Jó eséllyel a BMW is rátért az egyetlen olyan útra, amely a jövőbe vezet: a jelenlegi várakozások szerint a hagyományos autókat fokozatosan kiszorítják az elektromosok, így a bajor gyár is villanyautókat összeszerelő birodalommá alakul át. A BMW iNext koncepcióautó igazolta a fenti gondolatmenetet. A fejlett önvezető képességekkel is rendelkező SAV alá egy teljesen új padlólemezt fejlesztettek. Ez a platform számos jövőbeli elektromos BMW alapjául szolgál majd, a végeredmény pedig az iX-ben öltött testet.
Láttunk már példát kizárólag elektromos modellekhez szánt padlólemezre, de a müncheniek máshogy gondolkodtak. Az új építőkészlet kompatibilis lesz belsőégésű motorokkal és konnektoros hibrid hajtásláncokkal egyaránt. A következő években cserélik le a nagyobb BMW-k (a 3-as szériától felfele) alapjait az új, akár farmotoros elrendezésre is lehetőséget adó bázisra. A kisebb BMW-k számára egy elsőkerék-hajtáshoz alkalmas padlólemez is rendelkezésre áll majd.
Az X5-ös hossza és szélessége az X6-os magasságával és az X7-es kerékméreteivel: ez az iX
Az most bemutatott újdonság 2022-ben, végleges formájában iX néven érkezik. Méretében az X5-höz áll közel, ami azt is jelenti, hogy személyében az árammal hajtott i-széria zászlóshajóját köszönthetjük. Azt már tudjuk róla, hogy hármas szintű önvezetési képességével akár 130 km/h-val is képes lesz haladni autópályán úgy, hogy a kormánykerék mögött ülő ember valójában utasnak minősül.
Egy éven belül megkezdik a típus sorozatgyártását a németországi Dingolfingban. Az eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja meglehetősen hatékonynak ígérkezik. A két elektromos motor által leadott eredő teljesítmény várhatóan meghaladja az 500 lóerőt, így 5 másodpercen belüli gyorsulásra lehet képes az iX. A WLTP szerint kalkulált fogyasztást 21 kWh-nak várják, ami a (bruttó) 100 kWh nagyságú akkumulátorral párosítva legalább 480, de finom használat mellett akár 600 km-es hatótávolságot is jelenthet.
Az elektromos hajtás tágas belsőt eredményez
A jármű 200 kW-os villámtöltés fogadására lesz képes, vagyis 10 perc alatt mintegy 120 km-re elegendő áramot vételezhet majd a tulajdonos. Nem csupán nagy és gyorsan tölthető az akkumulátor, a fenntarthatóság terén is jól áll: a kivételen magas újrahasznosítási arányú alkatrész gyártásához kizárólag megújuló erőforrásból származó energiát használnak fel.
A hatékonyságot a könnyűszerkezetes építési mód is fokozza: a Carbon Cage alumínium vázszerkezet egyszerre merev és könnyű, miközben az autó agilitását és az utasok biztonságát is fokozza. Az optimalizált aerodinamikai tulajdonságok (végeredmény: 0,25-ös légellenállási együttható) elsősorban a településeken kívüli haladáskor bizonyulnak hasznosnak.
Keret nélküli ablakokkal fokozzák a látványt
Az utastérben a kardánalagút hiánya mellett a minimalista formaterv tűnhet fel. A hatszögletű kormány, a szinte elbújtatott HUD és az ívelt központi kijelző azért jelzi: nem csak ötletelhettek a fejlesztők, pénzt is kaptak a különleges megoldások megvalósítására.
A formaterv – nem először a márka történetében – több-kevésbé megosztóra sikerült, az viszont tényszerű, hogy a hagyománytisztelet jegyében megtartott első vesék technikai szerepet is kapnak: a szinte teljesen zárt hűtőrács (az úgynevezett ’intelligencia panel’) rejti a különböző szenzorokat, radarokat és kamerákat.
Adrian van Hooydonk vezető formatervező következő nagy dobása mindössze egy év múlva megérkezik. Gyakorlatilag a szériaérett autót mutatta most be a BMW, hiszen a hátralévő hónapokban a sorozatgyártás zökkenőmentes elindulásán dolgoznak majd; az autó megoldásait tekintve nagyobb változások már nem várhatók.