Már a tömeggyártók is a voltokkal, amperekkel és kilowattórákkal kikövezett utat járják – immár nem csupán a városba, esetleg hosszabb utakra szánt modellek, hanem a sportos(nak szánt) típusok esetében is. A legfrissebb példa erre a PSE, vagyis a Peugeot Sport Engineered által megalkotott 508-as, ami egy összkerékhajtású, a gyártó reményei szerint élvezetes vezetést biztosító konnektoros hibrid.
A franciák nem tegnap ültek fel a villanymozdonyra: a 208 FE koncepcióval még 2013-ban rukkoltak elő, de annak is már öt éve, hogy a 308 R Hybrid megjelent. A Peugeot SPORT mérnökei a korábbi elektromos kalandozások eredményeit, valamint a WRC-s, dakaros és WEC-s tapasztalatokat vegyítették, az egészet pedig némi múltidézéssel öntötték le (nézzék csak meg az 504 Coupé által inspirált hátsó lámpákat), így jutottak el a képeken látható végeredményig.
Műszakilag máris rekorder a Peugeot 508 PSE: ő a márka történetének legerősebb szériagyártású autója. Ehhez a kitüntető címhez 360 lóerős rendszerteljesítményre, illetve 520 Nm kombinált nyomatékra volt szükség. A csúcssebességet 250 km/h-ra korlátozzák, a klasszikus 0-100-as sprint szintideje 5,2 másodperc, a rugalmasság viszont talán mindkét adaton túltesz. Kereken 3 másodperc alatt képes 80-ról 120-ra gyorsulni az 508-asok legje.
Azért azt érdemes hozzátenni, hogy az 1,6 literes benzines turbómotor 200 lóerőre képes itt, amelyet nyolcfokozatú bolygóműves automata váltó visz az útra - furcsa döntés, hiszen ennek a motornak már erősebb változatát is ismerjük. A végsebesség ennek ellenére 250 km/h, ami 2 km/h-val jobb, mint a 225 lóerős verzió sajátja, és mivel itt már nem játszanak be az elektronok, gyaníthatjuk, hogy valójában a benzines oldalon a gyári adatoknál kövérebb megadott teljesítmény van jelen. Mindenesetre elöl 110, hátul pedig 113 lóerős elektromotort találunk, rendre 320 és 166 Nm nyomatékkal, szóval tényleg van itt minden.
SW-ként is gyártják az 508 PSE-t
A sportos vezetést átdolgozott, három üzemmódot kínáló állítható felfüggesztés, a hagyományos kivitelekhez képest tovább süllyesztett üléspozíció, 380 mm átmérőjű féltárcsák, szélesített első és hátsó nyomtáv, valamint a 20 hüvelykes keréktárcsákra szerelt Michelin Pilot Sport 4S abroncsok támogatják.
Elölre és hátulra is jut egy villanymotor, így a hajtáslánc számos kombinációban üzemelhet. Kizárólag elektromos erővel hajtva bő 40 km-re képes a Peugeot, ráadásul közel 140 km/h-val is közlekedhet. Teljesértékű hibridként használva komfortos futóműbeállítással igyekszik a kényelemszeretők igényeit kiszolgálni.
Belül is akad néhány árulkodó részlet
A PSE esetében mégis a Sport állás jelenti a legérdekesebb opciót. Ezt választva lehívható a maximális teljesítmény, művi úton erősített motorhangot kapunk és keményebben reagálnak a kezelőszervek is. A dedikált 4WD-program csúszós körülmények között biztosít megfelelő tapadást.
Sport módban az akkumulátorok folyamatos töltöttségén szorgoskodik a rendszer, de akkor sem kell kétségbeesnünk, ha lemerül a tároló. Háztartási konnektorról hét órán belül, 7 kW-os fali dobozzal pedig két óra alatt tölthetjük fel a pakkot. A hozzávalók közvetlenül a Peugeot-szalonokban megvásárolhatók.
Kriptonitnak hívják a neonzöldet; a tigriskarom több helyről ránk köszön
Az 508 PSE utastere nem kíván kompromisszumot, a csomagtartó padló feletti része sem ment össze. Ez mindenképp dicséretes egy, a teljesítményéhez képest ennyire takarékos autótól. Hogy mit jelent az 'ennyire'? A WLTP szerinti fogyasztási norma 46 g/km, vagyis alig 1,7 l/100 km.
A jól ismert i-Cockpit és a hozzá tartozó apró kormány határozza meg a vezetői környezetet. Fűthető és masszírozható ülés ölelésében terelgetheti járművét a sofőr, miközben a teljesen digitális HUD-ról olvashatja le a menet adatokat. Ha a vezető sokáig legeltetné szemét a kijelzők egyikén (a műszerfalon grafikus animációk köthetik le a figyelmét, középre pedig egy 10 hüvelykes érintőképernyő jutott), még mindig számíthat az automata vészfékezőre, vagy éppen az éjjellátóra. Számtalan másik asszisztens mellett.
7 kW-os töltővel alig két óra alatt telenyomható az akkupakk
Nappa bőr és Alcantara kombinációjába burkolják az üléseket, alapfelszereltség a Focal hifi – mit is kívánhatnánk még? Egy kis pimpelést kívülre, hacsak nem vagyunk feltétlen hívei az understatementnek. Fekete kipufogóvégek, fényes feketében tündöklő hátsó diffúzor, kriptonit színben parázsló féknyergek (és még néhány részlet), illetve a több helyen felbukkanó három karmos motívum mindenképpen jár az akár fekete-szürke-fehér átmenetes fényezéssel elérhető, a franciaországi Mulhouse-ban készülő Peugeot 508 PSE-hez.
Már csak egy kedvező árra és a valóságban is igazolt vezetési élményre van szükség a sikerhez. Reméljük, belátható időn belül mindkettőt megkapjuk.