A Frankfurti Autószalonon történt bemutatkozását követően hazánkban már elérhetővé vált az Infiniti kompakt modellje. A nem titkoltan a Mercedes-Benz A-osztályra alapuló Q30 az eddigieknél jóval kedvezőbb belépőt kínál a japán prémium gyártó világába, ráadásul színes jelenséggel bővíti a kategória kínálatát.
A-osztály alapokon, de egyedi külsővel jön a Q30A Q30 az Infiniti és a Mercedes friss kollaborációjának legfrissebb gyümölcse. Ez esetben a rokonság sokkal közelebbi, mint az eddig megszokott modelleknél, ugyanis míg eddig – például a Q50 és Q70 esetében – inkább csak Mercedes-féle hajtásláncokkal találkozhattunk, a Q30 teljes egészében az A-osztály alapjaira épül. Az információ hallatán biztosan sokan lesznek, akik csalódottan húzzák a szájukat, azonban ne feledjük, hogy az A-osztály egy egészen kiforrott és jó kis modell, így a közös alapok véleményünk szerint mindenképp javára válnak a Q30-nak.
A csomagolás tekintetében pedig remek munkát végeztek az Infiniti formatervezői. Csak azoknak tűnhet fel a mercedeses rokonság, akik jól ismerik a csillagosok típusát, és nekik is inkább csak az enteriőrben. Ugyanis a költséghatékonyság révén ismerős lehet a kormánykerék, de ugyanúgy az ablakemelők, a kilincsek, az ülésállítók, a műszerek, a klíma- és váltókonzol, sőt, még a középkonzol is. Azonban tényleg nem panaszkodhatunk, ugyanis kicsit mindent átalakítottak a japánok, s ha nem ismerjük jól az alapot adó típust, akkor eszünkbe sem juthatnak a Mercedes vonások.
Hívogató lett a beltér - galériaLényeg a lényeg, szerintünk így sokkal jobban jár(t) a Q30, mintha relatíve kisebb büdzséből egy teljesen új fejlesztést kaptunk volna, de kevesebb odafigyeléssel és kevésbé kiforrott megoldásokkal. A külcsín abszolút egyedi, itt semmi, de semmi nem emlékeztet az A-osztályra. A Q30-nak még az arányait is úgy össze tudták hozni a japánok, hogy teljesen egyedi lett a végeredmény, s minden irányból nézve első blikkre felismerhetően Infiniti. A lágy vonalak és az élek találkozása, a könnyed hűtőmaszk és a fény-árnyék játékok mind-mind jellemzőek a márkára, a formatervezők tényleg remek munkát végeztek.
Az utastérre visszatérve, a helykínálat terén vélhetően nincsenek csodák, így nagyjából az A-osztály méreteit várhatjuk. Azt viszont már tudjuk, hogy csomagtartóban a japánok büszkesége nyer, hiszen míg az A-osztály 340 litert kínál, a Q30 368 literes alapértéket képes felmutatni. A felszereltség tekintetében minden elérhető lesz, mi szem-szájnak ingere, legyen szó a végtelenül hosszú biztonsági / asszisztens listáról, akár a kényelmi tételekről. Az egyedi és meggyőző megjelenés érdekében állítólag már a belépőmodellhez is szériában járnak majd a LED-es ködlámpák, a 18 colos kerekek és a krómozott kipufogók. A sportos „S” változat ültetett sport futóművet, dinamikusabb lökhárítókat, 19 colos kerekeket és fényes feketére fényezett elemeket kap.
4-féle motorral fog startolni az Infiniti Q30A motorkínálat szintén Stuttgartból érkezik: az alapmotor benzinfronton az A180-tól örökölt 1,6 literes, 122 lóerős feltöltött négyhengeres lesz, ezzel 6,355 millió forinttól lesz elérhető a legkisebb Infiniti. Ez pedig olyan ár, amitől szem nem marad szárazon: az A-osztály ugyanezzel a hajtáslánccal 7 millió forinttól indul, amihez közel félmilliós plusz jön, ha a felszereltségeket ugyanolyan szintre alakítjuk. A 700 milliós differencia pedig komoly különbség a kategóriában, arról nem is beszélve, hogy ilyen felszereltséggel és motorizáltsággal egy VW Golf sem sokkal drágább az Infinitinél.
Igaz, a személyre szabhatóságnak a csomagos felszereltségi politika némileg keresztbe tesz, viszont felfelé haladva is remekel árban a japán kompakt. A kizárólag feketében elérhető City Black Edition csomag 2,43 millió forintot tesz rá az alapárra, de cserébe megszámlálhatatlan mennyiségű pluszt ad: 18 colos kerekeket, LED fényszórót, Alcantara-bőr üléseket, navigációs rendszert, automata parkolórendszert 360 fokos kamerával, ülésfűtést, automata légkondit, kulcsnélküli rendszert és sávelhagyásra figyelmeztetőt, többek között. A Mercedes a csomag tartalmát az A-osztályhoz éppen másfélszer ennyiért kínálja. Ha az alapváltozatnál maradunk, háromféle csomaggal bővíthetjük a felszereltséget, viszont összességében a csillagos márka autója sokkal jobban felszerelhető, több a high-end extra a kínálatban és bőségesebbek a személyre szabási lehetőségek - de látatlanban úgy tűnik, hogy ezért irreális felárat kell otthagynunk. A csúcsra szerelt Q30-nál egy ugyanolyan motorizáltságú, ugyanúgy felszerelt A-osztály 2,5 millióval, azaz 28 százalékkal (!) drágább.
Dízelfronton a nyitányt a Renault-tól érkező 1,5 literes adja 109 lóerővel. Mindez 5,8 helyett akár 3,8 literes fogyasztást is jelent, de egyben 630 ezer forintos pluszt is. Ezért 200 helyett 260 Nm nyomatékot kapunk, de a kellemesen dinamikus 8,9 másodperces 0-100-nak búcsút mondhatunk, és be kell, hogy érjük 11,3 szekundummal.
A következő szint már jóval combosabb: a 2,15 literes kétturbós négyhengeres Mercedes dízel 170 lóerőt produkál, sportos menetteljesítményeket garantálva. Ehhez már az eddigi változatok hatfokozatú kézi egysége helyett a Mercedes hétgangos duplakuplungos automatája jár, ami sajnos nem a kategória legjobbja. Fontos tény a kompakt esetében, hogy a gyártó állítása szerint az izmosabb dízel az aktív zajszűrés révén a kategória legcsendesebb képviselője lesz, ami mindenképp remekül hangzik, csakúgy, mint a 7,5 másodperces 0-100-as sprintérték, és a 224 km/h-s végsebesség. Mindezért az alapmodellhez képest 2,755 milliót kell otthagynunk, de cserébe az 5,1 literes vegyes fogyasztási értéknek is örvendhetünk. Itt törleszthet a Mercedes: náluk ez az ugrás 2,35 millióba kerül.
Ha korrekt ára lesz, komoly esélyekkel lép piacraA széria elsőkerékhajtás mellett a későbbiekben kétliteres, benzines turbómotor (211 LE), valamint összkerékhajtás szintén elérhető lesz a Q30-hoz.
Az Infiniti az új kompakt piacra dobásával nem fog sokat várni, a hírek szerint még az idei év végén megérkezhet a kereskedésekbe az újdonság. Mi például alig 2 hónap múlva már vezetni is fogjuk az autót az európai menetpróbán. Rövidesen a Q30 crossover változata, a szériagyártású QX30 is debütálni fog, utóbbi a Mercedes-Benz GLA génjeit örökli, de kísértetiesen fog hasonlítani a Q30-ra. Az árak egyelőre ismeretlenek, nagyon kíváncsian várjuk, hogy azonos hajtáslánccal és extrázással miként fog viszonyulni a Q30 árazása az A-osztályéhoz.
Egy biztos: a technikai alapok kiforrottak, a Q30 pedig mindenképp frissebb, kedvezőbb és szerintünk menőbb is az A-osztálynál, így komoly esélyekkel lép piacra az Infiniti friss büszkesége.