éve csökken az újautók piaca: a 2020-as esztendő csaknem 19 százalékos visszaesést hozott a személyautóknál, ezt 2021-ben további 4,8 százalékos követte a DATAHOUSE adatai szerint. Igaz, már nem elsősorban a kereslet, hanem a rendszerváltás óta első ízben a kínálat hiánya fékezi a piacot. A márkák java azt mondja: ha tudnának több autót gyártani, vevőjük lenne rá. Az autót nem, vagy nem időben kapó vásárlók pedig ugyanúgy a használt autók piacán kötnek ki, mint azok, akik semmiképpen sem tudják megfizetni az új autókat, amelyek drágulását jól jelzi, hogy míg tavaly év elején 2,899 millió forint volt a legolcsóbb új autó, ma már 3,56 millió forintra van szükség ahhoz, hogy új modellt kapjunk.
Elképesztő mértékben drágulnak a használtautók (is)
Az áremelkedés mögött több tényező is szerepel, s ezek közül csak az egyik az, hogy jelenleg több a vevő, mint a legyártott autó. A koronavírus gazdasági lassulását követő nyersanyag-drágulás az autók több összetevője kapcsán is megjelent, de a legtöbbször hallott szó talán a chiphiány, amihez az árak emelkedése ugyanúgy társul. Ha ez nem lenne elég, a gyártóknak egyre szigorúbb környezetvédelmi és biztonsági előírásoknak kell megfelelniük, ami szintén felveri az árakat. A forint árfolyamáról pedig nem is beszélve.
A hazai tulajdonosváltások is emelkedést mutattak: november végéig a 2019-es rekordérvhez mérten 1,6%-os, 2020-hoz képest pedig 3,8 százalékos növekedést mutatott a piac. A Használtautó.hu adatiból kiolvasható, hogy a 2020-as 2,789 millió forintos átlagár – ami a hirdetett árakat illeti – 43 százalékkal, 3,989 millióra emelkedett 2021-re. Azonban, ha nem csak évekre, hanem negyedévekre bontjuk le a változást, akkor még vadabb számokkal találkozhatunk, hiszen 2020 első negyedéve és 2021 utolsó negyedéve között közel 84 százalékos emelkedést láthatunk. Ugyan némileg súlyozhatjuk ezt az átlagéletkor csökkenésével, ám itt mindössze fél évről beszélhetünk, hiszen 12,5-ről 12-re csökkent – ez tehát önmagában közel sem magyarázza az emelkedést.
Ezek voltak a legnépszerűbb modellek a Használtautó.hu látogatói között
A drágulás szemléltetése érdekében a Használtautó.hu csapata összegyűjtötte, hogy mennyibe kerültek a népszerűbb használt modellek az elmúlt 3 évben. Az 5 legnépszerűbb modell aktuálisan 5 éves példányainak átlagár-emelkedése 2019-2021 között modelltől függően 7-42 százalékos volt. Míg 2019-ben átlagosan 2,32 millió forintba került egy 5 éves Opel Astra, idén már 3,02 millió forintba. Az 5 éves Suzuki Swiftek átlagára 2,55-ről 2,74 millió forintra emelkedett. A Skoda Octavia esetén 3,3-ról 3,88 millióra nőtt az átlagár. A Ford Focusnál pedig 2,46-ról 3,23 millió forintra, míg az 5 éves Audi A4-ek esetén 4,38-ról 6,2 millió forintra nőtt.
Itt is látszik: sokat drágultak a használt autók - ezt a különbséget a modernebb megoldások sem súlyozzák
Az aktuálisan 5 esztendős modellek árváltozását persze egy-egy modellfrissítés, a bővülő felszereltségek is befolyásolhatják, azonban még akkor is láthatunk abszolút áremelkedéseket, ha az adott évjáratú, azaz évről évre korosabb példányok árait nézzük vissza. A 15 éves átlagkorú piacra tekintettel az 5 legnépszerűbb modell 2007-es és 2015-ös példányainak árát is megvizsgálta a Használtautó.hu a már említett évek szerinti bontásban.
A 2007-es példányoknál az öregedés ellenére alapvetően stagnálás látható, a fiatalabb használt autók iránti fokozódó keresletet pedig mutatja, hogy az 5 legnépszerűbb modell sorában az Audi A4 kivételével a 2015-ös példányok hiába öregedtek, ma a már 7 éves autókért többet kell fizetni, mint 2019-ben kellett a négyévesekért. Nemcsak városi legenda tehát, hogy az egyre feljebb pörgő használtpiacon számos tulajdonos a vásárláskori árnál magasabb összeget kapva tud kiszállni autójából.
Egy 2015-ös Astra vagy Focus drágább 6 évesen, mint 4 vagy 5 évesen volt
Az iparági szereplők és elemzők azonban továbbra is kínálati hiányt jeleznek előre, így az áremelkedés nem áll meg az újautók piacán, ami magával viszi majd a használtpiaci áremelkedést is. Éppen ezért bármily vonzó lehet, nem biztos, hogy megéri most haszonnal eladni meglévő autónkat, ugyanis később még jobban járhatunk, ráadásul jelenleg nem juthatunk olcsóbban autóhoz.