Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Idén ünnepli a BMW fennállásának 100. évfordulóját, és ennek örömére már bemutattak nekünk egy futurisztikus tanulmányautót, Vision Next 100 néven. A bajorok azonban már akkor megígérték nekünk, hogy egy MINI, egy Rolls-Royce és egy motorkerékpár koncepció is érkezik még idén, előbbiekről pedig a mai napon le is rántották a leplet az németek – a két újdonság pedig legalább olyan izgalmasra sikerült, mint a BMW emblémával ellátott testvérük.

Ez lehet a jövő - galériaA kisebbtől a nagyobb felé haladva kezdjünk a MINI-vel: az eredetileg angol, ám mára német kézben lévő márka autója szintén Vision Next 100 néven látta meg a napvilágot, és nem csak ezt örökölte a bajor koncepciótól. A kisautó természetesen szintén képes teljesen autonóm közlekedésre, de ha mégis mi vezetnénk, akkor rendelkezésre áll egy kormány és pedálok is – ezeket egyébként az autó teljes szélességében szabadon mozgathatjuk, így útközben is könnyen átadhatjuk az irányítást utastársunknak.

A kialakítás ettől függetlenül egyértelműen utal az önvezető képességre. A külső rendkívül futurisztikus lett, de néhány aprósággal – mint például a tetőmegoldás vagy éppen az autó orrán található üvegelem – azért igyekeztek feleleveníteni a MINI jellegzetes formai elemeit. A tervezők célja egyébként a minél szellősebb utastér kialakítása volt a cél, ami a képek tanulsága alapján sikerült is: az autóban két egymás mögött elhelyezett üléspadot találunk, és érdemben nincs műszerfal sem. Az olyan jövőbemutató megoldásokon már meg sem lepődünk, mint az ellentétes irányba nyíló, szárnyszerű ajtók, a hatalmas, head-up kijelzőként működő szélvédő vagy éppen a MINI tradicionális, kör alakú műszeregységét felelevenítő kezelőpanel.

Teljesen letiszutlt az utastér - galériaA BMW egyébként úgy képzeli el a jövőt, hogy az emberek nagy részének már nem lesz saját autója, hanem egyfajta közösségi járműmegosztás működik majd. Ebbe a rendszerbe illesztették bele a MINI tanulmányát is, mely képes felismerni az éppen aktuális felhasználóját, és az egyhangúság elkerülése végett a tetőn és az ajtókon a korábban beállított mintákat és színeket varázsolja elő. Ez mindenképpen egy érdekes és előremutató elképzelés. A meghajtásról nem esett szó, de minden bizonnyal elektromos hajtásláncot terveztek a lemezek alá a mérnökök. A képek mellett mindenképp érdemes az alább fellelhető videót is megnézni a MINI tanulmányáról.

Persze a bajorok azokra is gondolnak, akik mégsem szeretnének több ezer emberrel megosztani egy autót. Nekik készült el a Rolls-Royce Vision Next 100, vagy más néven 103EX. A külső a luxuskupé esetében is önmagért beszél: a kéttónusú fényezésen és a jellegzetes hűtőmaszkon kívül legfeljebb az autó orrán díszelgő, ezúttal üvegből készült, világító Spirit of Ecstasy szobrocska árulkodhat. A rendkívül magas, ám igencsak vékony, félig burkolt kerekeknek köszönhetően olyan érzésünk van, mintha lebegne az egyébként kifejezetten légies karosszéria.

Kormány sehol - galériaA gyáriak ugyanakkor kifejtették, hogy ez csupán egy példa, ugyanis a jövőben az olyan technológiáknak köszönhetően, mint a kompozit anyagok felhasználása és a háromdimenziós nyomtatás, minden ügyfél teljesen személyre szabhatja majd saját Rolls-Royce-át. A lemezek alatt természetesen teljesen elektromos hajtáslánc lapul, míg a csomagokat az autó orrában, a képek és a videó alapján egy méretes üregben helyezhetik majd el a szerencsés tulajdonosok.

A beszállást a márka hagyományaihoz hűen hátrafelé nyíló ajtón kívül a tető felemelkedése segíti. Az utastérben természetesen a legfinomabb anyagok találhatóak, ám kormányt és pedálokat már hiába keresnénk, ugyanis tulajdonképpen egy luxusszoba fogad minket belül, aminek egyik végében egy kanapé, másikban pedig egy hatalmas, látszólag háromdimenziós megjelenítő fogad, amin beszálláskor a Spirit of Ecstasy virtuális mása várja majd parancsainkat. A Rolls-Royce-nál tehát teljesen autonómként képzelik el a jövőt, ami persze nem is csoda, hiszen vásárlóik nagy része már most sem vezeti saját autóját.

A két tanulmányról a képek mellett mindenképp érdemes a cikkben megtalálható videókat is megtekinteni, hogy teljes legyen a kép. A két futurisztikus tanulmány talán nem mindenkinek nyeri el a tetszését, de az kétségtelen, hogy a mérnökök képesek voltak elénk tárni a jövőt, még ha annak csak egy aprócska szeletéről beszélünk is. Arra persze csak az idő adhat választ, hogy mindebből mennyi valósul majd meg, de addig is kíváncsian várjuk, hogy hogyan képzelik el a németek a motorkerékpárok jövőjét.