Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

22 ország 58 újságírójának véleménynyilvánításával a Peugeot 308 nyerte el a 2014 Év Autója kitüntető címet. A választás élére többek között viszonylag jó kvalitásai és innovatív megoldásai mellett széles motorpalettája juttatta a típust.

Noha a 308 a márkán belül kétségtelenül mérföldkőnek számít, dicséretes jövő felé terelgetve a márkát, a versenyképes kínálat mellett sokan hiányolják a még inkább igényes kivitelezést a típusban (különösen a futómű és a központi rendszer területén), s ezt talán azon összehasonlító tesztünk is képes alátámasztani, melyben az idei jelöltek sorát gyarapító Mazda3 és a tavalyi esztendő nyertesének számító Volkswagen Golf is felülmúlta az oroszlánt.

Idén a 'vakok között a félszemű' nyert?

Persze nem szeretnénk ünneprontók lenni, így érdemes megemlíteni, hogy a modell sikerét az eladási darabszámok is tükrözik: bevezetése óta több mint 55.000 példányt rendeltek belőle, ráadásul a megrendelések 48 százalékát a két legmagasabb felszereltségi szint teszi ki. A bevezetéskor kilenc motort magában foglaló paletta négy benzines és öt gázolajos erőforrásból áll, melyek közül kiemelhető a vadonatúj 130 lóerős, háromhengeres 1.2 e-THP benzines turbómotor, amihez nekünk még nem volt szerencsénk, de alig várjuk a friss erőforrást.

Bízhatunk hát abban, hogy a moduláris építési elv térnyerésének köszönhetően a PSA képessé válik az Európában éllovasnak tekinthető Volkswagen Konszern sarkára lépni, kiélezve ezzel a fogyasztók számára is előnyként jelentkező árversenyt.

A BMW i3 nem csak műszakilag, de üzleti modelljében is innovatív

A Peugeot után a dobogó második fokára a BMW i3 léphetett, ami nem csak műszakilag igazi csemege, de a mögötte álló üzleti modell valós alternatívát is kínálhat a nagyvárosok lokális környezetszennyezési problémáira. Mindezek ellenére egy kicsit nagyobb hatótávolság az i3 számára sem jönne rosszul.

A harmadik helyezett a Nissan Leaf győzelme után potenciális befutónak tekintett Tesla Model S lett. Noha a gyártó még gyermekcipőben jár, ezt koptatva rohamtempóban közelít ahhoz, hogy ne csak emocionális alapokon lehessen kihívója a német prémium triónak, s amennyiben Elon Musk nem enged majd az autóipari óriások csábításának, hosszú távon biztosan tör még borsot a fukar lobbisták és a "füstölgő" piaci szereplők orra alá.

A jelöltek között egyébként az a Mercedes-Benz S-osztály is szerepelt, ami a szenzorfúzió kiterjesztése révén az egyes elektronikus alrendszerek integrációját új alapokra helyezi, azaz a menetdinamikai, radaros, lidaros, kamerás, ultrahangos érzékelők által gyűjtött adatokat a központi vezérlőegység teljes környezeti modellt felállítva dolgozza fel, ezzel pedig képessé válik arra, hogy minden körülmények között, egészen képtelennek tűnő szituációkban is a tökéletes arany középutat találja meg.

A Mercedes előre lát, de a Peugeot győzelmét még az S-osztály volánja mögött sem sejthettük volna

Mindezek fényében talán van joga a Mercedesnek a futóművet övező technológiát „Magic Body Control” névre keresztelni, hiszen az a benyomás, hogy egy műszaki alkotás az embernél többet lát, érez, érzékel, s mindezekre már-már intuitív módon reagál, valóban csodaszámba megy. Ennek jegyében a sávtartásra, objektum-felismerésre is használatos sztereó kamera már az útegyenetlenségeket, kátyúkat is észleli, s ezekre reagálva a vezérlés már előre hangolja a felfüggesztés karakterisztikáját.