Teljesen elektromos versenyautóval jelentkezett a Jaguar. A 410 km/h-s végsebességű Vision Gran Turismo SV a fizikai valóságban csupán egy életnagyságú tanulmány, a virtuális világban bezzeg egy potenciális győztes: a versenyautót ugyanis direkt a Gran Turismo című játék számára fejlesztették ki.

A játékosokat vonzza az autó radikális formaterve és a sofőrközpontú beltér is. Nem véletlen a típus népszerűsége: az alkotófolyamat során az online játékosok és a fórumozók véleményét is figyelembe vették a tervezők.

Klasszikus elődök formavilága előtt tiszteleg

A C-type és a D-type (Le Mans-ban 1951-ben, illetve 1954-ben indultak) vonásait is megidézi a virtuális elektromos versenyautó. Az áramvonalas, kompozit karosszéria négy darab Jaguar Racing, illetve SV által tervezett villanymotort rejt – szemben a kiindulólapnak tekinthető Coupé hárommotoros kialakításával.

A legmagasabb teljesítmény 1904 LE, ami 3360 Nm-es, azonnal lehívható nyomatékkal párosul. A kerekenként maximalizálható tapadás és a nyomatékvektorozás 2 másodpercen belüli 0–100-as gyorsulási időt biztosít a Jaguar (és virtuális pilótája) számára.

Első az aerodinamika!

A GT SV 5540 mm hosszú, tengelytávja pedig 2721 mm. Aerodinamikai megfontolásból vált viszonylag terebélyessé az autó (a Vision GT Coupé 861 mm-rel rövidebb nála). A megnövelt leszorítóerő fokozza az elérhető kanyarsebességet, a teljesen zárt padlókialakítás pedig valósággal az aszfalthoz tapasztja a járművet.

A hosszú távú versenyeken induló autók – elsősorban az XJR-14 – által ihletett hátsó szárnyat számos változatban tesztelték, mire eljutottak a végső megoldásig. A sebesség fokozásával  automatikusan kiemelkedik, ezzel növeli a leszorítóerőt; de a légellenállás csökkentése érdekében amint csak lehetséges, visszacsúszik az alaphelyzetébe.

Méretes hátsó szárny gondoskodik a leszorítóerőről

Az aktív rendszer segítségével úgy marad az autó Cd-tényezője 0,398, hogy közben 483 kg-os leszorítóerőt is képes produkálni. A valós autóknál is alkalmazott módszerrel fejlesztett GT SV így hitelesen viselkedik, és erre még Micheal O’Regan aerodinamikai vezetőmérnök is igen büszke.

A meglehetősen potens hajtáslánchoz fejlett (például folyékony nitrogént is alkalmazó) hőmenedzsmentre van szükség, így biztosított a motor hosszú órákon keresztül is stabil működése. A jól hűtött lítium-ionos akkumulátort természetesen a lehető legalacsonyabban építették be, hogy a súlyponttal se legyen probléma.

A Furmula E szériás autóval együtt fejlesztették

James Barclay, a Jaguar Racing csapatfőnöke elmondta: a Vision Gran Turismo SV-vel párhuzamosan fejlesztették a Formula E-s versenyautót. A legmodernebb szimulációs eszközöket vetették be, így a technológia jelenlegi fejlettségi szintjét mindkét autó esetében sikerült maximálisan kiaknázni.

Az utastérben a Typefibre (a Jaguar által kifejlesztett szintetikus, a valódinál könnyebb struktúrájú bőr) biztosítja a kényelmet és a tartósságot, miközben a kezelőszerveket is tökéletesen kiegyensúlyozzák a precíz és pilótakímélő kezelhetőség érdekében.

Van kedvük kipróbálni?

A GT SV-vel a Gran Turismóban, míg az I-Type versenyautóval a Formula E hetedik szezonjában találkozhatunk.