A kisautók kategóriájába, tehát a B-szegmensbe tartozó négykerekűek már rég nem olyan kicsik valójában – némelyik akár egy kis család igényeit is képes kényelmesen kiszolgálni –, és bár ez nem csak a méretnövekedéssel függ össze, de sajnos az árlistákat böngészve is hasonló növekedést tapasztalhatunk, és ez nem csak Magyarországon igaz. A Renault vezére Luca de Meo szerint pedig hamarosan olyan mértékű lesz ez a drágulás, hogy teljesen ellehetetleníti ezt a kategóriát – legalábbis a belső égésű erőforrásokkal szerelt változatokat.
Az persze megint más kérdés, hogy a kisautók a drágulás, vagy éppen egy méretek szempontjából konkurens kategória okán haldoklik-e. Az emelt hasmagasságú modellek (lásd crossoverek, SUV-k) térhódítása már ebben a méretkategóriában is jól látható, és az ilyen divatosabb modellekért talán nagyobb hajlandósággal fizetnek ki több pénzt is a vásárlók. Luca de Meo úr azonban arra adott magyarázatot, hogy a jövőben miért válhatnak megfizethetetlenné a kisautók, amiket benzin-, vagy esetleg dízelmotor hajt – bár utóbbiak már amúgy is kezdenek kihalni a kategóriából.
Ha valahol, akkor a kisautók kategóriájában maximálisan támogatni tudjuk az elektromos hajtásláncokat
A Renault vezére szerint az ok nem más, mint a még komolyabb környezetvédelmi előírásokat hozó – és sokak szerint a belső égésű erőforrásokat végleg ellehetetlenítő – Euro 7-es sztenderd. Ebben ugyanis szigorú normáknak kell majd megfelelniük a négykerekűeknek, hogy még a kiskategória szereplői is csak úgy tudnak majd tovább élni, ha a legmodernebb technológiai megoldásokat használják. Ezek pedig sokba kerülnek, és ahogy de Meo úr rávilágított, az ilyen modern megoldásokhoz szükséges nyersanyagok bizony ugyanannyiba kerülnek egy luxusautó és egy kisautó esetében is – persze kevesebb anyagra van szükség, ám az árcédulával arányosítva bizony sokkal rosszabb helyzetben vannak a kisebb négykerekűek, mint a luxusautók.
Mindez nagymértékű drágulást jelent majd, amivel gazdaságosság szempontjából végleg ellehetetlenülnek majd ezek a modellek. Persze a Renault vezetője szerint van megoldás: valószínűleg senkit nem lep meg, hogy az elektromos hajtásláncokra gondolt a vezető, akinek elmondása szerint a belső égésű erőforrások egyre dráguló technológia újításaival szemben az elektromos hajtásláncok – kiemelve közülük az akkumulátorok – éppen az ellenkező irányba mozdulnak, azaz egyre olcsóbbak lesznek.
Mi drukkolunk a kisautóknak - a Renault 5 Conceptet is imádtuk
Egyelőre azért még nehéz elképzelni, hogy egyhamar helyet cserél majd árban a benzines Renault Clio és az elektromos Zoe, hiszen egyelőre közel háromszor annyiba kerül a villanyos modell. Mindezek ellenére az ilyen, nagyobb részt városi közlekedésre tervezett autók esetében valóban jó megoldás lehet az elektromos hajtáslánc, de rövid távon az elektromos hajtáslánc helyett a fizetőképes vásárlók valószínűleg arányaiban nem sokkal drágábban egy nagyobb kategória képviselőjét vagy esetleg egy divatos crossovert választanak majd – legalábbis hazánkban inkább ez a tendencia, és ezért csökken a kisautók népszerűsége.