Miután kívül-belül alaposan megvizsgáltuk az újdonságot, jöjjenek az erőforrások! Benzinesek terén 4-féle szerkezetből választhatunk, melyek összesen 5 teljesítményszintet kínálnak. Rögtön két 1,4 literes motort is találunk a palettán: a régebbi, 100 lóerőt és 130 Nm-es nyomatékot kínáló szívó benzines jelenti az alapot, míg a vadonatúj turbós változat 125 és 150 tagú ménessel próbálja meggyőzni a vásárlókat, mindkét esetben 245 Nm-es csúcsnyomatékot kínálva. Közéjük ékelődik be a hazánkban gyártott 1-literes háromhengeres a maga 105 lóerejével és 170 Nm-es nyomatékával. A csúcsot a szintén Szentgotthárdon készülő 1,6 literes 200 lóerős turbós jelenti, mely alapból 280, túltöltéssel pedig 300 Nm-es nyomatékcsúcsra képes.
Elragadó részletek - galériaDízelfronton mindössze egy szerkezet lesz elérhető kezdetben, méghozzá az ugyancsak Nyugat-Magyarországon készülő 1,6-os képében, 95, 110 és 136 lóerővel, 280, 300 és 320 Nm-es nyomatékkal. Rátérve a váltókra, a két gyengébbik benzineshez alapáron ötfokozatú manuális szerkezet jár, míg a többi változathoz hatsebességes megoldást kapunk. Automaták terén az 1-litereshez elérhető robotizált Easytronic szerkezet nem igazán ajánlott, ahogyan az erősebbik 1,4-eshez és 1,6-os dízelhez társítható, 350 ezer forintba kerülő hatfokozatú bolygóműves váltót is ideje lenne már lecserélnie a németeknek – talán nem is véletlen, hogy a menetpróbán nem is lehetett kipróbálni az automatás egységeket.
Masszíroz és szellőztet - galériaA fogyasztásra hatalmas hangsúlyt fektettek a gyáriak: a benzinesek közül a 1-literes turbós a legtakarékosabb a maga 4,4 literes gyári vegyes adatával, de a legerősebb, 200 lóerős 1,6-os étvágya is 6 liter alatt marad – legalábbis a villámosok ígérete szerint. A hosszú menetpróbán egyébként lenyűgöző értékeket produkáltak az autók. A folyamatos, kemény nyúzás ellenére is csak 6,7 literes értékkel szembesített minket a központi rendszer az 1,4 literes 150 lóerős benzines esetében, míg a 200 lovas 1,6-os 6,9 literes értéke még hihetetlenebbnek tűnt, tekintve, hogy egy élvezetes szerpentin is az útvonal részét képezte, ahol a kollégákkal kiélveztük az autó képességeit.
A dízelek természetesen még kellemesebb eredményeket tudnak felmutatni: a gyengébbik változattól kezdve sorban 3,7, 3,7 (start-stoppal 3,5) és 3,9 literes adatokat adtak meg a gyáriak. Ezek közül csak a legerősebb változatot hozták el a menetpróbára, de ezt a modellt csupán egy rövidebb szakaszon tudtuk kipróbálni, így nem szolgálhatunk értékelhető számokkal. Persze a fedélzeti számítógép által kiírt értékekkel egyébként is csínján kell bánni, még ha jóval könnyebb és aerodinamikusabb is lett az autó. Végső ítéletet ez esetben is majd a saját méréseinkre támaszkodva hozhatunk.
Csalóka a látvány - jut hely a fejeknek hátul isMiután minden fontos adatra fény derült, ideje a saját tapasztalatokat is felsorakoztatni. Bécsben négyféle változat kulcsait ragadhattuk magunkhoz a kollégákkal, melyeket szerencsére egytől-egyig sikerült is kipróbálnunk. Elsőként az új 1,4 literes 150 lóerős benzinesben foglalhattunk helyet. Az egytől egyig magas felszereltséggel rendelkező példányok AGR üléseit nem volt nagy feladat magunkra szabni, így hamar nekiindulhattunk utunknak Pozsony felé – természetesen egy jó nagy kitérőt közbeiktatva.
Már pár perc után kialakult bennünk egy pozitív összkép az új Astrával kapcsolatban, melyet csak a térdeink környékén található gyengébb minőségű műanyagok és a rengeteg, könnyen koszolódó, bár látványos zongoralakk betét tudott árnyalni valamelyest. Ezen persze nem volt nehéz túllendülni, hiszen a kiváló összeszerelési minőség feledtette a kisebb hibákat – nem is beszélve az autó menetteljesítményeiről.
Csak itt nem történt nagyobb előrelépésA 150 lóerős 1,4-es bőven elegendő erőt biztosít az autó mozgatásához, amit a gyáriak által megadott 8,3 másodperces 0-100-as sprint és a 9 másodpercet igénybe vevő 80-120 km/h közötti rugalmasság is jól bizonyít. A viszonylag kis erőforrás már alacsonyabb fordulattól vehemensen megindítja a könnyű testet, és nem is érezzük szükségét annak, hogy a végletekig pörgessük. Noha néhányan panaszkodtak a hirtelen gyorsításoknál tapasztalható turbólyukra, ami kétségtelenül jelen van, a sok helyen tapasztalható jelenség nem rontja el az összképet.
Noha a sportosságot egyszer sem emelték ki a minden részletre kiterjedő prezentációban, meg kell, hogy állapítsuk, az új, könnyebb Astra kifejezetten élvezetesen vezethető, amit a jó erőben lévő erőforrások mellett a kanyarokat kifejezetten kedvelő futómű és a talán kissé már túl érzékeny, de jól súlyozott kormányzás biztosít a kellemes váltási érzetet nyújtó, magabiztos hatfokozatú váltó mellett. Noha az útvonalunkra jellemző kiváló utakon elvétve megtalálható úthibákat is ügyesen lépte át az autó, kíváncsian várjuk mire lesz képes az új Astra a hazai utakon.
Kékben is jól mutat - galériaMásodikként a 200 lóerős 1,6-ost kaparintottuk meg, melyhez egyszer már volt szerencsém egy Astra GTC motorterében. A magyar gyártmányú szerkezetben ugyan már akkor is érezni lehetett a potenciált, a nehéz test elnyomta a turbóst. Nem úgy az új Astrában! A gyári adat szerint 7,8 másodperces 0-100-as sprintre és 7,5 szekundumos 80-120-as rugalmasságra képes erőforrás csak úgy repíti a 11. generációs Opel kompaktot. Ehhez a szerkezethez társítva még nagyobb örömöt okoz a váltó-futómű-kormányzás hármas, melyet egy szerpentinen bizonyíthatott be nekünk a határon autózva is kiszámíthatóan és könnyeden viselkedő K Astra.
A dízel verziót sajnos csak egy rövidke szakaszon sikerült kipróbálnunk, így messzemenő következtetéseket nem vonnék le a teljesítményéről, ugyanakkor a nyomatékos 1,6-os kellő dinamikával mozgatja az autót, habár a kulturált benzinesekhez képest még a „suttogónak” becézett öngyulladós is hangosnak hat. Másnap sikerült kipróbálnunk az 1-literes háromhengerest is, mely ugyan csak ötfokozatú váltót kapott, így is kiváló fogyasztással és elegendő menetdinamikával kecsegtet bennünket. Mindez 11,2 másodperces 100-as sprintet és 13 szekundumos rugalmasságot jelent a számok nyelvén, és bár ezek bőven elmaradnak a nagyobb szerkezetek értékeitől, a valóságban teljesen jól használható a legkisebb benzines is – miközben a Corsához hasonlóan kifejezetten kulturáltan viselkedik.
És az árak? Szerencsére megvannak. Az importőr az összes új Astrához bejelentett egy félmillió forintos árkedvezményt, mi pedig a kedvezményes árakat fogjuk leírni. A 100 lovas ’egynégyessel’ az Astra 4,35 millió forinttól indul, ami korrekt árnak számít a szegmensben. Az 1-literes benzines felára 330 ezer forint, ami kissé soknak tűnik, főleg annak tükrében, hogy mindössze 20 ezerrel (igen, jól olvasták, csupán húszezer forinttal) drágábban megkapható a remeknek ígérkező 125 lovas 1.4T, igaz, utóbbihoz a start/stop rendszert külön lehet megvenni plusz 80 ezerért.
A váltó is jól sikerült - galériaA 150 lóerős kivitel felára a 125-öshöz képest 150 ezer forint. A takarékos dízelek persze drágábbak: a 95 lóerős 1,6 literes gázolajos a 150 lóerős ’egynégyesnél’ 320 ezerrel drágább, a 110 lovasért további 50 ezer forint esedékes, míg a 136 lóerős csúcsváltozatért (itt széria a start/stop) további 150 ezret kell fizetni.
Felszereltségi szintből négy áll rendelkezésre: az alap a Selection, a következő az Enjoy (+300 e), majd következik az Innovation (az alaphoz képest +1 millió) és a sportos Dynamic (az alapnál 900 ezerrel drágábban). Az Opel hazai honlapján már elérhető az autóhoz tartozó konfigurátor, de néhány érdekesebb csomagot azért érdemes megemlítenünk: a Téli csomag 2 150 ezer forintért két hátsó USB csatlakozót, fűthető első és hátsó üléseket, illetve fűthető kormányt kínál, míg az innovációs csomag 540 ezer forintért színes műszerfali fedélzeti számítógépet, LED-es adaptív fényszórókat és navigációs rendszert is magában foglal. Az érintőképernyő egyébként már az Enjoy szinttől szériafelszereltség.
Noha végig igyekeztem elkerülni a hasonlítgatást, természetesen az Astra kapcsán is meg kell említenünk a konkurenseket, azokon belül is a kategóriát jelenleg uraló Volkswagen Golfot. A wolfsburgiak kompaktja eddig képességeit tekintve nem igazán talált legyőzőre, azonban a villámosok K jelű újdonságának van esélye arra, hogy harcba szálljon a nem létező koronáért. Habár a jó automataváltó hiányozni fog, ezt a kiváló képességek és a modern extrák mellett a harmonikus összkép biztosíthatja az újdonságnak. Egy dolgot azonban már most megígérhetünk: nem marad majd el az összevetés a két német konkurens között.