Az Opel modelljei az utóbbi években némileg kétarcúnak mutatkoztak tesztjeinken: technológia és motorizáltság terén a legmodernebbek közé sorolhatjuk őket, ugyanakkor a komoly súlyfelesleg és az ergonómiai bakik szinte az összes típusra jellemzőek voltak. Eddig! Megérkezett ugyanis a vadonatúj, K jelű Astra, melynek már a nemzetközi menetpróbán sikerült meggyőznie minket, hogy a nulláról indulva ezúttal minden téren sikerült felülemelkednie a hibákon.
Minden fontos variánst kipróbálhattunkHatalmas várakozásokkal indultam neki Bécsig tartó utamnak a kollégákkal, hogy onnan egy Pozsonyt is érintő, közel 300 kilométeres túrának nekiindulva sikerüljön megismerni a vadonatúj Astrát, mely méltán lett a márka legújabb büszkesége.
Vajda kollégának – igaz, csak statikusan – nemrég már volt szerencséje megcsodálni a villámosok kompakt üdvöskéjét, és bemutatójából csak jókat olvashattak az Astráról. Azt gondolom, nem árulok el nagy titkot, ha elmondom, hogy az újdonság a menetpróbán sem okozott csalódást, noha a végítéletet természetesen ezúttal is csak az első tesztautók megérkezése után hozhatjuk meg, melyeket nagy reményekkel várunk szerkesztőségünk garázsába.
Mind a három szín jól állt neki - galériaMielőtt azonban nagyon belemélyednénk az osztrák és szlovák utakon tapasztalt részletekbe, nézzük meg mit is nyújt a K Astra papíron. Kezdjük is a legfontosabbal: az újdonság nem kevesebb, mint 200 kilogrammot adott le elődjéhez képest, így az egyik legtöbbet kritizált pontot sikerült kiküszöbölniük a gyáriaknak – akik egyébként dicséretes módon minden téren hallgattak a felhasználók és az újságírók kritikáira. A diéta leginkább a vadonatúj ultra-nagyszilárdságú könnyű acélok felhasználásának köszönhető, de szinte minden téren, így a motorok, a fékek, a futómű és a kerekek esetében is sikerült leadni néhány kilót. Az üres tömeg így motorváltozattól és felszereltségtől függően 1,2-1,3 tonna környékén mozog.
A K jelű Astra egyébként nem csak könnyebb, hanem kisebb is lett: 4370 mm-es hosszával, 1809 mm-es szélességével, 1485 mm-es magasságával és 2662 mm-es tengelytávolságával sorrendben 5, 0,5, 2,5 és 2 centivel lett „kompaktabb” elődjénél. A légellenállási együttható esetében szintén hatalmas javulást sikerült elérniük a mérnököknek, ugyanis a legkedvezőbb esetben 0,285-re sikerült leszorítaniuk az értéket, így még az ebből a szempontból legkedvezőtlenebb összeállításban is alacsonyabb adatokat érek el, mint a J Astra legjobb eredményei.
Műalkotásnak készült - galériaA súly- és méretcsökkentésnek, valamint a kedvező alaktényezőnek hála a gyáriak büszkén emelték ki, hogy az újdonság a kategória egyik leghatékonyabb tagja lett, miközben nem mehetünk el szó nélkül a látványos külcsín mellett sem. A több órás próbaút során szinte minden közlekedő megbámulta az új Astrát, aminek nem csupán az volt az oka, hogy egy vadonatúj modellről beszélünk, hiszen a mérnököknek sikerült egy igazán harmonikus, elegáns és egyben sportos formatervet összehozniuk, ami úgy nyújt teljesen újat, hogy közben valamit mégis megőriz az elődből.
Jól működik az IntelliLux rendszer - galériaA prezentációk során többször is elhangzott, hogy az Opel vadonatúj formanyelvének alapját a Monza tanulmány adja – noha a K Astra esetében ez még nem teljesen érett be. Ettől függetlenül az Opel logót közrefogó szárny motívum felidézi a koncepciót, miközben olyan vonásokkal igyekeztek feldobni az autót, mint a motorháztető összetartó ívei, a jól ismert, ám kissé megújult oldalsó árnyéktörő vonalak, a felfelé húzódó övvonal vagy a sportosan lejtő tetőív. Természetesen a C-oszlop látványos, hátsó és oldalablakokat összekötő motívumát, és az aerodinamikai szempontból is fontos hátsó légterelőt is meg kell említenünk, de a formás fényszórók vizsgálatára is érdemes rászánni néhány percet galériánkban.
Összességében – bár nem kizárt, hogy valaki nem ért egyet vele – kijelenthetjük, hogy a legtöbb embernek nagyon tetszik az új Astra, mely néhány kategóriatárssal ellentétben igyekszik érzelmeket ébreszteni a szemlélődőkben, ami szinte kivétel nélkül sikerül is neki. Az igazi fegyvertényt pedig nem is a külső, hanem inkább a belső tér kialakítása jelenti az Opel számára, hiszen szép és ergonomikus formák mellett nagyobb helyet is kínál az autó a bent ülőknek – miközben minden dimenzióját tekintve kisebb lett.
Gyors és logikus - galériaElöl már eddig sem volt gond az Astrával, azonban a feláras – akár 18 irányban mozgatható, masszázsfunkcióval és szellőztetéssel is ellátott – AGR ülések újdonságot jelentenek. A kiváló üléspozíciót és a már-már luxusautós kényelmet nyújtó foteleket bizony néhány jóval borsosabb áron kínált modell is megirigyelhetné, ráadásul új, vékonyabb kialakításának köszönhetően a hátsó utasok térdének is több helyet hagy. Ha már itt tartunk, a második sorban utazók sem panaszkodhatnak: az ülések kiképzése kiváló, a fejtámla magassága is megfelelő, miközben mind a lábaknak, mind pedig a fejeknek elegendő hely kínálkozik.
A hátsó légbeömlőket és a középső ülésből lehajtható kartámaszt hiányoljuk; ezt az akár hátsó ülésekhez is kérhető ülésfűtéssel és két USB aljzattal igyekeztek kompenzálni a gyáriak. Rátérve a csomagtérre, valahol sajnos számolni kellett némi lemondással a nagyobb utastér és a kisebb méretek okán, de ettől függetlenül a gyáriaknak sikerült megőrizniük az előd 370 literes értékét, amely az üléstámlák ledöntésével 1210 literesre nőhet. Ezek az értékek hajszálnyival a legfőbb konkurensek alatt maradnak, ugyanakkor pakolhatóság szempontjából jól teljesít a K jelű Astra.
Kényelmes és tágas - galériaVisszatérve egy pillanatra a belső kialakításra: a mérnökök meghallgatták a kritikusokat, és jóval kevesebb gombot igyekeztek elhelyezni az Astra utasterében, miközben a legfontosabb funkciókat mégis könnyen elérhetővé szerették volna tenni. A villámosok pedig tökéletesen oldották meg a feladatot, elkerülve azt a hibát, amibe a franciák beleestek a 308 esetében. Az újdonságban mindent könnyedén megtalálhatunk és megtanulhatunk, kezdve a klímakonzol egyszerű kezelőpaneljétől a felfrissített IntelliLink rendszer gyorsgombjaiig. Utóbbi egyébként jól működött az Astrában: a nagyobbik, 8 colos képernyő amellett, hogy szépen beépül a középkonzolba, gyorsan reagál az érintésékre, és a menürendszere is könnyen kiismerhető – nem mentek bele felesleges csicsázásba a németek.
Ha már a multimédiás rendszernél tartunk, az új IntelliLink AndroidAuto és Apple CarPlay szolgáltatásokkal is fel van vértezve, míg a nagy újdonságot az Opel OnStar rendszere jelentené, mely valóban széleskörű szolgáltatásokkal nyűgözi le a vásárlókat – noha hazánkban sajnos egyelőre nem elérhető.
A luxuskategória is megirigyelhetné - galériaAz Opelnél kifejezetten büszkék arra, hogy a sok márkánál még csak felsőbb kategóriás típusoknál elérhető extrákat is felvettek az új Astra opciós listájára. Ilyenek például a masszázsfunkciós és szellőztethető ülések, az egyébként kiválóan és kifinomultan működő sávtartó asszisztens, a továbbfejlesztett jelzőtábla és követési távolság figyelő rendszer, az automatikus vészfékezés, vagy a mindehhez szükséges Opel Eye névre keresztelt kamerarendszer. A legnagyobb újdonság azonban kétséget kizárón a mátrix technológiával érkező LED-es IntelliLux fényszóró, mely az Audiéhoz hasonló megoldással operál.
A rengeteg funkció mellett – mint például a városi világítás, a beparkolási fény vagy a kanyarfények – a legnagyobb durranás az előttünk haladókat kikerülő távfény, mely 8 fénydióda folyamatos vezérlésével (le- és felkapcsolásával) biztosítja, hogy miközben a lehető legnagyobb területet világítja meg az autó, ne vakítsa el az előttünk lévőket. Egy esti tesztút alkalmával meg is tapasztalhattuk, hogy hogyan működik az új Astra modern fényszórója, és teljes mértékben elégedettek lehettünk vele.
Kíváncsiak, hogy milyen erőforrások lapulnak az új Astra motorházteteje alatt? Tartsanak velünk a következő oldalra is!