Február 23 – egyetlen nap, rögtön két meghatározó autós premierrel. Pontosan egy hét múlva hull le a lepel a C-osztály új generációjáról, amely a Mercedes-Benz legnépszerűbb, így legfontosabb modellje. Mellé pedig megérkezik a Hyundai Ioniq 5, amely a koreai márka első dedikált elektromos platformjára épülő újdonsága lesz, amely több szempontból is meghatározó kíván lenni. Ízelítők következnek.

Kezdjük a sort az új C-osztállyal!

A múlt héten néhány prominens nemzetközi autós magazin tehetett meg egy kört a vadonatúj, W206-os generáció álcázott prototípusával, a beszámolók pedig meglehetősen pozitívok a hónap végén bemutatkozó modellel kapcsolatban. Ez persze érthető is, hiszen a C-osztály az elmúlt generációban is már az S-osztály kisebb, megfizethetőbb változata volt, ettől a filozófiától pedig ezúttal sem távolodott el a gyártó – ezt bizonyítja a műszerfal meghatározó eleme, a hatalmas tabletként tornyosuló központi rendszer is, amelyhez viszont ezúttal hagyományosabb módon négy kerek légbeömlőt társított a gyártó.

Hosszabb tengelytáv hosszabb túlnyúlásokkal - galéria

Az újdonság természetesen nagyobb lesz, mint elődje. A teljes hosszúság 65 mm-rel gyarapodik, amiből 30 a tengelytávon is észlelhető. A hátsó lábtér ennek hatására 25 mm-rel nagyobb, a fejtér pedig 13 mm-rel bővült. Újak a motorháztető domborításai, amelyek a kínálat minden modelljén jelen lesznek, de nagyobbak a kerékjárati ívek és szélesebb az első nyomtáv is.

Az S-osztály belseje: központi tablet itt is lesz, de kerek légbeömlőkkel

Az S-osztállyal való közösködés a platform tekintetében is jelen van, az új architektúra ugyanis annyira moduláris, hogy a két mérettel kisebb modell alapjait is az adja. Itt azért jóval nagyobb az acél aránya az alumíniuménál, valamint teljesen új a 48 V-os rendszer megoldása is.

48 V-os rendszer és konnektoros hibrid - opcionálisan négykerék-kormányzással is

Merész hír is van: a gyártó elmondása szerint az összes motorverzió (kezdetben) enyhe hibrid négyhengeres lesz, ugyanis az új sorhatos motorok számára hosszabb motortér kellett volna. Ez azt jelentené, hogy nem is lesz sokhengeres C-osztály? Bizony, már a korábbi hírek is engedtek erre következtetni. Végtére köztes AMG-nek ott a kétliteres motor 400 lóerő fölé feszített verziója, a többit pedig egy konnektoros hibrid el tudja intézni párszáz plusz lóerővel. Vagyis lényegében megvalósul az, amit már az Autó Pult első lépéseinél, 2010-ben megjósoltunk: egyetlen kétliteres motor alap lesz, benzinesként és dízelként, a teljesítményt pedig kiegészítő alkatrészekkel skálázza a gyártó.

Nem csak a paletta tetején lesz konnektoros hibrid: a C300e és C300de benzines és dízelmotorral is kombinál elektromos hajtást, amely meglehetősen ígéretes módon 25,4 kWh-s akkupakkból meríti az erejét. Ez közel 100 kilométeres hatótávot biztosít majd egyetlen feltöltéssel – reméljük, hogy ez történhet majd legalább 11 kW-os AC vagy 50 kW-os DC árammal is, ami szintén újdonság lenne a szegmensben.

Egy feltöltéssel akár 100 kilométert is kipréselhetünk majd a zöld rendszámosból

A prototípus motorja még hagyományosabb felfogást képvisel: a C300 4MATIC mechanikus összkerékhajtással, kilenc fokozatú bolygóműves automatával és 258 lóerős kétliteres turbómotorral rendelkezik, amelynek teljesítményét a 48 V-os hibrid rendszer időnként már 28 lóerővel is meg tudja tolni.

Sportos oldalról fokozott merevség és jobban kommunikáló kormányzás jelenti a fejlődést, emellett pedig hátsókerék-kormányzás is lesz az opciós listán (a kategóriában továbbra is egyedülálló légrugózás mellett). Még kevesebb a vibráció, jobb a szigetelés, a csendességhez (és a hatékonysághoz) pedig a 0,24-es légellenállási együttható is hozzájárul. Az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros futómű kialakítása változatlan.

Február 23-án egy másik fontos premierről is beszámolhatunk: bemutatkozik a Hyundai Ioniq 5 - a premierre pedig belső fotóval hangol a gyártó. A vállalat E-GMP nevű építőkészletére épülő villanyhajtású modell a jelenlegi Ioniq-hoz képest látványosabb, karakteresebb autó lesz. A Hyundai elektromos márkája a jelek szerint a bátrabb villanyautós vásárlóközönséget merészebb formavilággal szeretné kiszolgálni, ehhez pedig a vonalzót veszik segítségül, az Ioniq elnevezést pedig almárkává hízlalják.

Természetesen a gyáriak még nem fedték fel az összes részletet, de a nehezen lefordítható ’Parametric Pixels’ formanyelv már így is átsejlik a fotókon. A koncepció egyik fő jellegzetessége, hogy a lámpatestek pixeles hatású megjelenést kapnak – a Minecraft nevű számítógépes játék az online térben már sikerre vitte az ötletet, az első reakciók alapján az autóiparban is van helye a kissé megosztó megoldásnak.

De vissza az Ioniq 5-höz: szögletes menetfényből és hátsó helyzetjelzőből is oldalanként egy-egy párat álmodtak az autóra. Feltűnően szűk illesztési hézagokra lehetünk figyelmesek a jármű orr-részén, ami mindenképpen bizalomgerjesztő vonás, ráadásul a légellenállásnak is jót tesz.

A Hyundai/Kia/Genesis/Ioniq márkáknál most a 2x2-es lámpakialakítás hódít

Az SUV-k között meglehetősen rövidnek tűnik az első túlnyúlás. Ez az arányeltolódás az elektromos alapoknak köszönhető, hiszen egészen máshogyan lehet elhelyezni egy hagyományos belsőégésű erőforrást, illetve a villanyhajtás alkatrészeit.

Azt már korábbról tudjuk, hogy a padló alatt elhelyezett lapos akkupakkok szavatolják az alacsony súlypontot, az E-GMP esetében alapból hátul elhelyezett motor mellett pedig az Ioniq 5 (mint tisztességes SUV) az első tengelyére is kap hajtást. Öt perc alatt 100 km-re elegendő áram vételezésének lehetőségét ígéri a jármű gyorstöltési képessége, a legutolsó információk egyébként 550 km-es teljes hatótávról szólnak.

Rövid első túlnyúlás után feszít a turbinakerék-szerű 20 hüvelykes felni

Az elektromos modell többi részletéről egy hét múlva lebben fel a fátyol - kíváncsian várjuk ezt a premiert is.