Noha az autózásnak még vannak olyan szegletei – és itt főleg a motorsportok egy részére gondolunk –, ahol nem lenne kötelező elektromos hajtásláncot használni, a nagy gyártóknál már nincs visszaút, és ezeket is újabb lehetőségként fogják fel az erődemonstrációra, vagy éppen a hétköznapokban még nem használt technológiák tesztelésére. Az Audi is így gondolkodik, és a jövő évi Dakar küzdelmeire kifejlesztett RS Q e-tron versenyautó is ezt tükrözi.
A márka ismerői számára az e-tron kifejezés rögtön egyértelművé teszi, hogy egy elektromos négykerekűről van szó, az RS a nagy teljesítményre, a Q pedig nyilvánvalóan a terepes képességekre utal. Elég persze ránézni az autóra és máris minden világos: egy kőkemény tereprali versenyautóról van szó, de az Audi tervezőinek így is jár a taps, hiszen a funkciónak alárendelt formába – persze csak stilizáltan – még így is bele tudtak csempészni néhány jellegzetes négykarikás stílusjegyet.
Már élesben is tesztelik - galéria
A lényeg persze a lemezek alatt van: a hajtást kizárólag elektromotorok végzik, melyek alapvetően az Audi Formula-e versenyautójából érkeztek, persze a tereprali fokozott igénybevételéhez igazítva. Az összteljesítmény 680 lóerő, de kétséges, hogy ebből végül a szabályok miatt mennyi lesz elérhető. Így egyébként terepen is képes 4,5 másodperc alatt 100 km/h-ra katapultálni a versenygép, a limitált végsebesség pedig 170 km/h.
Persze jogosan merül fel a kérdés, hogy a napi akár 800 kilométer hosszú szakaszokat – főleg versenykörülmények között – hogyan lesz képes teljesíteni egy elektromos autó. A válasz pedig az, hogy csak akkumulátorról üzemelve sehogy, így a gyáriak a kétliteres TFSI erőforrást építették be generátorként, természetesen kifejezetten erre a célra hangolva. Ennek köszönhetően elégnek bizonyult egy körülbelül 50 kWh-s akkupakk, aminek a súlya is „mindössze” 370 kg körül mozog.
Az Audi kedvelői jelvény nélkül is ráismerhetnének - még ha nem is könnyen
A gyáriak persze sok részletet kiemeltek a külső kapcsán, melyekre valóban büszkék lehetnek, kezdve az UFO-szerű, de mégis több jellegzetes Audi stílusjegyet is tartalmazó formától egészen a kiváló vezethetőségig, de a képek és a cikkünkben megtekinthető videó is önmagáért beszél. Az Audi egyébként az első gyártó, aki a győzelemért száll harcba egy elektromos hajtáslánccal ellátott autóval, és ennek érdekében olyan neveket ültettek a három autójukba, mint a Mattias Ekström/Emil Bergkvist, a Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger és a Carlos Sainz/Lucas Cruz párosok – valószínűleg egyiküket sem kell bemutatnunk. Kíváncsian várjuk, mit sikerül majd elérnie a villanyos versenygépnek.