Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Bár hivatalos képek már jelentek meg a MINI legfrissebb modelljéről, a Countryman-ről, a nagyérdemű mégis a Genfi Autószalonon találkozhat első ízben az újdonsággal. Az autó koncepciójának lényege, hogy egy kompromisszumos megoldást kínáljon a klasszikus MINI és a modern crossoverek közötti űr betöltésére. A gyártó egy új célcsoport kiszolgálását szeretné elérni a márkacsalád negyedik tagjával, mégpedig úgy, hogy több helyet és flexibilitást kínál az autóban, az ötajtós megoldással pedig sokkal használhatóbbá teszi azt a mindennapi igénybevétel során. A gyár közleménye szerint a gokartos vezetési érzet itt is megmarad, olyan más pozitív tulajdonságokkal együtt, mint a kiváló anyagminőség, az örömteli vezethetőség és az elbűvölő stílus. A tervezők hűek maradtak a már jól megszokott vonalvezetéshez, így egy olyan különlegességet sikerült alkotniuk, mely tükrözi a MINI filozófiáját; azt, hogy semmilyen más márkával ne lehessen összetéveszteni az autót.

A Countryman egyik legnagyobb különlegessége testvéreihez képest az, hogy felárért rendelhető lesz négykerék-meghajtással, amit az angol gyártó ALL4 néven vezet majd be. Összkerékhajtás esetén normál körülmények között 50-50%-os lesz az erőelosztás az első, illetve a hátsó tengely között, míg extrém helyzetekben ez lehet 100% is, természetesen az első kerekek javára. További érdekesség - és gyorsan hozzá is teszem, hogy a képek alapján elég szokatlan látványt nyújtó dolog – az első fényszórótestek formájának kialakítása. Eltűnt a tradícionálisan ovális és kerekded körvonal, helyét egy igazán semmihez nem hasonlító szögletesebb dizájn vette át. Változás történt abban is, hogy a lámpatestek itt már a motorháztetőbe vannak integrálva, pont úgy, mint az „új” MINI első generációjánál. Az viszont tény, hogy a gyártó legfrissebb alkotását még az avatatlan szem se fogja összekeverni a többi márkával. Felismerhetőségét tovább fokozzák a rövid első és hátsó túlnyúlások, a magas övvonal vagy az eddig is megszokott, kerekekre fordított nagy hangsúly. Kijelenthetjük, hogy a gyártónak ismét sikerült egy ízig-vérig MINI-t alkotnia.

Még a legnagyobb MINI sem rendelkezik termetes méretekkel, hiszen hossza nem nagyobb 4,1 méternél, míg tengelytávolsága 2,6 méter. A Countryman motorkínálatában már az értékesítés kezdetétől öt darab 1,6 literes egység foglalhat majd helyet, melyek közül kettő dízel, három pedig benzines. A gázolajjal működő turbódízel motorok 90 és 112 lóerős teljesítménnyel bírnak, míg benzines társaik 98, 122 és 184 lóerőt produkálnak. A leglassabb változatnak (ez a 90 lóerős dízel) egyébként 13,2 másodpercre van szüksége a szokásos százas sprint teljesítéséhez, míg végsebessége 170 km/h, a 184 lovas Cooper S verzió viszont előbbi feladatot mindössze 7,6 másodperc alatt tudja abszolválni, és akár 215 km/órás sebességgel is száguldhat.

Alapesetben az összes erőforráshoz hatfokozatú manuális váltó tartozik, azonban felárért a benzines egységekhez rendelhető ugyan ennyi fokozattal operáló automata verzió is. A Countryman vegyes fogyasztása a gyári adatok szerint motorváltozattól függően 4,3 és 6,3 liter között mozog. Az alacsony értékek egyébként leginkább a fejlett motortechnikának köszönhetőek, de mindemellett a start-stop rendszer, az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok, a fékenergia-visszavezetés, az optimális időben történő váltásokra figyelmeztető jelzés, az elektromos szervókormány és egyéb (a BMW Efficient Dynamics programjából ismerős) más nyalánkságok is a minél takarékosabb üzemet szolgálják. Természetesen az összes említett motor megfelel az EU5-ös károsanyag-kibocsátási normáknak.

A hátsó ülések mellesleg 60:40 arányban dönthetők, és az alaphelyzetben négyszemélyes autóhoz felár nélkül kérhető három férőhelyes hátsó üléssor is. A csomagtér mérete 350 litertől egészen 1170 literig változtatható. A MINI Countryman hazai értékesítése valószínűleg még idén elindul, áráról viszont még nem állnak rendelkezésünkre releváns információk.