A manuális váltók teljes kihalásával már régóta ijesztgetnek minket a gyártók, és a kínálat felső rétegét képviselő hajtásláncoknál nagyon sok esetben – főleg a prémiumoknál, de a gyártók egyre szélesebb körénél – már most is csak automata váltó elérhető, és akkor az elektromos és hibrid modellekről nem is beszéltünk, melyeknél alap az automata. A vezetés szerelmesei tehát készülhettek már erre, de arra talán még ők sem számítottak, hogy a Volkswagen – beleértve a teljes konszernt – az elsők között lehet, akik teljesen száműzik a kézi váltót.
Ez már csak azért is furcsa lehet, mert a németek Golf GTI és a Golf R esetében is elérhetővé tettek manuális váltós változatokat, amely a különböző modellek kínálatának csúcsán már nem feltétlenül jellemző – habár a sportkompaktok esetén azért illendő. Most azonban olyan hírek terjednek, melyek szerint az elektrifikáció úttörőiként – 2030-ra Európában már kizárólag elektromos autókat szeretnének értékesíteni – az elsők között szüntethetik meg a manuális váltót.
Ez egyrészt logikus, hiszen a tisztán villanyos modelleknél egyértelmű az automata váltó, ám a modellpaletta alsóbb felében azért még mindig elég nagy luxusnak számít a Volkswagen duplakuplungos DSG váltója – ennek megfelelően valószínűleg onnan fog utoljára kikopni. Mindenesetre a 2023-ban érkező, következő generációs Tiguan esetében már nem lesz manuális váltó, ahogyan az ugyanabban az évben ismét frissülő Passat kínálatából is kikerülhet a kézi szerkezet. 2030-ra pedig a kizárólag elektromos modellekből álló palettán már biztosan nem lesz helyük a kézi váltóknak. A Volkswagen döntése pedig természetesen a konszern többi márkájára is hatással lesz majd, így a Skoda, a Seat, a Cupra vagy éppen az Audi kínálatából is teljesen kikophatnak a manuális váltók.