A Ford végre rájött, hogy a Mustangnak Európában is van létjogosultsága, amelyet mi sem bizonyít jobban, mint hogy nagyon fogy a típus – hazánkban is. Ennek köszönhetően pedig egyre több különleges változatot kapunk majd belőle. Az egyik első fecske a tavaly 50 éves Bullitt című filmnek emléket állító, hasonló nevű múltidéző változat, amelyet kőkemény igénybevételnek vetettünk alá.
Ha nem is egy Hungaroring, a zsámbéki Driving Camp körpályája biztosít némi teret a mókázásnak: a technikás kanyarok és a szintkülönbségek még sportautókat is meg tudnak dolgoztatni anélkül, hogy indokolatlanul nagy terhelést mérjenek rájuk. Ezúttal pedig sportmodell volt a javából, amely V8-as dübörgésével megtöltötte az eső után felszáradó szántóföldek uralta tájat. A Bullitt tette tiszteletét nálunk, rögtön három-négy példányban, mi pedig tényleg nagyon alaposan meghajtottuk a 460 lóerős modellt.
Nem kíméltük a Bullittot és a helyszíni fotóink készítéséért felelős új Nikon Z6-ot sem
Nem is féltünk rögtön a legerőteljesebb igénybevétellel nyitni ismerkedésünket, hiszen a Mustanggal való kapcsoltunk régre nyúlik vissza. Legutóbb a modellfrissítés alkalmával az ötliteres V8-assal szerelt immár 450 lóerős változatot teszteltük alaposan, amelyben személy szerint én egyetlen dologgal voltam igazán elégedetlen: az új, 10-fokozatú automata váltóval, amely ugyan tette a dolgát, de közel sem biztosított olyan közvetlenséget, amely egy ilyen nagy teljesítményű sportmodellhez illett volna.
A Bullitt viszont megoldotta ezt a kérdést: itt ugyanis kizárólag hatfokozatú kézi váltót kapunk, méghozzá ikonikus módon fehér biliárdgolyóra emlékeztető fejjel. Ha pedig még ez sem árulná el, hogy miben ülünk, a kormányon látható hatalmas Bullitt embléma vagy az utasoldal számozott felirata rögtön helyre tesz minket. Igen, számozott, ugyanis a kizárólag sötétzöld színben elérhető különleges változat valójában limitált kiadás – Magyarországra például két tucat példány került, amelynek már mind megvan a tulajdonosa. Az egyiké (a korábbi tesztautójé) egyébként az exvízilabdázó Dr. Kiss Gergely, magyarországi Mustang nagykövet.
Mindenki örömmel beülne? Naná! Gyorsan elkelt a hazai kontingens
De mitől is ilyen különleges a Bullitt? A Mustang sikerében és gyors ismertté válásában nagy szerepe volt híres filmszerepeinek is. 1964-ben aratta első sikerét a Goldfinger című James Bond filmben, melyet 1968-ban a híres Bullitt, vagyis magyarul San Francisco-i zsaru című film követett. Ebben forgatták vele a filmtörténet egyik leghíresebb autós üldözési jelenetét, a legendás autós párbajt, mely majdnem 10 percen át tart, amikor is Steve McQueen egy speciális kezelést kapott 1968-as Mustang GT kupéval üldöz két bérgyilkost San Francisco utcáin. Nem nehéz kitalálni – nagyjából ugyanilyen speciális felkészítést kaptak az azóta készült limitált kiadású Bullitt Mustangok is.
A különleges modellváltozatot ezúttal a Ford 5,0 literes V8-asa hajtja, amit nyitott szívórendszerrel és szívócsonkkal, 87 mm-es fojtószelepházakkal és ehhez hangolt vezérléssel láttak el a mérnökök. Mindez plusz 10 lóerőt jelent 7000-es fordulatszámon, amiből így már 460 áll rendelkezésre – az 529 Nm-es nyomaték nem változott.
A szívótraktus átdolgozása hozott még felül 10 lóerőt
A hatfokozatú manuális sebességváltót a Ford új fordulatszám-szabályozó technológiája egészíti ki, ami a motor elektronikus vezérlésének segítségével rövid gázfröccsöt ad, amikor a vezető visszakapcsol, hozzáigazítva ezzel a motor fordulatszámát a kiválasztott sebességfokozathoz, hogy a váltás sima és zökkenőmentes legyen, miközben a motor „felhördül”. Mindez pedig a valóságban is jól működik – akármilyen gyorsan toltuk vissza a rövid úton, egészen könnyedén járó kart, a motor mindig a megfelelő fordulatszámon volt ahhoz, hogy a hátsó kerekek blokkolása nélkül adhassuk rá a kuplungot.
Egészen rövid úton jár és csak kicsit akad a 6-os kézi váltó - bármikor ezt kérnénk a 10-es automata helyett
A Bullitt csúcsfelszereltséggel érkezik, vagyis a Ford egészen ügyes új központi rendszerével és a sokoldalú digitális műszercsoporttal. Ez a különböző vezetési üzemmódok függvényében változik, akárcsak a kipufogó vezérlése, amely a sportosabb üzemmódokban elképesztően gyönyörű és erőteljesen V8-as gurgulázással libabőröztet minket és a környezetet. A nyugalmasabb vagy éppen túlfokozott pillanatokhoz jó kísérő lehet az 1000 W-os B&O Sound hangrendszer is, amelynek háromutas hangszórói és különálló mélynyomója hasonlóan erőteljes hangélményt okozhat – mi azért inkább kikapcsolva tartottuk a hagyományosabb heavy metal élvezete érdekében.
A V8-as dallamai továbbra is szívhez szólnak
A Bullitt változat különlegessége, hogy a gyújtás ráadása után a póni képe helyett egy különleges, az autót ábrázoló zöld Bullitt üdvözlő ikon jelenik meg a képernyőn. A zöld öltésekkel díszített standard ülések helyett (amelyekhez memória funkció is tartozik a vezetőoldalon) a Mustang Bullitt vásárlói fekete bőrkárpitozású Recaro® sportüléseket is rendelhetnek. Mi azonban eltekintenék ettől a 580 ezres opciótól. Hogy miért? Egyrészt az alapszékek oldaltartása is egész jó, másrészt 1,8 méteres magassággal és 92 kilós testsúllyal már fenékben és vállban is szűkösek a sportosabb ülések. A válóok azonban az ülésfűtés és szellőztetés, ami csak az alapmegoldáshoz elérhető, méghozzá alig 190 ezer forint ellenében, ehhez képest télen-nyáron nagyon is áldásos hatással.
A borsos Recarókért nem fizetnénk - galéria
A McQueen vezette modell hangulatát több más részlet is felidézi: a hűtőrács és az első oldalablakok finom krómkerete, valamint a hűtőrács különleges, fekete fényezése. Az autó tervezői kívül-belül egyaránt visszafogottan bántak az emblémákkal; kívül például a kör alakú tanksapka Bullitt logója az egyetlen ilyen elem.
Versenypályás bevetéshez egyébként jól jön a MagneRide állítható lengéscsillapítás is, amely tényleg betonkeménnyé tudja tenni a futóművet a még határozottabb kanyartempó érdekében. Azonban mindez közúton kissé felesleges, sőt, az alap beállítás tulajdonképpen sportos használathoz is megfelel. A Mustang (legyen alap vagy Bullitt) egyébként sem egy precíz sebészeti szerszám, amivel a tizedmásodpercekért küzdünk, hanem egy élménybomba, amely minden érzékre hatva, de a pilótát nem kifeszítve emel fel minket.
Szerencsére nincs ’repül a nehéz kő’ érzésünk, a Mustang vidáman, alaphelyzetben nagyon enyhe alulkormányozottsággal bírja az erőteljes igénybevételt, és minden eleme ehhez hasonló kiegyensúlyozott, kedélyes összképet alkot. Nem kőkemény, radikális sportautó, hanem egy kiegyensúlyozott sportkupé ő. Egy BMW M2 Competition jóval keményebb, precízebb szerszám, amely versenypályán jó eséllyel gyorsabb is, ugyanakkor ha elvásáraink kisebbek, az alapárat tekintve olcsóbb Mustang hasonló mértékű, igaz, némileg eltérő élménnyel ajándékoz meg minket. Különösen Bullitt kiadásban, hiszen ez a változat karakterével és múltidézésével még magasabbra repít minket.
Telis-tele finom és érdekes részletekkel
Kár, hogy a 16,6 millió forintos kiadásra már nem tudunk lecsapni, ugyanis az összes elfogyott belőle. Mindez egyébként a hagyományos kiadáshoz mérten ugyanúgy felszerelve kevesebb, mint egymilliós differenciát jelentett – ezt értéktartásban is behozza a modell és akkor még a különlegesség-faktorról nem is beszéltünk. De különösen kézi váltóval a hagyományos V8-as Mustang is jó ajánlat a maga 15-16 millió forintos listaárával és persze megértjük azt is, akit a 290 lóerős, négyhengeres turbómotoros verzió csábít el 13 millióért – avagy kedvezményekkel még kevesebbért.
Ha már Bullitt, egy kis ugratás kötelező... már csak a Shelby név hiányzik
Egyúttal alig várjuk a további különleges változatok érkezését… a Bullitt után például egy hasonlóan koros, de talán még izgalmasan csengő nevet is viríthatna a Ford Európában. Egy olyat, amely szintén rendelkezik filmes referenciával. Igen, Shelby GT500, rád gondolunk.


