Igaz, a Lexus első elektromos autója a tavaly év végi bemutatkozás dacára csak jövőre érkezik hozzánk, de akkor legalább eddig példa nélküli magabiztossággal: a gyártó tíz év garanciát vállal majd az akkumulátorokra, ráadásul ezt jóformán korlátlan, azaz egymillió kilométeres futásteljesítmény-limittel is megfejeli.
A Lexus UX 300e lesz a márka történelmének első szériagyártású tisztán elektromos modellje, amelyhez a szokásos magabiztossággal állnak hozzá a japánok. De mire lesz képes a modell?
Meglepő módon nem Amerikában, hanem Kínában leplezte le a Lexus történelmének első szériagyártású (akkus) elektromos modelljét, az UX 300e-t – galéria
Alapjait tekintve az elektromos Lexus UX nem tér el társaitól, tehát ugyanazt a GA-C nevű Toyota padlólemezt használja, mint belső égésű motorral (is) szerelt testvérei. Érdekes módon az elektromos verzió megjelenése sem tér el jelentősen: a legnagyobb különbség a töltőkábel-csatlakozó hátsó-oldalsó fedelében mutatkozik és az utastér is azonos a specifikus kijelzéseket és kapcsolókat leszámítva.
Halkan megjegyezzük, hogy minden bizonnyal rövidesen bemutatkozik a Lexus UX 300e testvére, az azonos alapokat használó elektromos Toyota C-HR is, amit Kínában már tavasszal bemutatott a Toyota. A Lexus UX-ra visszatérve, a 300e típusjelzés már sejteti, hogy egy igencsak izmos villanymotor lapul a lemezek alatt, ami valóban így van: az elektromos egység teljesítménye eléri a 204 lóerőt, amihez 300 Nm-es csúcsnyomaték társul. Mindez 7,5 másodperces 0-100-ra elég, a végsebesség pedig 160 km/h.
Az erő az első kerekeken keresztül kerül át az aszfaltra, az energiatárolásról pedig egy meglehetősen nagy, 54,3 kWh kapacitású lítium-ionos akkumulátor gondoskodik.
Az 54 kWh kapacitású akkucsomag állítólag akár 400 km-re elegendő, a menetteljesítmények pedig nagyon jók lesznek az izmos (204 lóerős) motor révén – galéria
Mindez a japánok szerint több mint 300 kilométeres WLTP szabvány szerinti hatótávolságot jelent. Egyenáramú gyorstöltéssel akár 50 kW-tal lehet tölteni az akkut, a ‘normál’ váltóáramú töltés legfeljebb 6,6 kW-tal lehetséges. Az akkucsomag a padló alatt helyezkedik el, így nem rabol el helyet az egyébként sem tágas csomagtérből.
Az elektromos UX gyakorlatilag kívül-belül megegyezik a 'hagyományos' meghajtású testvérekkel – galéria
A garancia kapcsán a magabiztosságot a gyártó egyik újítása is hozza: folyadék helyett levegő hűti az akkukat, az új rendszer pedig nem csak egyszerűbb, de kiegyensúlyozottabb működést is ígér. Az akkugarancia egyébként 70 százalékra vonatkozik, vagyis ez alá süllyedve kezdik el a panelek cseréjét a szervizben. Ehhez a szokásos 3 éves általános garancia (ami manapság már kezd sovány lenni), illetve az 5 éves hajtáslánci garancia vonatkozik a típusra.
Az UX 300e piaci bevezetése nálunk a jövő év első felében kezdődik, így az árakkal is csak akkor jelentkezünk.