A Volkswagen csoport kisautói közül a Škoda Fabia várt legtovább a generációváltásra, de legalább így legalább még nagyobb ugrásnak érződik az elődhöz képest. Az elődjénél jóval nagyobb autó már rendelhető, a hazai árakat is ismerjük.

Több mint húsz éve, 1999-ben indult a típus pályafutása, a legutóbbi generációt hat év után cserélték le a csehek. A negyedik nemzedék 4107 mm hosszú, 1780 mm széles, 1460 mm magas és 2564 mm tengelytávolságú. Egyszerű matematikai műveletek után megállapítható, hogy az elődjénél 111 mm-rel hosszabb, 48 mm-rel szélesebb autó tengelytávja 94 mm-rel bővült, így kategóriájában továbbra is egészen tágasnak ígérkezik.

Felismerhető maradt a típus, pedig immár 410 centis

Az üres tömeg a méretgyarapodás ellenére csak minimális mértékben növekedett. A csomagtartó viszont a korábbi 330 liter helyett immár 380 literes. Az 50 literes bővülés után poggyászterével a kompakt kategóriában is bőven megállná helyét a Fabia.

A formaterv ezúttal nem változott meg gyökeresen, a megújulás inkább evolúciós ugrásként, mintsem forradalmi átalakulásként értékelhető. Az arányokon azért igyekeztek úgy változtatni, hogy az autó dinamikusabbnak és felnőttesebbnek hasson. A nemzeti büszkeség diszkrét megjelenítésére is rábólintottak a döntéshozók: a háromszögletessé alakított ajtókilincsek ugyanis a cseh nemzeti zászló kék szegmensére utalnak. Már aki fogékony az ilyesmire, szerintünk meglehetősen erős képzelőerőre van szükség a burkolt célzás felfedezésére.

Az Octaviához hasonló beltér felnőtté avatja a 'kicsi' Fabiát

Az viszont biztos, hogy a karakteresebb hűtőrács nem ment a légellenállás rovására, hiszen a 0,28-as együtthatóval mindenképp a B-szegmens élmezőnyében helyezkedik el a Fabia. Most először alkalmaztak aero-akusztikus szimulációkat, így sikeresen mérsékelhették a karosszéria körüli légörvényeket és az oldalablakok vibrációját is. Remélhetőleg a gyakorlatban is kellemesen halk lesz az utastér.

A Volkswagen aktuális kisautós padlólemezére, vagyis az MQB A0 platformra épülő Škoda motorkínálatából eltűntek a dízelek. De nem minden tekintetben voltak ilyen bevállalósak: a beszállót az ezres benzines szívó kivitele jelenti. Nálunk 80 lóerővel kínálják, a motorhoz mindkét esetben ötsebességes kézi váltó csatlakozik. A típus alapára vele 4,95 millió forint, de félmilliós finanszírozási akcióval nyit a márka, így akár már 4,555 milliótól hozzáférhető. Tudjuk, ez sok pénz, de a mai újautó-piacon hozzá kell szoknunk az eddigieknél jóval vaskosabb árcédulákhoz. Meg legalább ennyiért is járnak asszisztensek (sávtartó, önfékező, hegymeneti asszisztens), de ott a LED-es fényszóró, a bőrkormány, a tempomat, a Bluetooth kihangosító, sőt, már szériában kilenc (!) légzsák jár a modellhez, amely így joggal követelheti az egyik legbiztonságosabb alapmodell címét a kategóriában.

A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy ez már az akciós Go széria, amelynek a neve is szemlélteti, hogy arra született, hogy jól menjen. Valóban nehéz mellette a szerényebb Active csomagnak labdába rúgnia, amely 5,5 milliótól indul.

Kisebb családok számára is elegendő hely van benne

A háromhengeres elérhető turbóval is, ehhez azonban nem jár az akciós felszereltségi csomag. Így 95 lóerővel és továbbra is ötfokozatú kézi váltóval már közel 6 milliós listaárról beszélünk. A kellemesen gazdagon szerelt Ambition szint innen még 350, az igazán finoman induló Style pedig közel 1,4 milliós ugrás. Előbbihez már rendelhető a hatfokozatú kézi vagy hétfokozatú duplakuplungos automatával (+543 e Ft) elérhető, 110 lóerős 1.0 TSI, amely ráadásul csak szimbolikus 50 ezres felárral rendelkezik a 95 lóerős alternatívához képest. A meglehetősen gazdag, olykor egészen mulatságosan csekély felárakkal operáló extralistában azért szélsőséges igények nélkül is könnyű elkotorászni addig, hogy a listaár a 110 lóerős verzió esetében is 7 millió fölé emelkedjen.

Hogy ez sok vagy kevés? Mindjárt utánajárunk, végtére is a paletta egyetlen négyhengeres, az 1.5 TSI csak később érkezik (150 lóerővel és DSG váltóval), így ennek az árait nem kell kitárgyalnunk. Pedig az már egészen izgalmas 7,9 másodperces 0-100-as sprinttel és 225 km/h-s végsebességgel rendelkezik, 5,6 literes norma szerinti fogyasztása pedig alig 10 százalékkal haladja meg az 5,1 literre képes legkisebb testvérét.

A 380 literes csomagtartó egy kategóriával feljebb sem lenne kicsi

Hibrid technológia nélkül sikerült bevezetni az újdonságot. A hatékonyságot természetesen nem adják ingyen, a hengereken például plazma-bevonat található, a kedvező légellenállásról pedig már esett szó. A háromhengeresek egységesen 900 km fölötti hatótávra képesek, feltéve, ha bevásárolunk az alapból 40 helyett 50 literes üzemanyagtank opciójából. Az alacsony fogyasztás mellett a kellően nagy benzintanknak is köszönhető ez a kedvező érték.

Dugóasszisztens, előrelátó sebességszabályozó, sávtartó asszisztens és vészfékező rendszer is kerülhet az akár magától leparkoló autóba. A Travel Assist csomag funkcióit jórészt az (alapból 6,8, magasabb szinteken 9,2 hüvelykes) érintőképernyőről vezérelheti a sofőr, akit a kijelző két oldalán elhelyezett – ránézésre fizikai – gombok is segítik a funkciók kezelésében.

A digitális műszeregységen klasszikus megjelenítésre is van mód

Most először kaphat digitális műszercsoportot a Fabia. A 10,25 colos egységen továbbra is megjeleníthetők a hagyományos kerek körműszerek, de modern, egyszerűsített és összetett beállítás közül is választhatunk. A belső színnel harmonizálva vörös vagy fehér hangulatvilágítás kerülhet az utastérbe. No meg nem mellesleg öt USB-C aljzat, hogy mindenki tölthesse a kütyüjét.

Egészen apró, 14 hüvelykes keréktárcsákon gurul az alapverzió, de a nagyobb motorokhoz akár 18-as szett is kérhető. Kilenc fényezés közül választhatnak a majdani tulajdonosok, a prospektusokban a képgalériánkban is szereplő főnix narancs metál lesz a meghatározó szín, amely a velvet vörössel együtt a hagyományosabb metálszínek közel duplájába, azaz 301 ezer forintba kerül.

Számos légzsák mellett ügyeltek az aktív biztonságra is, így kerültek LED-es fényszórók a Fabiára

Végül pedig – mivel egy Škodáról beszélünk – vegyük sorra az egyszerűen okos (avagy 'Simply clever') megoldásokat. Akad rugalmas szalaggal kivitelezett ceruzatartó, illetve különböző csomagrögzítők; az ülések között elhelyezett, amúgy kivehető pohártartó; a sofőr ajtajában esernyő; a menetkamera számára ideális helyen (a visszapillantóban) kialakított csatlakozó; kártya- és érmetartók, valamint minden bizonnyal még sok minden más is.

A kihalófélben lévő kiskategóriás kombik egyik utolsó képviselője lehet a belátható időn belül érkező puttonyos Fabia. Egy sportosabb verzió sem lenne meglepetés, de az RS kivitel helyett valószínűleg be kell érnünk a Monte Carlo variánssal, változatlanul 150 lóerős csúcsteljesítménnyel.

És hogy mi a helyzet ezekkel az árakkal? Manapság ötmillió alatt örülni kell egy használhatóan felszerelt kisautónak, amit kiválóan szemlélet az a tény is, hogy a megújult Volkswagen Polo alapára 6,56 millió forint, de ez csalóka, mert ott már a 95 lóerős 1.0 TSI és egészen jó alapfelszereltség is jár ezért. A Seat Ibizával is hasonló a helyzet, csak éppen 200 ezer forintnyi pluszért. Listaáron egyébként egy jóval kisebb Swift is már 5,19 millió szerény alapfelszereltséggel, akciósan pedig 4,91 millió a jól felszerelt GL+ kivitel, vagyis ár-érték arányban a mai mezőnyben egészen jól áll a Fabia is, mind az akciós alapmodell, mind pedig az izmosabb kivitelek esetében, igaz, ott már garantáltan elgondolkodnak páran a nagyobb Scalán, aminek kb. 7-800 ezres felára százalékosan már kevésbé lesz fájó tétel.