Úgy tűnik, hogy a Tesla képes lehet betartani a korábban tett ígéreteket, és a most bemutatkozott Model Y még idén gyártásba kerülhet. Az amerikaiak itthoni idő szerint ma hajnalban tartották meg a nagy bemutatót, és bár az kétségtelen, hogy az újdonság képében az egyik leginkább várt Teslát köszönthetjük – hiszen végre egy elérhetőbb árú crossoverrel rukkoltak elő a gyáriak –, túl sok újdonságot nem tud felvonultatni az autó.

Az emelt hasmagasságú modellek iránti fékezhetetlen őrület közepette a Tesla is elérkezettnek látta az időt, hogy végre előrukkoljon kisebbik crossoverével, ami a Model Y nevet kapta, és a kisebbik négyajtós, a Model 3 alapjait használja. A két típus közötti párhuzamot pedig nem csak az alapok tekintetében könnyű megállapítani, hiszen a külső és belső formák is szinte teljesen megegyeznek – tulajdonképpen egy kicsit felpumpált Model 3 lett az újdonság.

Tulajdonképpen egy felfújt Model 3-mal van dolgunk - galéria

A formákról így nehéz nyilatkozni, de az kétségtelen, hogy a Tesla megszokott megoldásait láthatjuk viszont a Model Y-on, ami profilból azért a gyáriak nagyobb hobbiterepesét, a Model X-et is felidézi. Az utastérben is a kisebbik négyajtós vízszintesen elhelyezett óriási központi kijelzője köszön vissza, és műszerfal hiányában ezen jelennek meg a vezetési adatok is. Ugyan kívülről ránézve az autóra nem igazán érezzük, hogy miként férne el két plusz ülés a harmadik sorban, felárért még rendelhetők lesznek az extra helyek, amik minden bizonnyal inkább csak szükségmegoldásként szolgálnak majd.

Technológiai fronton természetesen a Tesla minden tudásával fel lesz vértezve az újdonság, ami az Autopilot üzemmódban csúcsosodik ki – a gyártó autói már évek óta képesek az önvezetésre anélkül, hogy folyamatosan fognunk kellene a kormányt. Fontos persze kiemelni, hogy a funkció megfelelő működéséhez olyan körülményekre is szükség van, ahol megbízhatóan tud működni – ez pedig jellemzően az autópálya.

Belül tágasabb lett, de ugyanolyan letisztult - galéria

Öt személynek mindenesetre kiváló kényelmet nyújthat a végletekig letisztult Model Y, ami nagyjából 10 %-kal nő a Model 3 fölé külső és belső méretek tekintetében is. A hajtásláncok pontos teljesítményszintje egyelőre nem ismert, de a legfontosabb adatokat már tudjuk: a belépő változat nagyjából 370 kilométeres hatótávot és 6,1 másodperc körüli 0-100-as sprintet tud majd felmutatni. A valamivel erősebb, de inkább a nagyobb akku miatt előrelépésnek számító Long Range kivitel már 480 kilométert mehet el egy töltéssel, és körülbelül 5,7 másodperc alatt futhatja meg a 0-100-at.

A Long Range AWD már nem egy, hanem két elektromotort kínál, ezzel összehozva az összkerékhajtást és az 5 szekundumos 0-100-as időt, miközben hatótávja alig 30 kilométerrel kisebb, mint az egymotoros változaté. A csúcsot a Performance szint jelenti összkerékhajtással, 480 kilométeres hatótávval és mindössze 3,7 másodperc körüli 0-100-as sprinttel – és ne feledjék, egy akár hétüléses, kompakt családi crossoverről beszélünk. Ezen a téren a Tesla még mindig képes kiemelkedőt nyújtani, persze hiába az Amerikában viszonylag kedvező árak, mire elérnek Európába ezek az autók, bizony már a legolcsóbb verziók is 20 millió forint felett indulhatnak.

Oldalról azért a Model X-től is örökölt - galéria

Apropó, ha már a legolcsóbb kivitelnél járunk: az alapváltozat gyártása csak 2021-ben indul majd el, ami kissé furcsa, lévén a többi kivitel már idén megvásárolható lesz – igaz, valószínűleg a legtöbben úgyis valamelyik fejlettebb verziót választják majd. Amerikában egyébként a Performance kivitel alapára is alig lesz több 14 milliónál, a beszállót pedig már 11 millió alatt haza lehet vinni – Európában tehát majd’ a dupláját kell fizetnünk a Tesla autóiért.

A kaliforniai gyártó palettája tehát immár négytagúra nőtt, de ne feledjük, hogy a már 2017-ben bemutatott vadonatúj Roadster piacra dobását is 2020-ra ígérte a Tesla, a kamionjuk első példányainak pedig még idén el kellene jutnia a vásárlókhoz. A Tesla kétségtelenül ügyesen menedzseli magát, de továbbra is kíváncsiak vagyunk, hogy vajon meddig bírják tartani a lépést az elektromos autózásra minden erejükkel ráfekvő gigagyártókkal szemben.