Egyre több gyártó jelenti be – vagy éppen magatartásával utal rá –, hogy szeretné feljebb pozícionálni magát a ranglétrán. Sokszor joggal érezhetjük azt, hogy ez csak szájkarate, ám vannak olyan márkák is, amelyeknél nagy bejelentések nélkül is érezzük az előrelépést. Talán nem túlzunk, ha azt mondjuk, ide tartozik a Mazda is, amelynek modelljei megjelenésük és belső anyagminőségük alapján is már-már a prémiumok babréjaira törnek, és nemrég a japánok angol képviseletének vezetője nem félt kimondani azt, hogy alternatívát szeretnének nyújtani a jól ismert prémium márkák vásárlóinak.

Egy pillanatig se legyen kétségünk, hogy sok gyártó miért választja ezt az utat: az ok nem más, mint a magasabb profit. Mindenesetre a Mazda valóban ügyesen csinálja, amit csinál, és jó irányba halad afelé, hogy valóban a prémiumokkal emlegethessük egy szinten. Ehhez persze nem csupán mutatós formákra és jó minőségű anyagokra van szükség, hanem igazán finom alapokra és fejlett műszaki megoldásokra is.

A CX-60 ízelítői sokat ígérnek - valóban prémiumos lehet az utastér

A Mazdánál pedig ezekből sincs hiány, hiszen érkezik az új, hátsókerékhajtású platformjuk és motorcsaládjuk, amely a „downsizinggal” szembe menve hathengeres benzines és dízelmotorokat vonultat majd fel. Mindenesetre Jeremy Thompson, a Mazda angliai vezetője elmondta, hogy a márka szeretne alternatívát nyújtani a klasszikus prémiumokkal szemben, amelyek alatt egyértelműen a német trióra, az Audira, a BMW-re és a Mercedes-Benzre gondolt. Persze azt is leszögezte, hogy az előbb említett hármast a saját pályáján gyakorlatilag lehetetlen utolérni és legyőzni, és éppen ezért a japánok nem másolni szeretnék őket, hanem más irányból közelítenének a prémiumsághoz.

Azt is elmondta a vezető, hogy véleményük szerint van még hely egy japán gyártónak a csúcskategóriában, mindamellett, hogy természetesen nem feledkeznek meg a Lexusról sem. A Mazda egyébként a 90-es évek elején a többi japán márkához hasonlóan megpróbált más néven betörni a prémium piacra, ám az Amati almárka végül sosem valósult meg – ellentétben a Lexusszal, az Infinitivel vagy éppen az Acurával, melyek a Toyota, a Nissan és a Honda drágább modelleket forgalmazó márkái.

A CX-60 lehet az első példa a feljebb lépésre

Noha már eddig is szembetűnő volt, hogy a Mazdánál mennyire odafigyelnek a részletekre, nem véletlen, hogy éppen most beszélnek konkrétan is ezekről a tervekről, hiszen az új, hátsókerékhajtású platform és a hathengeres motorok bizony műszakilag is magasabb szintre emelhetik a márkát, ezzel közelebb hozva azt a prémiumokhoz – habár sokan úgy gondolják, hogy az elektromos autók térnyerése miatt a Mazda már kicsit el van késve a hathengeres egységekkel. Mindenesetre a március 8-án érkező CX-60 lesz az első modell, amely ezekre az alapokra épül, és kíváncsian várjuk, hogy mire lesz képes – a hamarosan szintén érkező új 6-ost pedig még kíváncsibban várjuk mindezek fényében.