Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A vadonatúj Fiat Tipót, ami az olaszok legfrissebb reménysége, első ízben tavaly márciusban volt alkalmunk hazai körülmények között próbára fogni, és szinte mindenki elégedetten szállt ki az autóból, hiszen a négyajtós Tipo nem csak tetszetős, de tudását tekintve is rendben van, továbbá a vásárlók nagy örömére ár/érték aránya igencsak kedvező, a habot a tortán pedig a széria ötéves garancia jelenti.

A Tipo kombi a múlt héten debütált hazánkbanAztán a tavalyi magyarországi menetpróbával gyakorlatilag egy időben, a Genfi Autószalonon két karosszériaváltozattal is bővült a Tipo palettája: egy ‘klasszikus’ ötajtós és egy kombi egészítette ki a kínálatot, amelyek a négyajtóssal egy helyen, Bursában (Törökország) készülnek. Az ötajtós Tipo már hónapokkal ezelőtt megérkezett, mi pedig túlvagyunk az első tesztautó kipróbálásán (a 120 lóerős 1.4T tesztjét ide kattintva olvashatják), a kombi azonban csak a múlt héten debütált. S hogy mit is érdemes tudni róla?

Immár 3 tagot számlál a Tipo modellcsalád - galéria

Természetesen a puttonyos Tipo is ugyanazokra az alapokra épül, mint a 4- és 5-ajós változatok, és utóbbinál például azonos konfigurációban 300 ezer forinttal kerül többe. A tengelytávolság tehát változatlanul 2,64 méter, és az elöl MacPherson rendszerű, míg hátul csatolt lengőkaros futómű sem változott a kombi esetleges nagyobb terheltségének megfelelő hangolást leszámítva, de a Tipo ezen változata 4,57 méteres hosszával ideális méreteket kíván megteremteni.

Kombiként is tetszetős a Fiat Tipo - galériaA méretek ismeretében nem meglepő, hogy a két első ülésen az akár 190 cm körüli testmagasságú utazók is kompromisszummentesen helyet foglalhatnak, míg hátul három, 180-185 centis utasnak is jut elegendő hely, persze legfeljebb négy személlyel igazán kényelmes a Tipo. Belül a többi Tipóból mindent ismerünk: a formákat, a kissé gyenge minőségű anyagokat, az egészen kényelmes üléseket és az extrákat, amelyekből opcionálisan igencsak sok van, ráadásul egészen olcsón, akár remek csomagokban összeválogatva.

A csomagtartó nagy, alapból 550 literes - galériaA csomagtartó alaphelyzetben 550 literes (pórkerékkel 30 literrel kisebb), amelyben a konfigurálható „Magic Cargo” csomagtér-elemek beépítésével a Fiat igyekszik megteremteni a praktikus és rugalmas használhatóságot is. A csomagtartó padlója két szinten helyezhető el, ezáltal szabályozható a raktér magassága. A két kiemelhető oldalfal pedig választási lehetőséget kínál: szállíthatunk apró tárgyakat, vagy teljes egészében kihasználhatjuk a csomagtartó szélességét. Az osztottan is dönthető hátsó ülések lehajtva egybefüggő padlót eredményeznek. A csomagtér teljes hosszúsága meghaladja a 180 centimétert, így alkalmas akár kerékpárok, sílécek, babakocsik, vagy bőröndök szállítására is - lényegében tehát egy praktikus, tágas kompakt kombiról beszélhetünk.

Szép, okos, és csak navigálásnál lassú a 'nagy' rendszerA motorkínálat ugyanaz, amit megszokhattunk a többi Tipónál: az alapot a jó öreg 1,4 literes 16 szelepes négyhengeres szívó benzines jelenti 95 lóerővel és széria 6-sebességes kézi váltóval. Akinek a kissé vérszegény alap benzines nem lenne elég, annak ugyanezen erőforrás turbós, ’T-Jet’ változatát ajánljuk 120 lóerővel és 215 Nm csúcsnyomatékkal (ráadásul ez a kivitel LPG-s/benzines változatban is elérhető), továbbá benzinfronton még egy szívó 1,6 literes is található a kínálatban 110 lóerővel, és kizárólag automataváltóval - utóbbi az egyetlen benzines-automata kombináció.

Jól áttekinthető belső tér, tágas körpanorámával

Persze a LED-es nappali menetfény sem hiányozhatDízelfronton a márka jól ismert 1,25 literes illetve 1,6 literes MultiJet II egységei vannak a kínálatban 95 és 120 lóerővel (200 ill. 320 Nm), utóbbi bár nem olcsó, cserébe igencsak virgonccá varázsolja a Tipót, ráadásul papíron pontosan annyit fogyaszt, mint kisebb testvére, amihez a kínálatban egyedüliként 6- helyett 5-fokozatú váló jár. Az 1,6 literesből egyébként létezik egy úgynevezett ECO változat is, mindössze 3,4-3,5 l/100 km-es gyári vegyes fogyasztással, továbbá a 120 lóerős dízelhez elérhető a márka 6-fokozatú duplakuplungos automataváltója.

És hogy milyen a Tipo árazása? Szerencsére abszolút a földön járnak az árak, így a kombiként is tetszetős olasz modell az egyik legolcsóbb kompakt kombi a piacon. Ennek ellenére az ötajtós verzióhoz viszonyított 300 ezer forintos felára bizony nem kevés, azonban az igazsághoz hozzátartozik, hogy a kombihoz például minden esetben szériában járnak az elektromos hátsó ablakok, amely opcióért az ötajtósnál 50 ezer forintos felárat kell fizetni, így korrigálva mintegy 250 ezer forintot kóstál a praktikum és a nagyobb csomagtartó, valamint tágasabb hátsó fejtér.

Az ötajtós Tipo 300 ezer forinttal olcsóbb a kombinál - galériaLényeg a lényeg, az alap Pop szinten 4,4 millió forinttól szállhatunk be a 95 lóerős benzines Tipo kombiba. Ezért persze csak a legszükségesebb felszereltségeket kapjuk meg, azokat viszont hiánytalanul: igazán kicsontozott, klíma nélküli belépőmodell nincs tehát. A turbós, 120 lovas 1,4 literes benzines jó, de nem olcsó, sajnos kereken 500 ezer forinttal drágább, mint az alapmodell, ráadásul csak a második, Easy felszereltségi szinttől rendelhető - akárcsak az automatás 1,6 literes szívó benzines, ami 150 ezer forinttal a turbós, kézi váltós benzinesnél is drágább.

A dízelek jóval takarékosabbak a benzineseknél, de cserébe elég drágák: a 95 lóerős dízel az azonos teljesítményű belépő benzinesnél 800 ezer forinttal kóstál többet, így inkább csak azoknak jelent alternatívát, akik nagyon sokat autóznak, míg a 120 lóerős 1,6 literes Multijet-ért további 300 ezer forint esedékes. Utóbbi esetben az automataváltó felára 500 ezer forint. A két dízel viszont (kézi váltóval) már a belépő szinten is elérhető.

Akciósan már 4 millió forintért be lehet ülni a kombiba - galéria

Persze van feljebb: 100 lóerő felett elérhető a még gazdagabb Lounge felszereltségi szint, amely 300 ezer forintért szebb kialakítást és némi plusz felszereltséget is kínál. Az opciókat egyébként abszolút reális áron méri a Fiat: a csomagos csoportosítás révén 345 ezerért minden fontos tételt hozzáadhatunk a modellhez, százezerért kívülről is kicsinosíthatjuk azt, 310 ezerért pedig már bőrkárpitozást is kapunk ülésfűtéssel. Persze, ha mondjuk egy minden jóval megkent automatás csúcsdízelre vágyunk, akkor így is 7 millió feletti árral számolhatunk, de ha a szintén 120 lovas kézi váltós benzinessel beérjük, akkor kereken 6 millióra faraghatjuk a csúcsfelszereltségű kiadás árát. Amint azt már fentebb is írtuk, az ötéves garancia az összes verzióra érvényes.

Most mindhárom Tipo a mienk lehet 3,99 millió forintértApropó, a Fiat a hirdetmény szerint február 25-ig, tehát most szombatig egy igencsak jól hangzó, egységesen “3,99 milliós” bevezető akciót jelentett be a teljes Tipo családhoz, így aki komolyabban érdeklődik az új modellek iránt, véleményünk szerint a héten mindenképp nézzen be valamelyik Fiat kereskedésbe. Az akció keretében, minden esetben a 95 lóerős belépő motorral, a vadonatúj Tipo kombi a Pop alapfelszereltséggel és ajándék metálfényezéssel 3,99 millió forinttól startol, ami 530 ezer forintos árelőnyt jelent, miközben az ötajtós verzióból ugyanennyiért már a következő, Easy felszereltségi szintet kaphatjuk meg, szintén metálfényezéssel. A szedán pedig még kecsegtetőbb: 4 millióért most metálfényezéssel, automata klímával és pótkerékkel kiegészítve ülhetünk be az egyébként is remekül felszerelt Opening Edition kivitelbe, ami így nagyon szuper ajánlatnak számít.

Akciósan már 4 millió forintért be lehet ülni a kombiba - galéria

5,1 millióért mindent tud a Tipo kombi, amit kell

És ez még mindig nem minden, hiszen a Fiat az ötajtós és a kombi Tipóból egy jól felszerelt Easy Edition szériát is összeállított, ami többek között 16 colos alukerekeket, sötétített hátsó üvegeket, ködfényszórót, tolatóradart, TomTom navigációt, automata klímát, tempomatot, elöl-hátul kartámaszt, elöl deréktámaszt és szőnyegeket, valamint pótkereket tartalmaz, így szintén több mint tisztességes felszereltséggel kecsegtet. A 95 lóerős benzinessel 4,29 millió (5-ajtós) illetve 4,59 millió (kombi) forinttól szállhatunk be ebbe a kiadásba, 500 ezer forinttal drágábban pedig a remek 120 lóerős turbós benzinest is választhatjuk.

Így néznek ki a Fiat Tipo kombi listaárai, de jelenleg több akciós ajánlat is érvényben van

Összességében a Tipo teljesen rendben van, a Fiat ajánlatai pedig jók, úgyhogy senkit nem beszélhetünk le az olaszok büszkeségéről - a Tipo kombi tesztautót pedig már nagyon várjuk.