Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Már rendelhető hazánkban a Mercedes-Benz legfrissebb kompakt modellje, a GLA-sorozat. A 2,7 méteres tengelytávolságú MFA platformra épített típus papíron a crossover műfaj képviselője és mellesleg a GLK kistestvére, ám a GLA magasságát tekintve inkább számít egy kissé emelt kompaktnak, mint egy hobbiterepesnek.

A legolcsóbb GLK 8,55 milliót kóstál - galériaA csillagos márka árpolitikáját ismerve gondoltuk, hogy nem számíthatunk kimondottan kedvező árazásra, reményeink pedig beigazolódtak: a benzinmotoros kínálat (GLA 200) 8,55 millió forinttól indul, egy dízelmotoros GLA-ért pedig minimum bruttó 9,46 millió forintot kell fizetni. Előbbi esetében a meghajtásról egy 1,6 literes négyhengeres turbós benzines gondoskodik 156 lóerős csúcsteljesítménnyel (250 Nm), amely az üresen 1,4 tonnás típust éppen 9 szekundumon belül képes álló helyzetből 100 km/h-ra gyorsítani, végsebessége 215 km/h, gyári átlagfogyasztása pedig 5,8-5,9 liter 100 kilométerenként. Az alap dízel 2,1 literes, csúcsteljesítménye 136 lóerő (300 Nm), gyorsulása 10 szekundum, végsebessége pedig 205 km/h, a másfél tonnás GLA pedig a 200 CDI-vel szerelve mintegy 1,5 literrel takarékosabb benzines társánál. Az alapkiviteleket tekintve mindkét esetben hatfokozatú kézi váltóról és elsőkerékhajtásról beszélhetünk.

Crossoverről lévén szó, felár ellenében természetesen összkerékhajtást is kérhetünk (az alap benzinest kivéve), ami viszont kizárólag a hétfokozatú duplakuplungos automataváltó kíséretében érhető el, így a két opció együttes felára közel 1,3 millió forint, fogyasztásban pedig kicsit több mint fél liter pluszt jelent. Az automataváltó A legdinamikusabb crossover a GLA - galériaegyébként a kínálat nagyobb teljesítményű példányaihoz szériában jár, így a gázolajos, 2,2 literes 170 lóerős (350 Nm) 220 CDI és a kétliteres, 211 lovas (350 Nm) 250-es benzines egységekhez.

A benzines már-már sportos menetteljesítményeket (7,1-7,2 sec / 230-235 km/h) biztosít alig 6-6,5 literes átlagfogyasztás mellett, míg a 220 CDI is kimondottan dinamikus (8,3 mp / 215 km/h), és alig 4,5-5 litert fogyaszt. Előbbi különben fronthajtással minimum 10,366, míg összkerékhajtással 11 millió forintot kóstál, a csúcs gázolajos pedig 10,87/11,53 millió forinttól érhető el.

Az alapárak persze csak tájékoztató jellegűek: a márkához méltó felszereltséggel számolva ezekre még nyugodtan rátehetünk minimum 1,5-2, de inkább 3 millió forintot, ami azt jelenti, hogy 10 millió forint alatt nem igazán beszélhetünk ’becsületes’ GLK-ról, összkerékhajtásra vágyva pedig inkább a 12-13 millió reális.

Belül a megszokott hangulat fogad - galériaNem kérdés, hogy ez rengeteg pénz egy valamelyest emelt hasmagasságú kompakt crossoverért, ám a márkajelzést és a modern technológiát meg kell fizetni. Azt már csak érdekességből tesszük hozzá, hogy a Mercedes megtartotta jó szokását a remek aerodinamika terén: a GLA mindössze 0,30-as cw-értéke a kategória legjobbja, aminek köszönhetően számos előnyre számíthatunk – például jó fogyasztásra és alacsony zajszintre.

S hogy mi a helyzet a konkurencia terén? Az Audi és a BMW portékái olcsóbbak valamelyest – az egyszerűség kedvéért a kétkerékhajtású, kézi váltós alapmodelleket nézzük: az Audi Q3 150 lóerős benzinmotorral 7,9, míg 140 dízel paripával 8,84 millió forintot kóstál, a BMW X1 pedig 116 lóerős dízelmotorral legalább 8,1, míg 150 lovas benzinessel legalább 7,85 millióba kerül.

Nem egyszerű dönteni a kategóriában - galériaA Range Rover Evoque különösen érdekes alternatíva: a divatos brit nemes a 2,2 literes 150 lóerős gázolajos motorral, elsőkerékhajtással és hatfokozatú kézi váltóval 10 millió forinttól érhető el, ami azt jelenti, hogy alig félmillióval drágább a 136 lóerős GLA 200 CDI-nél, alapfelszereltségben viszont körülbelül ennyivel többet is tud a csillagosnál – nem könnyű dönteni, de annyi bizonyos, hogy nem érkezett egyszerű környezetbe a GLA. Viszont mindenképp érdemes még szót ejteni az újdonság széria 4 éves / 120 ezer kilométeres garancia- és szervizcsomagjáról, ami szintén értékes pluszt jelent.

A Mercedes-Benz GLA-ról részletesebben korábbi cikkünkből, ide kattintva olvashatnak.