A koreaiak, ha így folytatják, meg fogják hódítani a világot, és ez különösen igaz a legkülönbözőbb iparágakra, legyen szó akár a telekommunikációról, akár az autógyártásról. Utóbbira talán nincs is jobb példa a Kiánál: emlékezzünk vissza, hogy az ezredforduló körül még milyen modellek alkották a gyártó kínálatát, és nézzük meg, hogy most hol tartanak. Emlékeznek például Pride-ra? Nem is volt ám olyan régen, ’99-ben még gőzerővel dolgozott hazánkban a kombi tesztautó, a frászt hozva a hazai tesztelőkre. Az autónál már csak a neve volt viccesebb: angolul büszkeséget jelent a típusjelzés.
Immár 10. életévét tapossa a sikeres Kia Cee'dDe a koreaiak tudnak és akarnak is tanulni, szorgalmasan dolgoznak, aminek rendszerint megterem a maga gyümölcse. Alig néhány év telt hát el, és 2006-ban megjelent a kompakt Cee’d, amely meghódította Európát. Az autót korrekt minőség, remek megbízhatóság, eltalált formavilág, tágas utastér, egyedülálló 7 éves garancia és kiváló ár/érték arány jellemezte, így sikere nem volt meglepő. A Kia nem titkoltan kimondottan az európai vásárlókat vette célkeresztbe, így a Cee’d-nek mind a tervezése, mind a fejlesztése, mind pedig a gyártása Európában folyt és folyik most is. A gyár pedig nincs is olyan messze tőlünk: sajnos a Kia óriási üzemét nem sikerült határainkon belülre terelni, de mindössze Szlovákiáig, egészen pontosan Zsolna városáig kell utaznunk, ha meg akarjuk látogatni az üzemet. A 2006-os bevezetés óta az összes verzió Zsolnában készül, most májusban túllépte az üzem az egymilliós darabszámot.
Kétségtelenül gyönyörű helyen készülnek a Kia Cee'd-ek - de kár, hogy nem hazánkban...
Ránézésre alig változott a ráncfelvarrással, de...Időközben, egészen pontosan 2012-ben megjelent a második generáció, ami immár negyedik évét tapossa. Köztudott, hogy a kompakt kategóriában óriási harc folyik a gyártók között, talán itt a legkeményebb a verseny és sorra mutatkoznak be a jobbnál jobb, újabbnál újabb fejlesztésű autók. Szükség volt hát a Cee’d frissítésére, ami bár szépen helytállt kiváló ár/érték aránya és garanciája miatt, a tulajdonságok és az extrák tekintetében több fronton is elmaradt az éllovasoktól. Szerencsére a koreaiak nem húzták a döntést és júniusban bejelentették a ráncfelvarrott verziót, aminek tegnapelőtt tartották Zsolnában a nemzetközi menetpróbáját - mi is ott voltunk. A 2015-ös Cee’d-en kívülről nézve nagyítóval kell keresni a változásokat, a lemezek alatt viszont alaposan felfrissült a technika illetve a kínálat.
...a lemezek alatt komoly fejlődés történtA gyáriak – főleg a marketingesek, akik minden gyártónál fantasztikus prezentációkat képesek összehozni a semmiről is, amiért tényleg tisztelem őket – bizonyára nem értenének velem egyet abban, hogy kívülről szinte semmit nem változott a Cee’d, de tény, hogy a némileg átszabott lökhárítókat, a 4 friss megjelenésű (16-17-18 colos) könnyűfémkerék garnitúrát nem nevezhetjük eget rengető módosításoknak. Ehhez hozzájön még 3 új külső szín, egy divatos ezüst, egy fiatalos sárga és egy elegáns bronz. Mostantól bekerült azonban a kínálatba egy új, sportos felszereltségi szint GT Line néven, ami az egyszerűbb Cee’d modellek technikáját és belső tartalmát kívánja összekötni a 204 lóerős, sportos GT változatok megjelenésével.
A GT Line csomaggal a kombi is egészen sportos - galéria
A Cee'd egészen sportos a GT Line csomaggalA GT Line szint mindhárom karosszériaváltozathoz elérhető, és tényleg dögössé varázsolja a különben barátságos, szerény megjelenésű kompaktot. Az agresszív első és hátsó lökhárítók, a mélyre húzott kötények, a GT-féle LED-es nappali fények, a méretes dupla kipufogók (a 3- és 5-ajtóshoz oldalanként egy-egy ovális, a kombihoz pedig jobboldalt egy dupla vég jár), a tetszetős 17 colos alukerekek és az extra króm berakások harmonikus elegyet képeznek, így nem kérdés, hogy biztosan sok-sok vásárló vágyik majd a fiatalos GT Line csomagra. Mindezeken felül közvetlenebb kormányzás és jóval feszesebb csillapítás is jár, így a vezetési élményt tényleg nem érheti panasz. A ’morcosításnak’ azonban megvan az ára: listaáron 6,4, akciósan pedig 6 millió forinttól vihető haza a legolcsóbb GT Line Cee’d, ami egyrészt a magas felszereltség miatt van így, másrészt pedig azért, mert csak a legdrágább benzines és gázolajos motorokkal párosítható a sportos széria.
Belül inkább extrákban fejlődött - és csendesebb lettÉs itt álljunk is meg néhány szóra, ugyanis a két említett erőforrás újdonságot jelent a palettán. Kezdjük a legizmosabb dízellel, ami az eddigi, négyhengeres 1.6 CRDI továbbfejlesztett változata. Az átfésült gázolajos 128 helyett immár 136 tagú ménest képes csatasorba állítani, míg csúcsnyomatéka 260 Nm-ről 280 Nm-re emelkedett, sőt, automataváltó esetén eléri a 300 Nm-t. Ráadásul, míg az előd maximális értéke 1900/percnél jelentkezett, a legfrissebb kiadás már 1500 illetve 1750/perctől ereje teljében van. Azonban ami talán ennél is fontosabb, az a zajszigetelés jelentős fejlődése. A frissítés előtti Cee’d-ben a kategória egyik leghangosabb képviselője volt a dízel, járása melegen is kemény (volt), így nagyon ráfért az autóra az extra zajszigetelés. Mindemellett a vibrációkat is csökkentették a gyáriak, és mostantól tényleg nem lehet rosszat mondani a zajszigetelésre. A motor erőnléte is jó, és bár nem akarja feltépni az aszfaltot, szűk kanyarokból történő kigyorsítások során érezhetően segít neki a frissítés újabb hozománya, a differenciálzárat imitáló kipörgésgátló funkció.
A futómű és a kormányzás is érezhetően fejlődött a frissítéssel
Újdonság a 7-fokozatú DCT automataA dízelmotorral kapcsolatban van még egy fontos újdonság a palettán: szériában továbbra is hatfokozatú kézi váltó gondoskodik az erőátvitelről, azonban a korábbi hatgangos bolygóműves automatát nyugdíjazták a tervezők, s a régimódi szerkezetet egy modern duplakuplungos veszi át, 7 fokozattal. Az egyszerűbb és olcsóbb szárazkuplungos technológiával dolgozó automatát félmillió forint ellenében kínálja a Kia, de egyelőre sajnos csakis a 136 lóerős dízelmotorhoz. A hajtáslánc hatékonysága a korábbi dízel-automata változaténál óriási mértékben fejlődött, papíron a CO2-kibocsátás 145 g/km-ről 103 g/km-re csökkent, ami mindössze 4,2 l/100 km-es vegyes fogyasztásnak felel meg. A végsebesség 186-ról 200 km/h-ra emelkedett, a 0-100 km/h-s sprintidő pedig 11,7 másodpercről 10,6 szekundumra rövidült. A kézi váltós kivitel is jóval hosszabb végáttételezést kapott, gyári vegyes fogyasztása egy hajszálnyival 4 l/100 km alá csökkent, gyorsulása pedig 10 szekundumon belüli. Az új automata később a többi motorhoz is elérhető lesz.
Nálunk a 2 legdrágább motorral kérhető a GT LineA GT Line változatok egyetlen benzinmotorja, amely természetesen a többi felszereltségi szinthez is elérhető, az átdolgozott dízelnél is érdekesebb, bár a piac szempontjából vélhetően mégis kevésbé releváns. A Hyundai-Kia új 1-literes, háromhengeres, közvetlen befecskendezéses turbómotorjáról beszélünk, amit első ízben most, a frissített Cee’d-ben volt alkalmunk kipróbálni. Kétségtelenül ígéretes a remekül sikeredett motorocska, azonban sikeressége kérdéses, legalábbis hazánkban biztosan. Hogy miért? Mert nagyon drága: az 1-literes, 120 lóerős turbós háromhengeres például 300 ezer forinttal kóstál többet a kínálatban bent tartott 1,6 literes, 135 lovas benzinesnél, s mindössze 100 ezerrel olcsóbb a friss 136 lóerős 1,6 literes dízelnél. Főleg utóbbi differencia ismeretében kíváncsi vagyok, hogy hányan fognak mellette voksolni. A magas árra a magyarázat, hogy míg a kínálat összes motorja helyben, Zsolnában készül, a kis 1-literes turbós egyenesen koreából érkezik, megdrágítva a folyamatot - persze a vásárlókat ez vélhetően nem igazán érdekli.
A Cee'd-nek nincs szégyellnivalója
Jó kis motor az új 1.0 T-GDI, csak nagyon drága...A menetpróbán bő 100 kilométeren keresztül nyüstöltük az 1-literest, ami nagyon is meggyőzően teljesített, szerény véleményem szerint finomabban dolgozik a Ford nagysikerű 1.0 EcoBoost-jánál. Az 1500-4000/perc között végig rendelkezésre álló 172 Nm-es csúcsnyomaték nem csak papíron mutat jól, de a valóságban is a pincéből tol az aprócska ’literes’. Hiába a 3 henger, alacsony fordulaton terhelve sem rázkódik kellemetlenül a motor, egészen kiegyensúlyozott, forgatva pedig ércesen, sportosan szól. A relatíve hosszúra áttételezett (6. fokozatban 100 km/h-nál 2100-at forog a főtengely percenként) váltóval szépen kihasználható a korán ébredő nyomaték, s összességében jóval kellemesebb a mindennapok során az új 1-literes turbóssal közlekedni, mint a fordulatszáméhes 1,6 literes szívó benzinessel.
A 136 lóerős dízellel éri meg igazán - galériaLegfelül azért elfogy a kis motor, érezhető, hogy hagytak benne tartalékot a tervezők. A fogyasztás terén szintén nem sikerült nagy csodát tenni; igaz, hogy a dimbes-dombos vidéken klímázva próbálgattuk a motor képességeit, de az utat 7 l/100 km feletti fogyasztással zártuk, ennyiből pedig minden bizonnyal a szívó egyhatossal is kijöttünk volna. Persze papíron jól mutat a 4,9 l/100 km-es gyári vegyes érték. Összességében maga a termék valóban rendben van, de jó kérdés, hogy ennyi pénzt kinek ér meg az újdonság. Hiába vagyok benzinpárti, a Cee’d esetében biztosan inkább a 136 lovas dízelt vinném haza 100 ezer forinttal drágábban, a takarékosabb dízellel gyorsan kiautózható a szinte jelentéktelen árkülönbség, ráadásul a dízellel még jobban szedi a lábát a Cee’d. Apropó, motorkínálat: az 1,6-os szívó benzines mellett a 100 lóerős 1,4 literes benzines és a 90 lovas 1,4-es dízel is maradt a kínálatban, persze mostantól mindegyik egység teljesíti az EU6-os normákat.
A 2 nagy kipufogó csalóka: nem GT ez, csak GT Line, 1-literes motorral
A 204 lovas GT új turbót kapott és jobb hangja lettA frissítésből természetesen a sportos GT változat sem maradt ki. A külcsín tekintetében a GT-nél még nehezebb észrevenni a változásokat, azonban itt is történtek érdekes módosítások. Például az 1,6 literes turbós benzinmotor kisebb tehetetlenségű, fejlettebb feltöltőt kapott. A 204 lóerős teljesítmény és a 265 Nm-es csúcsnyomaték maradt a régi, azonban lent nyomatékosabb és jobban reagál a négyhengeres, így vezethetősége kellemesebbé vált. Az új elektromos differenciálzár a GT-nél már valóban hasznos dolog. A változtatások hatására a 0-100 km/h-s sprintidő 7,7-ről 7,6 másodpercre javult, a fogyasztás pedig szintén csökkent egy hajszállal. Azonban a legizgalmasabb újdonság kétségtelenül a GT gomb megnyomásával aktiválható hanggenerátor, ami jobb hangélménnyel örvendezteti meg a bent ülőket. Opcionálisan 300 helyett 320 mm-es első féktárcsák kérhetőek a GT-modellekhez, amelyekkel a féktáv 36,4 méterről 35 méterre csökken. A levágott alsó karimájú kormánykerék a fenti változtatások mellett már szinte nem is érdemel említést.
Lecsapták a GT kormánykarimájának aljátA GT változatokat leszámítva az összes frissített Cee’d modell 0,3-ról 0,29-re csökkentett légellenállási tényezője, közvetlenebb és jobban súlyozott kormányzása, továbbfejlesztett futóműve és a plusz zajszigeteléseknek köszönhetően jóval csendesebb utastere viszont mindenképp érdemel említést, ugyanúgy, mint a kibővített extrakínálat. A trendeknek megfelelően bekerült a kínálatba a holttérfigyelő rendszer, a parkoló automatika, az automata távolsági fény, valamint a tábla felismerő – az adaptív tempomat és a városi vészfékező rendszer sajnos továbbra sem elérhető. A beltérben szintén új a gyorsabb, szebb megjelenítésű, 7 colos érintőképernyővel ellátott navigációs rendszer, amihez TMC és online szolgáltatáscsomag (connected services) jár. Mindez a térképfrissítéssel együtt hét évig ingyenesen jár, pontosabban fogalmazva a vételár részét képezi.
A kompakt koreai továbbra is jó vétel
Kibővült a paletta - a Cee'd még mindig jó vételBár a ráncfelvarrott Cee’d nem kimondottan olcsó, ár/érték arányban jól áll a szekere rúdja. Az árlista szerint a kínálat 4,63 millió forinttól indul az 1,4 literes, 100 lovas benzinessel – a 3 és 5 ajtósok egy árban vannak, a tágas kombi felára 250 ezer forint. Az alapmotornál az 1,6 literes benzines 300, az új turbós 1-literes 600, az 1,4 literes 90 lovas dízel 500, a 136 lóerős csúcs gázolajos pedig 700 ezer forinttal kóstál többet. Felszereltségi szintből a GT Line mellett 3 van (LX, EX Limited, EX Premium), opciós csomagokból pedig számos lehetőség közül válogathatnak a vásárlók. Az árhelyzeten különben sokat javít, hogy a fent összefoglalt árakból minden Cee’d-re 400 ezer forintos akciót hirdetett meg az importőr, ezzel még a GT is befér 7 millió alá. Összességében a látszat ellenére sokat fejlődött az autó, így a koreaiak kompaktja továbbra is racionális választásnak számít a szegmensben. Nem a legfejlettebb modell, de várhatóan megbízható, olcsón fenntartható céges/családi szolga.

