A Mercedes-Benz S-osztály régóta mérce kategóriájában, és a stuttgartiak azon szorgoskodtak, hogy a legújabb generációra is igaz maradjon a fenti kijelentés. Több mint 100 év autógyártási tapasztalatát és a mesterséges intelligenciát is bevetették annak érdekében, hogy méltó utódot kapjon a több mint félmillió példányban értékesített kifutó nemzedék. Az új S-osztály a bemutatkozást követően immár rendelhető is, sőt, a hazai árait is ismerjük.

Meglehetősen hűségesek az S-osztály vásárlói: a tulajdonosok mintegy háromnegyede választja következő autójául is a Mercedes luxusautóját. Amely esetében is győz a ha már lúd, legyen kövér elv: a megrendelőlapok mintegy 90 százalékán a nyújtott tengelytávú változat szerepel. Ez utóbbi egyébként kb. 1,2 millió forintos felárat jelent.

A kuncsaftokat elsősorban a belső értékekkel igyekeznek lenyűgözni, hiszen a formanyelv inkább az aktuális S-osztály evolúciójaként értelmezhető – vagyis nélkülözi a forradalmi változásokat. Ezen modellnél mutatkozik be a második generációs MBUX, a márka fedélzeti rendszere. Akár öt, tűéles képet adó kijelző kerülhet az utastérbe. Némelyik OLED technológiás, ráadásul van olyan is, amelyik térbeli megjelenítésre is képes – az élményt 3D-s szemüveg nélkül is élvezhetik az utasok. A HUD kiterjesztett valóság funkciót kapott, vagyis az animált útjelző nyilacskák pontosan az úttesten jelennek meg. A sofőrtől 10 méterre jelenik meg a kép, de ennél beszédesebb adat, hogy a megjelenítési felület egy 77 colos képernyő kijelzőjének felel meg. A ’Hey Mercedes’ hívószóra egy, az eddigieknél is fejlettebb és komplexebb párbeszédre képes hangsegéd ugrik elő a háttérből. Akár a saját funkcióit is képes elmagyarázni az akár a hátsó ülésről is vezérelhető asszisztens.

Mindennek persze megkérik az árát, de meglepően gazdag az S-osztály alapfelszereltsége. Szériában jár a 12,8 colos OLED központi kijelző, a teljes vezetési segédrendszerek csomag, a kulcsnélküli rendszer, a metálfényezés, az intelligens MBUX központi rendszer, az ujjlenyomat olvasós memória csomag, de az opcionális lehetőségek így is zavarbaejtők. Ennek áthidalására vannak a legnépszerűbb extrákat magukba tömörítő csomagok, így pár pakkot beikszelve nagyjából túl is lehetünk egy szépen felszerelt S-osztály konfigurációján, igaz, már ez is jelenthet 6-8 milliós pluszt, és hol van még a vége.

Letisztult vonalak és 0,22-es alaktényező

Az S-osztály belseje tervezői szerint menedéket jelent tulajdonosa számára otthona és munkahelye között. A térérzettel eddig sem volt probléma, de a biztonság kedvéért minden irányban növeltek a helykínálaton. Nagy felületet érintő kárpitozás, nyílt pórusú faburkolatok használata és valódi alumínium alkalmazása jelenti a hagyományos értékeket, az érintőképernyőknek köszönhetően lecsökkentett számú kezelőszerv pedig a modernitást képviseli.

Nagy erőket mozgósítottak az ülések fejlesztése során: akár 19 motor kerülhet az első ülésekbe, amelyek nem csupán kényelmükkel, illetve küllemükkel képviselik a csúcstechnikát, hanem fontos szerepet kapnak a biztonság terén is. A lávaköves masszázs érzetét utánozza a légkamrák pumpálásával és a rezgőmotorok működtetésével megvalósított, valamint az ülésfűtéssel megtámogatott kényeztetés. A hátsó ülés fejtámlájához emellett fűthető kiegészítő párnát is kérhetnek az útközben pihenésre vágyó tulajdonosok.

Vezetni is jó a Mercedes csúcsmodelljét

Elkülönülhet a sofőr és a hátsó sorban utazók világa – ehhez csupán jól kell konfigurálni az Energizing Comfort nevű funkciót. A rendszer képes egyszerre élénkíteni a járművezetőt, illetve nyugodt körülményeket biztosítani a jobb hátul helyet foglaló cégvezérnek. A csúcs Burmeister hangrendszer például 4D-ben működik, ahol az ülések is részt vesznek a kézzelfoghatónak érezhető basszusok megteremtésében - 2,66 millió forintos felárért.

Részben teljesen újak a vezetési segédletek, alkalmazásukkal a balesetmentes közlekedésért tesz újabb lépést a Mercedes-Benz. Opcionálisan hátsókerék-kormányzás is elérhető (520 e), így még a hosszabb tengelytávú (nem mellesleg összkerékhajtású) változat fordulóköre is 11 méter alatt marad.

Fejedelmi körülmények a hosszított tengelytávú változat jobb hátsó ülésében

A teljesen aktív E-Active Body Control felfüggesztési rendszert 48V-os rendszert használ, az Airmatic légrugózást ADS+ (fokozatmentesen) állítható lengéscsillapítás egészíti ki. A maximális stabilitás és biztonság elérése érdekében fejlesztették a futóművet is. A Pre-Safe rendszer például képes oldalütközés veszélyekor megemelni a karosszériát.

A jármű külsejét a klasszikus arányok határozzák meg: rövid első és jelentős hátsó túlnyúlás, valamint hosszú tengelytáv jellemzi az autót. Újdonság az eltűnős kilincs, ami a kulcsnélküli rendszerrel karöltve biztosítja a letisztult megjelenést. Nem mellékesen az akár 0,22-es légellenállási együttható eléréséből is kiveszi a részét.

Nem a világ első előugró kilincse, de alaposan kidolgozott

Az aerodinamikai fogások mellett figyeltek az aeroakusztikára is. Az elődjénél is csendesebb a legújabb S-osztály, kettős szigetelést kaptak a tűzfal kábelvezetői, számos új helyre fújtak akusztikai habot, és még a tűzfal hangszigetelését is átvitték az A-oszlopokra, valamint a padlóra. A több mint 50 %-ban alumíniumból készült karosszéria eleve kedvező biztonsági tulajdonságait pedig olyan újszerű megoldások fokozzák, mint a hátsó utasok frontlégzsákjai.

A Mercedes-Benz most először valósította meg az interaktív belső világítást. A komfort- és biztonsági rendszerek a fényekkel is kommunikálnak az utasok felé.

Hathengeres soros benzinesekkel és dízelekkel kezdődik a motorkínálat. Hamarosan elérhető lesz az enyhe hibridesített V8-as, jövőre érkezhet az akár 100 km-es elektromos hatótávolságra képes konnektoros hibrid. Az S500 hathengerese 435 lóerős és 520 Nm nyomatékkal rendelkezik, az EQ Boost további 250 Nm nyomatékot, illetve 22 LE teljesítményt ad a sofőr alá. A régebbi fogyasztási norma szerint már ez a változat is el tud közlekedni 7,8 l/100 km-es étvággyal, de persze ez most itt nem erről szól. A szériában összkerékhajtású változat alapára 39,1 millió forint, amit ha nagyon igyekszünk, egészen 60 millió forintig extrázhatunk - igaz, ekkor már jóformán csak a zászlótartó rúd marad ki az opciók közül.

Igényes hajtásláncot kap az S-osztály

Az értékesítés elején az M 256 benzines mellett elérhető lesz az OM 656 kódjelű dízel is. Kétlépőcsős turbófeltöltővel, CAMTRONIC változtatható szelepvezérléssel, alumínium motorblokk és acéldugattyúk kombinációjával, továbbá a hengerfalak NANOSLIDE bevonatával vértezték fel. A kipufogógázok összetételét három különböző ágra vezetett égéstermékkel, két SCR-katalizátorral és természetesen részecskeszűrővel szabályozzák. A nem egészen háromliteres erőforrás két teljesítményszinten, 286 vagy 330 lóerősként szelheti az utakat. Nyilván előbbi adja a 32,28 millió forintos beszállót, hozzá pedig nagyjából 1,2 millióért összkerékhajtást kérhetünk. A 330 lóerős kivitelhez a 4MATIC már széria, ezért is 35,446 milliós az alapára.

A fenntarthatóság amúgy is egyre fontosabb szempont: 120 alkatrész (mintegy 100 kilogrammos tömeggel) készül újrahasznosított anyagból, további 40 kilót tesznek ki a megújuló anyagból készült részegységek. Egy példa: a padlóburkolat Econyl néven szabadalmaztatott újrahasznosított nylonból készül.

Minden idők egyik legintelligensebb autója

A 5210 vagy 5320 mm hosszúságú (a méret a 3106 vagy 3216 mm-es tengelytávolság függvénye), 1954 mm széles és 1503 mm magas luxuslimuzin már rendelhető, az első példányok pedig legkésőbb a jövő év elején meg is érkeznek.