Az amerikai viszonyok ismeretében nem meglepő a Ford F-150 népszerűsége. Ahol van elég tér és olcsó üzemanyag, ott a többcélú jármű előnyei dominálnak, a hátrányok háttérben maradnak. A típus most megújult, és be is mutatjuk az Európa számára sajnos még így is túlságosan nagy és pazarló újdonságot.

Az új modell tervezésekor az eddigi legkeményebb, egyben leghatékonyabb F-150-es létrehozása volt a cél. „Get the job gone” – hangzik el az autóval kapcsolatos kulcsmondat szinte az összes gyári illetékestől. A munka társaként aposztrofált jármű büszke amerikai termék: a helyi sajátosságoknak megfelelően tervezték, helyben is szerelik össze. A Ford kiemelt jelentőséggel kezeli az 1948-ban megjelent F-szériás pickupot. Nagyjából minden, a kategóriában fontos paraméterben a csúcsot célozták meg. Vonóképesség, terhelhetőség, nyomaték és teljesítmény tekintetében is a nyerő értékig reszelték az autót. Még a hibrid hajtásláncot is sikerült sajátosan értelmezni: a 3,5-literes V6-os PowerBoost motorhoz villanymotor csatlakozik, de az autó áramfejlesztőként is működhet.

A hagyományos előválasztó parkoláskor eltüntethető

Nem csupán a meglévő vásárlói igények kielégítésére fókuszáltak a Fordnál, hanem olyan szolgáltatásokat akartak letenni az asztalra, amiről vevőik még csak álmodni sem mertek volna – ezek már Craig Schmatz főtervező szavai. A nagyszilárdságú acél vázra épített – a hadiparból kölcsönzött technológiával készülő – alumínium-karosszéria gyakorlatilag minden elemét újra tervezték. Új a fényszórók kialakítása, átrajzolták a motorháztetőt és a lökhárítókat is. Az eddigieknél is markánsabb megjelenésről a magasabbra húzott első sárvédők, illetve a megnövelt átmérőjű kerekek gondoskodnak.

A modern idők jeleként 12 colos, megosztható képű központi kijelzőt kapnak a magasabban felszerelt változatok, de már az alapverzióba is 8 colos érintőképernyő jut. Kérésre mozgó irodává változtatható az F-150 belseje. Dokumentumok aláírására és laptopozásra is alkalmassá válik az utastér az Interior Work Surface opció megrendelésével. Mivel a használók előnyben részesítik a hagyományos kialakítású előválasztó kart, megtartották a váltóbotot. Parkolóállásban a középkonzolba hajtogatható a kar, így teljesen kihasználhatóvá válik az „iroda”.

Irodaként is használható a nagyméretű utastér

A Ford által alkalmazott SYNC 4 rendszer a fedélzet agya. Hangvezérlést, Android Auto, Apple CarPlay, Waze és Ford+Alexa szolgáltatásokat ad az utasok számára, akik pihenőidejükben számos videós és zenei tartalom közül válogathatnak. És nem is akármilyen körülmények között. A jól végzett munka után a vízszintesre hajtható ülések édesítik meg a pihenést. A lazításba nem rondítanak bele a mindenfelé elhagyott eszközök sem: a hátsó ülőpadot felhajtva méretes és tagolható rekesz várja a holmikat. A tároló ideális helye lehet hatalmas tervrajzoknak vagy éppen horgászfelszerelésnek is. Tartalma avatatlan szemek elől rejtve marad.

Látható, hogy gyakorlatilag élni lehet az F-150-ben, de nézzük, mi a helyzet a raktérben! A rögzítőfülek és a tárolózsebek már megszokott extrák a kategóriában. Ezeken felül a hátfal is kaphat egy ritka és hasznos funkciót: beépített vonalzó, mobiltartó, pohár- és ceruzatartó várhatja a szorgos kezeket a megfelelő tétel megrendelésével.

A munkát könnyíti meg a speciális kialakítású hátfal

Sötétben végzett munkák során nagy hasznát vehetjük a központi kijelzőről vagy akár a telefonos applikációról vezérelhető külső világításnak. A zónánként szabályozható fények segítségével nem kell többé a sötétben tapogatózni az autó környékén végzett munka során.

Egy igazi férfi csukott szemmel is betolat bárhova, de a fordosok másokra is gondoltak. A kamerák képeit felhasználó algoritmus utánfutós manőverezéskor megmutatja a sofőrnek, hogy merre érdemes forgatnia a kormányt a kívánt pozíció eléréséhez. Léteznek a piacon aktív rendszerek az utánfutós tolatásokhoz. Az F-150 megoldása azokhoz képest talán kezdetlegesebb, de mindenképp macsóbb a kormányt forgatni, miközben az akár 5400 kg-os vontatmánnyal centizgetünk a rakodóhelyre.

Nagyméretű, értékes tárgyak is elférnek a hátsó ülések alatt

A tízfokozatú váltóba építették a hibrid rendszer elektromotorját. A 47 lóerős egység egy 1,5 kWh-s lítium-ion akkumulátorból táplálkozik. Az akkupakk elhelyezése és csomagolása miatt extrém időjárási körülmények között, valamint erős terhelés mellett is végig használható marad. A 700 mérföldes (azaz bő 1100 km-es) hatótáv a hatékony hajtáslánc mellett természetesen a méretes benzintanknak is köszönhető. Ne ringassuk magunkat illúzióba: egy ekkora autó egy ekkora benzinmotorral fogyaszt azért rendesen, de van ahol ez annyira nem szempont a kedvezőbb üzemanyagárak miatt, mint nálunk.

A már említett generátorfunkció egyrészt a kabinban, másrészt a raktérben (ott akár négy külön kivezetésen) használható. Az alapból 2,4 kW-os kimentő teljesítmény opcionálisan 7,2 kW-ra emelhető. Az amerikai szabvány szerint 120V-os feszültséget 20 A-es áramerősséggel, az erősebb verzió esetén 30 A-rel lehet terhelni. Menet közben is használható a generátor, így a szerszámgépek akkumulátorát akár utazás közben is feltölthetjük.

Nem kell külön utánfutó az áramfejlesztőnek: az F-150 aggregátorként is funkcionál

Ősztől elérhető a dearborni (Michigan állam) és Kansas City melletti üzemben készülő Ford F-150, amely továbbra is Amerika kiváltsága lesz, igaz, ott továbbra is nagy sikernek fog örvendeni.