A puszta számoknál valószínűleg sokkal beszédesebb maga az élmény, amelyet a Porsche 718-as középmotoros modellcsaládjának újdonsült csúcsváltozata nyújt. A Cayman 718 GT4 RS előnye Nordschleife köridőre lefordítva 23,6 másodperc (azaz fél fényév) a cseppet sem hagyományos GT4-hez képest, de mi mégsem ezért szeretjük igazán.
Hanem mert abszolút fókuszban van, méghozzá a vezetés élményére. Igaz, a gyorsaság jegyében kézi váltó helyett csak a hétfokozatú, rövidre áttételezett duplakuplungos automatával elérhető, de sallangoktól abszolút mentes. Ott van például a tömeg esete: a tervezők minden felesleges dolgot kidobáltak, ez a funkcionalitás pedig meghozza a maga szépségét. Az ajtón például nincs kilincs és tárolórekesz, helyette van egy szalag és egy hálós zseb. A hátsó szélvédő vékonyított üvegből készült, de a hagyományos 718 hangszigetelő anyaginak jó része is ment a levesbe. Még a szőnyegekből is speciális, könnyített verzió került az RS-be, amely a külső karbon elemekkel együtt így 35 kilogrammal lett könnyebb, mint a GT4: nevezetesen üresen, de teli tankkal 1415 kilogrammot nyom.
Itt minden szűretlenül érkezik a pilótához - galéria
Aztán ott van a négyliteres, hathengeres szívó boxermotor, amely lazán elforog 9000-ig, plusz 80 lóerőt, azaz összesen 500 tagú ménest és 430 helyett 450 Nm nyomatékot kínálva. Mindez 3,2 másodperces 0-100-ra elég, a végsebesség pedig annak ellenére 315 km/h-ra nőtt, hogy a modell aerodinamikája is sokkal komolyabb: a finom módosítások hatására a leszorítóerő 25 százalékkal nőtt a GT4-hez képest.
A mai világban már nem is hangzik soknak 500 lóerő - de ő villámgyors tud lenni vele
Az RS egyik kétségtelenül izgalmas megoldása, hogy a hátsó ablakok helyén speciális kialakítású nyílás is szállítja a friss levegőt a középmotorhoz. Mivel gyakorlatilag az utazók füle mögött történik a beszívás, meg persze maga az erőforrás is ott dolgozik a hátuk mögött, nem igazán van szükség a hangszórókból erősíteni a hangaláfestést. Ez itt még egy keményvonalas sportautó, sőt, a legkeményebb a maga nemében.
Hogy mennyire, azt jól bizonyítja a 7 perc 4,511 másodperces súlyozott Nordschleife köridő (a súlyozásra azért van szükség, mert időközben 20,6-ról 20,832 km-re nőtt a pálya hossza). Ezt nem feltétlenül fair dolog régebbi modellek köridejéhez hasonlítgatni, hiszen a gumitechnológia sokat fejlődött (vagyis a GT4 RS Michelin Pilot Cup 2 R abroncsain a régebbi modellek is gyorsabbak lennének), de a modern konkurenciával szemben is megállja a helyét a modell. Egy Ferrari 488 Pista is csak minimálisan gyorsabb, holott 170 lóerővel erősebb, a McLaren 720S pedig nem is álmodhat ilyen köridőről. Az aktuális Porsche 911 Turbónak már kétszámjegyű hátránnyal kell szembesülnie. Talán mondanunk sem kell, hogy a Ferrari Enzo, a Porsche Carrera GT vagy a Pagani Zonda F reménytelenül küzdene a harcos kis stuttgarti ellenében.
Funkcionálisan szép a belső tér
Ebben az átdolgozott, merevebb és alacsonyabb futómű is szerepet játszik, meg persze néhány opció. A Weissach csomag például további szénszálas kiegészítőkkel és kovácsolt magnézium felnikkel fokozza a fogyókúrát. De nem csak erre költhetünk: a Porsche Design exkluzív karórát is készített a leendő tulajdonosoknak. Az opcionálisan megrendelhető Porsche Design Chronograph 718 Cayman GT4 RS titánból készült és többféle színben is elérhető. A Los Angeles-i Autószalonon az RS mellett a versenyváltozat is befutott, ami a jövő évtől többféle bajnokságban is szerepel majd.
A versenyváltozat is most debütált - galéria
A valaha készült leggyorsabb Porsche Cayman ára hazai forgalombahelyezéssel alulról súrolja a 60 millió forintot, ami az ilyen potens modellek között még kedvező árnak is számít.