Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Mercedes-Benz a B-osztály elektromos verziójának képében már eddig is rendelkezett villanyautóval, ám az tulajdonképpen csak az első szárnypróbálgatása volt a csillagosoknak. A tegnap esti órákban bemutatott vadonatúj EQC-t tehát nyugodtan tekinthetjük a gyáriak első igazi elektromos modelljének, hiszen tulajdonképpen maga Dieter Zetsche, a Mercedes vezetője is így beszélt róla – és mint ilyen, természetesen nem is okoz csalódást.

Vannak egyedi megoldások - galériaA gyáriak már több ízelítőt megosztottak velünk a bemutató előtt, de most végre teljes valójában láthatjuk a négykerekűt, amely a csillagosok megszokott formavilágától alaposan elrugaszkodott, noha a méretes embléma az autó orrán azért egy percig sem hagy kétséget hovatartozása felől. Az alapformák tekintetében az EQC sokat megőrzött a korábbi Generation EQ tanulmányból, de természetesen azért sokat finomítottak a koncepción a gyáriak, így például a teljesen burkolt, a fényszórókkal összeolvadó hűtőmaszkot egy átlagosabb megoldásra cserélték, noha a forma maradt, és a felső élén végigfutó, a nappali menetfényekkel rímelő LED csík azért így is bőven csempész látványosságot az autó orrába.

Az EQC nagyon lágy, kerekded vonásokat kapott, amely az aerodinamika szempontjából is fontos volt,, aminek érdekében még a tetősínekről is lemondtak a németek. A hátul középen összeolvadó fényszórók és nagyobb törésektől mentes lemezek igazán letisztult összképet varázsolnak az autónak, amely egyébként hivatalosan az EQC 400 4MATIC nevet kapta. A fényszórók természetesen teljesen LED-esek, és elérhető a nagyon fejlett, MULTIBEAM LED opció is, amely adaptív módon, a szembejövőket és előttünk haladókat kitakarva varázsol nappalt az éjszakába.

Teljesen egyedi formákat kapott - galériaHiába a tisztán elektromos hajtáslánc, az AMG csomag azért nem maradhatott el: a képeken fehérben látható példány agresszívabb lökhárítókat, eltérő rácsozású hűtőmaszkot és az alap – egyébként egyedi, aerodinamikailag fejlett, 19-21 colos – keréktárcsák helyett mutatósabb, de szintén különleges, 20-21 colos felniket is kapott. Belül is jár némi extra sportosság az AMG csomaghoz, így például mutatósabb ülések, csapott aljú sportkormány és rozsdamentes acél pedálok.

Ha már az utastérnél járunk: a középkonzol és a műszerfal illetve a multimédiás rendszer szerepét betöltő két hatalmas megjelenítő már ismerősek lehetnek, de azért vannak újdonságok is. Így például az ezúttal nem kerek légbeömlők és a bennük található rózsaarany díszbetétek – amelyek számát az Electric Art csomaggal tovább növelhetjük. A belső környezet tehát jóval ismerősebb, mint a külső formák. A multimédiás rendszer szerepét a csillagosok legújabb, MBUX szoftvere tölti be, annak minden modern megoldásával együtt – amelyekről az A-osztály menetpróbáján már beszámoltunk. A hatalmas műszerfal többféle stílusban is megjelenhet: a klasszikus és a sportos mellett egy modern, Electric Art névre keresztelt verzió is van.

Az AMG csomagnak belül is van nyoma - galériaVannak egyéb egyedi elemek is, mint a hangszórókat borító különleges fém bordázat, ami a műszerfal tetején végigfutva vizuálisan összeköti az autó két oldalát. Felárért természetesen Burmester hifit is hallgathatunk a kék vagy bézs betétekkel ellátott ülésekbe süppedve, míg a fejünk felett újrahasznosított anyagból készült borítást találunk – az EQC-ben bizony nagyon zöldnek érezhetjük magunkat. Természetesen a Mercedes összes modern vezetéstámogató rendszerét és komfortra kihegyezett extráját megtaláljuk az elektromos újdonságban is, beleértve az akár félig önvezető technológiákat is.

Ideje azonban rátérni a hajtásláncra, ugyanis bőven tartogat az is izgalmakat. A két elektromotor együttesen 408 lóerőt és 765 Nm-t bocsát a pilóta rendelkezésére, és míg az elöl lévőt a lehető legnagyobb hatékonyságot szem előtt tartva konfigurálták, addig a hátsó a sportosságért felel – éppen ezért általában csak az első kerekeket hajtja az EQC. A 0-100-as sprintet így 5,1 másodperc alatt képes letundi, végsebességét pedig a hatékonyság jegyében 180 km/h-ban korlátozták a németek. Az energiaellátásról egy moduláris akkucsomag gondoskodik, amely a padlóba, a két tengely közé van beszerelve. A hat részletben – két 48 cellás és négy 72 cellás – összesen 384 cellából álló egység 80 kWh-t biztosít, amely a korábbi normák alapján akár 450, az új, WLTP szabvány szerint pedig nagyjából 400 kilométeres hatótávot biztosít. A valóságban azért valószínűleg ennél valamivel kevesebb lesz, de ha a 350-et eléri, már az is kiváló eredmény.

Természetesen gyorstöltési lehetőség is vanAz EQC-t természetesen átlagos konnektorról is lehet tölteni, ám azzal igencsak sokáig tartana, de a Mercedes-Benz egy falitöltőt is elérhetővé tett, amely 7,4 kW-os töltést tud biztosítani, amivel már emészthető időn belül tele lehet pumpálni az elektromos crossovert. Az autó természetesen gyorstöltésre is alkalmas: 110 kW-os töltőoszloppal 10-ről 80 %-ra akár 40 perc alatt is fel lehet tölteni, ami ugyan nem villámgyors, de mindenképpen kellemesebb használhatóságot biztosít. A pilóta egyébként ötféle vezetési mód közül választhat majd: a normál, az eco és a sport magától értetődő, akárcsak az individual, azaz egyénileg beállítható program. Ezeket egészíti ki a Max Range üzemmód, amely arra törekszik, hogy a lehető legtöbbet kiautózhassuk az EQC-ből.

A rekuperáció mértéke is állítható. Az automatikus beállítás mellett négy egyéni üzemmód is elérhető: a D + esetében szinte nem is tölt vissza gurulás közben az autó, így akár vitorlázni is lehet vele. A normál D már valamelyest használja az elektromos motorféket, míg a D – már érzhetően tölti vissza az akkut. A D - - az az üzemmód, amivel elérhető az úgynevezett egypedálos vezetési mód, hiszen ilyenkor a gázpedál felengedésével már gyakorlatilag fékez az autó, így a legtöbb helyzetben a fékpedál használata nélkül is megoldható a közlekedés.

A Mercedes-Benz hamarosan megkezdi majd az EQC forgalmazását is, ám nem lepődnénk meg, ha nagyobb számban már csak jövőre jutna el a kereskedésekbe az autó – valószínűleg jóval 20 millió feletti árcédulával. Mindenesetre az EQC-vel a csillagosok is megkezdték a nagy elektromos offenzívájukat, mely a következő években újabb EQ modellekkel folytatódik majd.