Interaktív sajtótájékoztató keretén belül mutatták be a holland DAF tehergépjármű gyár legújabb termékét, amelyet deklaráltan az európai árufuvarozás trónjára szán a gyártó az új DAF XF, XG és XG+ szériát. A tehergépjármű szektorban nem olyan gyakori a termékciklus-váltás, mint a személyautóknál, így a tervezés, a megjelenés és a termékciklus alatti fejlesztések is mind nagy hangsúlyt kapnak. Az európai döntéshozók több mint harminc év után tavaly vezettek be új, a fülkék méretét is érintő szabályokat, amely lehetővé teszi a gyártók számára, hogy az eddigi jogszabályi keretek szerint maximalizált méretű fülkéknél nagyobbat gyárthassanak. A szabályváltozások a DAF számára kedvező időben érkeztek, így nem túlzás az új széria bevezető szlogenje: „Start of the future”, azaz a Jövő kezdete. Teljesen új alapokról tudták tervezni a fülkét az iparág nagy konkurenseihez képest. A koncepció fő szempontjai között volt az áramvonalas és ezáltal gazdaságos fogyasztást elősegítő fülke, amely mindemellett kimagasló biztonságot és minden konkurensnél jobb pihenést biztosít a sokszor hetekig a fülkében élő gépjárművezetőknek.
A sajtóanyag alapján ez a fejlesztési koncepció maradéktalanul megvalósulhatott a sorozatgyártásra. Annak köszönhetően, hogy hosszabb lehet a fülke az eddigiekhez képest a tervezők a homlokfalat jobban megdönthették, hiszen nem kellett az addig behatárolt légtérből elvenni. A csúcsmodell, az új XG+ fülke így is 12,5 m3 hasznos légteret biztosít, ami 14%-al nagyobb a korábbi DAF csúcsmodellhez, az iparág egyik legnagyobb fülkéjeként ismert Super Space Cab-hoz képest. Mellékes eredmény: kisebb fogyasztás és csendesebb futás.
A fülke a lényeg: a nagyobb méretek nagyobb teret adnak
Természetesen minden ma elérhető technikai csemege rendelkezésre áll. Teljes az aktív menetbiztonsági asszisztensek listája, a passzív biztonsági eszközök között pedig újdonság az ütközés esetén előre zúduló rakománytól védeni hivatott erősített fülkehátfal, illetve a frontális ütközés esetén erőelnyelőként működő 40 cm-rel elcsúszó fülke.
Egyszerű de hasznos extra lehet a városi környezetben sokat közlekedő járművek esetén a vezetőtől távolabbi ajtó „peron ablaka”, amely a körkilátást biztosító holttér kamerát egészíti ki. Itt is megjelent a Mercedes Actrosból már ismert digitális kamera is, továbbá az összes fényszóró és helyzetjelző LED világítású. A műszerfal már itt is digitális kijelzős. Mivel munkagépről beszélünk, ezért persze felmerül a kérdés bennünk, hogy tizenöt év és több mint egymillió kilométer után hogyan fognak működni ezek a mára szinte sztenderd berendezések, de ez nem csak a DAF esetén kérdés, hanem az egész tehergépjármű iparban, erre majd az idő ad nekünk választ.
A digitális jövő itt is jelenné vált
A gépkocsivezető életkörülményeit a legújabb tervezésű élettér teszi kényelmesebbé. Az XG és XG+ fülkékben 80 cm széles és 222 cm hosszú, akár motorosan dönthető ágyak találhatók. A fülke változtatható színskálájú LED belső világítással, állófűtéssel és klímával rendelkezik, megtalálható továbbá a hűtőszekrény is. A tárolórekeszek űrtartalma tovább nőtt az elődmodellhez képest. A látható és tapintható minőség osztályon felüli - legalábbis a gyáriak állítása szerint.
Láthatjuk, hogy a DAF erős csomagot tett le az asztalra ezzel a járműcsaláddal, amely vélhetően hamar elterjed a kontinensen majd.