110 lóerő és kevésbé szédítő 137 Nm nyomaték - az 1.4 helyett így is jó.
A paradigma-váltás ideje beköszöntött: a turbókorszak újra virágzik, gyümölcsöző áldásai között pedig jó pár kisméretű, hatékony, ám erős motor szerepel. Most a Kia/Hyundai is beáll a sorba: az 1,6 literes, vérmes turbómotor után a kistestvérek is érkeznek.
Elsőként várhatóan a Kia Picantóban mutatkozik be még az idei év legvégén az egyliteres turbómotor, amely háromhengeres kialakítást kap. Bár ezzel a megoldással szinte minden gyártónak akadnak apró kiegyensúlyozási gondjai, de ezek jóval kisebbek a kéthengeres soros motorok esetében tapasztalhatóaknál, a négyhengeresekhez képest pedig jelentős a tömeg és a súrlódási veszteségek csökkentése.
Finom turbómotor kerül az aranyos orrba.
Az új Kappa-sorozatú, 998 köbcentis benzines hengerenkénti négyszelepes, DOHC-vezérlésű, a szelepnyitási idők a szívó- és a kipufogóoldalon is folyamatosan változók. A motorblokk könnyűfém, a befecskendezési csúcsnyomás 150 bar. Különleges (és költségeket csökkentő) megoldás, hogy a kis tehetetlenségű, fix geometriájú turbó a kipufogó öntvényével közös alkatrész - ezt alkalmazzák majd a nagyobbik motoron is a mérnökök.
Az Euro5-ös emissziós normákat is teljesítő erőforrás csúcsteljesítménye 110 lóerő, míg legnagyobb nyomatéka, 137 Nm, már 1500 1/perces fordulattól rendelkezésre áll. Utóbbi adat kissé sekélynek tűnik a Ford 1.0 Ecoboost erőforrása mellett, amely 100 lóerős kivitelben is már 1400-tól 170 Nm-rel rendelkezik. Egy nagyobb teljesítményű verzió sem elképzelhetetlen, ugyanis a koreai márka mérnökei szerint egészen 150 lóerőig vannak tartalékok az új erőforrásban.

Hogy mégsem lesz nagy erősítés, azt az 1,2 literes turbómotor érkezése szavatolja. A szerény étvágyú, ám az alsóbb tartományokban dinamikailag nagy csodára nem képes 1,6 literes szívó erőforrást váltó egység a már kínálatban lévő négyhengeres szívómotoron alapul. Az inkább 1,25-ösnek nevezhető darab a szívó- és a kipufogóoldalon is folyamatosan változtatható szelepvezérléssel rendelkezik, melynek irányítását a motor teljes élettartamát kiszolgáló lánc végzi.
A motor teljesítmény adatait egyelőre titkolja a Kia/Hyundai páros, azonban az egyliteres erőforrás 110 lóerejének ismeretében nem lehetetlen tippelni, miközben egyes források 130 lóerőt és 190 Nm nyomatékot emlegetnek, 5 l/100 km alatti fogyasztással.

Az egyliteres turbómotor hamarosan kapható lesz a Picantóhoz, de nem meglepő módon nagy az esély arra, hogy hamarosan az új Cee’d és a Rio is rendelhető lesz vele. Utóbbiak még 2013-ban gazdagodnak majd az 1,2 literes turbós erőforrással is. Természetesen a megfelelő Hyundai-modellekre ugyanez lesz igaz.
