Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Talán nem is gondolnák, de a hazai magánvásárlók kedvenc autója a Dacia Duster, amely még akkor is felfér a dobogóra, ha az értékesítési eredményekbe belevesszük a céges eladásokat is. A siker persze nem meglepő, a 2010 óta piacon lévő crossover ugyanis egy igazi multitálentum, amit a francia kézben lévő román márka szokásához híven több mint korrekt áron kínál.

Nem látszik rajta, de sokat fejlődött a DusterA remek crossover a múlt hónapban, életciklusának feléhez közeledve átesett egy nagyobb ráncfelvarráson, ami első látszatra jelentéktelennek tűnik, ám a részleteket megismerve bizony igen komoly és hasznos beavatkozásról beszélhetünk. A nemzetközi bemutatóra alig egy hete került sor, a Dustert pedig máris hazai körülmények között vallathattuk, ami egyben azt is jelenti, hogy már meg is kezdődött nálunk az újdonság forgalmazása. Egy dolgot előrebocsátunk: a rövid próba alapján valójában sokat javult a típus, vagyis a Duster sikeres szereplése továbbra is előreborítékolható. Érdekesség, hogy az elmúlt 3 évben több mint 820 ezer példány került legyártásra a 100 országban forgalmazott típusból, amiből 450 ezer Dacia jelvénnyel, 370 ezer pedig Renault jelzéssel született, sőt, Indiában már Nissan emblémával is elkezdődött a produkció. Hazánkban különben eddig 4600 példányt értékesítettek, a Renault szakértői pedig a hazai piac fellendülését várják, így az életciklus végére még a 10 ezres darabszám sem lehet lehetetlen.

A hazai magánvásárlók kedvence - gyári galéria

De térjünk csak vissza az újdonságra! Először természetesen a némileg eltérő megjelenés tűnhet fel az autóval kapcsolatban. Az apróbb változtatások egyértelműen modernebb külsőt kölcsönöznek a 4,32 méter hosszú négykerekűnek: a dizájnos hűtőrács jól sikerült, a lökhárító légbeömlője nagyobb lett, a divatosabb fényszórók pedig szériában nappali menetfényeket kaptak. A ’Duster’ feliratú tetősínek a terepjárós hangulatot hivatottak fokozni, s az új rajzolatú könnyűfém keréktárcsák mellett egy friss szín is csatlakozott a kínálathoz. A magas felszereltségű változatokon a színre fújt külső elemek és lökhárító betétek mellett jól mutat a krómozott kipufogóvég, s a Duster egyáltalán nem kelt olcsó hatást.

A remek terepképességek változatlanok - galériaAmi jó volt, szerencsére nem változott, így maradt az elöl 29,3 és hátul 23 fokos terepszög, a 34,9 fokos rámpaszög, a 35 centis gázlómélység, a 210 mm-es hasmagasság, az elöl-hátul széles nyomtáv, s a méretes tengelytáv, amely tulajdonságok műúton és terepen egyaránt jó menettulajdonságokat kölcsönöznek. A 0,42-es cw-érték sajnos még mindig igencsak gyatra légellenállási tulajdonságokról tesz tanúbizonyságot, ám ez nem tartozott az elsődleges tervezési szempontok közé, s a terepjáró formája sem a kimondottan kedvező légellenállási tényezőt szolgálja. Az autóhoz különben szériában durvább mintázatú, téli-nyári abroncsok járnak, amelyek nehezebb terepviszonyok között sokkal jobb tapadást biztosítanak a hagyományos abroncsoknál.

Szinte minden téren jobb az utastér - gyári galéria

Kívülről bár mérsékeltek a különbségek az előddel összehasonlítva, az ajtókat kinyitva új belső tárul elénk – a Dacia tervezői szinte minden pontot átgondoltak. Egyrészt a középkonzolt teljesen átdolgozták, a függőleges tagolás a praktikum mellett (keskeny, ezért széles a lábtér) a terepjárós hatást erősíti. Az anyagok jobb minőségűek, emellett az összeszerelés is javult, s a tulajdonosok örülhetnek például az új tároló rekeszeknek is. Az üléseket átdolgozták a tervezők, a vastagabb hátsó háttámla komfortosabb, ám a kormány sajnos továbbra is csak fel-le állítható. A kényelmet szolgálják az igényesebb, a középkonzolról az ajtókra áthelyezett ablakemelő kapcsolók, és legalább ennyire örülünk az igényesebb műszercsoporton a külső hőmérsékletjelző megjelenésének. Az immár előredönthető jobb első üléstámlának köszönhetően akár 2,7 méter hosszú tárgyakat is szállíthatunk a Duster bendőjében, a csomagtartó pedig szebb, kivehető merev kalaptartót kapott.

Friss formák, jobb anyagok és új extrák a beltérbenA felszereltségek tekintetében sokat lépett előre a típus, és végre bekerült minden olyan tétel az autó repertoárjába, ami eddig hiányzott. Örömteli, hogy a szériafelszereltségek listájára felkerült mostantól a négy légzsák és a menetstabilizáló rendszer, ám a hátul minden kivitelben dobfékes fékrendszernek nem örülünk. A négy felszereltségi szint második lépcsőjétől már szériában jár a klímaberendezés, felárért (vagy magasabb szinten szériában) pedig olyan opciók kérhetőek mostantól, mint a tempomat, az ülésfűtés, a tolatóradar, vagy a Renault/Dacia remek, bluetooth-os telefon-kihangosítóval is rendelkező érintőképernyős Media Nav multimédiás és navigációs rendszere. A két magasabb szinten továbbá 150 ezer forint ellenében (mű)bőrborítású ülések is kérhetőek.

Megjelenése is frissebb, mint eddig - gyári galériaAz utasok komfortérzetét nem csak a kényelmesebb ülések és az eddig hiányzó extrák emelik meg jelentős mértékben: a komoly zajcsökkentés talán mindennél többet ér. A Dacia Duster eddig kimondottan hangos autónak számított - mind a motor- és szélzajért, mind pedig a futóműtől és a kerekektől beszivárgó zajokért panaszkodtunk. Nos, a Dacia mérnökei olyan sokat dolgoztak ezen, hogy a gyári közlemény szerint most a 130 km/h-nál regisztrálható menetzajok megfelelnek a korábbi Duster 90 km/h-nál mért értékeinek. Ehhez egyrészt több zajcsökkentő anyagokat, másrészt pedig sokkal vastagabb ajtókédereket használnak a gyárban, amik különben az ajtók kissé nehezebb csukódását is eredményezik. A menetpróbán nem mértünk zajszintet (a teszten rövidesen fogunk), ám az eddiginél hallhatóan sokkal csendesebben dolgozott a jól ismert 109 lóerős 1,5 literes dCi dízelmotor, úgyhogy mindenképp nagyon hatásosnak bizonyul a mérnökök törekvése.

A legtöbb módosítás a lemezek alatt történtA hajtásláncok terén nem számolhatunk be komoly változásokról, egy egyáltalán nem mellékes bővítést leszámítva. Alapkivitelben továbbra is a régi 1,6 literes 105 lóerős szívó benzinmotorral érkezik a Duster, ami első- és összkerékhajtással egyaránt rendelhető (utóbbi 550 ezer forintot kóstál), 300 ezer forint ellenében pedig akár gyári LPG-s kivitelben is érkezik. Dízelfronton szintén maradt a Renault jól bevált 1.5 dCi erőforrása 90 és 109 lóerős változatban, 200 illetve 240 Nm-es csúcsnyomatékkal. A némileg átdolgozott motorok a korábbinál kissé takarékosabbak és csendesebbek, továbbá teljesítik a 2014-től életbe lépő, szigorúbb károsanyag-kibocsátási normákat. Egyes kiviteleknél továbbá újdonságot jelent a gombnyomásra aktiválható ECO-üzemmód megjelenése, ami a motorelektronikát és a klímavezérlést módosítva akár 10 százalékkal takarékosabb működést eredményez.

Divatosabb gúnya, jobb technika - gyári galériaA váltó-áttételezés a régi, ami azt jelenti, hogy az összkerékhajtású kivitelek hatfokozatú kézi váltója rövid áttételezéssel van felvértezve, egy ’kettes felezőt’ imitáló rövid egyessel – az elsőkerékhajtású kivitelek kiosztása hosszabb. Újdonság, hogy a kizárólag elsőkerékhajtással rendelhető 90 lovas dCi öt helyett mostantól szintén 6 fokozattal érkezik, de ennél fontosabb a Dokkerben megismert, vadonatúj 1.2 TCe erőforrás megjelenése. A Renault modern, közvetlen befecskendezéses 1,2 literes négyhengeres turbós benzinmotorja itt 125 lóerős és 205 Nm-es csúcsnyomatékot (2000-3000 1/per között) tud, amiből ráadásul 185 Nm már 1500-as fordulatszámtól elérhető, így alul is nyomatékos viselkedés jellemzi. Az 1.2 TCe sajnos csak elsőkerékhajtással kérhető, és szériában hatfokozatú váltóval szerelik. Gyári átlagfogyasztása mindössze 6,3 liter benzin 100 km-enként, 10,4 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulásával és 175 km/h-s végsebességével pedig messze a kínálat legfürgébb változatává lép elő.

Komfortosabb, halkabb, modernebb lett a DusterAz erőforrás fejlettsége sajnos az árban is megmutatkozik: elsőkerékhajtással és azonos felszereltséggel nézve 400 ezer forinttal kell érte többet fizetni az ötsebességes kézi váltóval érkező 1,6 literes alapváltozatnál, és csupán 200 ezerrel olcsóbb a 109 lovas 1.5 dCi-nél, ami papíron különben másfél literrel takarékosabb. Az árak egyébként összességében alig változtak: kiviteltől függően 50-100 ezer forintos drágulásról beszélhetünk, ami a lényegesen magasabb felszereltség ismeretében összességében akár árcsökkenésként is aposztrofálható. A Duster így legolcsóbb konfigurációjában 2,79 millió forinttól indul, ami páratlan árnak számít a piacon a méretet, a felépítést és a hajtásláncot latba véve, ám a mai világban érdemes inkább a 300 ezer forinttal drágább, immár klímás ’Cool’ verziót épeszű belépőnek tekinteni.

A piac legjobb ár/érték arányú autója - galériaA szintén hasznos opciókat tartalmazó Arctic kivitel felára további 300 ezer forint, míg a csúcson álló, és számos kényelmi és megjelenést fokozó opciót tartalmazó Excepcion szint szintén plusz 300 ezer forint ellenében rendelhető, de ilyen konfigurációban csak az új 1.2 TCe hajtásláncot, valamint az összkerékhajtású 1.5 dCi 109 lóerős változatát választhatjuk. A metálfényezés 126 ezer forintért kelleti magát, 49 ezer forint ellenében pedig további 2 évvel toldja ki nekünk az importőr a szériában járó 3 éves vagy 100 ezer kilométeres garanciát. Mindent egybevetve elmondhatjuk, hogy a Duster valóban rengeteget fejlődött, és igazán jó autó lett; egy igazi családi mindenest tisztelhetünk benne, ami 4x4-es kivitelben ráadásul terepen is nagyon ügyes. Az autó ár/érték aránya pedig továbbra is verhetetlen és a típus a piac egyik legjobb vétele, így a Duster az elkövetkező években is biztosan óriási sikereknek néz elébe, amit maximálisan meg is érdemel.