A Renault meghívójából csak egy baráti összejövetelnek, beszélgetésnek látszott az esemény, ahol az illetékesek elmondanak néhány érdekességet a márka újdonságairól, amelyeket Párizsban már volt alkalmunk élőben megtekinteni. Én naiv pedig nem vittem fényképezőgépet gondolván, minek cipeljem feleslegesen. Persze cipelni sem kellett volna, mert hű négykerekű szolgálóm megtette volna helyettem. Szó mi szó, hiba volt.
Innen látszik igazán a frissítés hatása - kötelező voltArra ugyanis véletlenül sem készültem, hogy a könnyed hangulatban megtartott összejövetelen hazánkban hivatalosan is bemutatásra kerül a Renault egyik legjobb portékájának, a középkategóriás Lagunának frissített változata. Pedig ez történt. Mi több, vezethettük is az autót, mind a Grandtour elnevezésű kombi, mind pedig az ötajtós Berline változatban. Saját képekkel persze a „fotóápárát” híján nem tudok szolgálni, így a kipróbált bordó színű, fekete 18-as alufelnikkel díszített, fekete félbőr belsős Berline modell kinézetét az Önök fantáziájára bízom - de jó hír, hogy gyakorlatilag ugyan ezt az autót másfél hónap múlva egy teljes hétre megkapjuk, a teszt megjelenésekor pedig majd kideríthetik, hogy mennyire volt ügyes vizuális fantáziájuk.
De nem sok mindenről maradtak le. A Renault ugyanis szinte észrevehetetlenül, amolyan udvariasságból, illetve kötelességből nyúlt hozzá az egyébként is remek, szuper ár/értékű típushoz, amely 2007-ben lépett piacra. A ráncfelvarrott kivitelt csak elölről lehet egyértelműen felismerni: ahogy azt a modellközi frissítések során szokás, a formatervezők átalakították a hűtőrácsot, a lökhárítót és a ködlámpákat fészkükkel együtt, ezeknek együttese pedig frissebb megjelenést kölcsönöz a Lagunának.
Itt is minden a régi - egyedül a BOSE hifi az újdonságA krómdíszítésekkel sem spóroltak a franciák; krómozott harcsabajszot és krómkeretbe foglalt hűtőnyílást kapott az autó, ezeknek köszönhetően elegánsabb lett. Az utastérben még ennyi újítást sem találunk: az egyetlen különbséget a BOSE felirat felbukkanása jelenti a hangszórókon – már ha 160 ezer forintos áron megrendeljük a szép hangszínnel megáldott, digitális erősítővel ellátott tíz hangszórós + mélynyomós hangrendszert, amely újdonságként szolgál. Ezen kívül a gyáriak szerint jobb a nedves fröccsöntéssel készített műszerfal minősége, ami bizonyára így van, de a Laguna minőségéve eddig sem volt gond, és most sincs.
És a technika? Röviden-tömören: tisztábbak (és természetesen Euro5-ösök) lettek a motorok, átlagosan fél literrel mérséklődött a paletta átlagfogyasztása, valamint csendesebb lett az utastér, köszönhetően a mérsékeltebb motorzajoknak, a csökkentett szél-, illetve futómű zajoknak.
A hangszigetelésen sokat dolgoztak a mérnökökA tesztre fogott 180 lóerős kétliteres gázolajos erőforrással hajtott csúcsmodell esetében egyértelműen tetten érhető a mérnökök jótékony cselekedete: a nemrég ugyanezzel a motorral tesztelt (a cikk pénteken érkezik egy érdekes összehasonlítás keretében), kimondottan hangos Laguna Coupé-hoz képest szinte síri csend uralkodott az utastérben, amit örömmel fogadtunk. A motor pedig továbbra is olyan, mint eddig – bár érzésre korábban megérkezik a „használható” nyomaték, de erről a beígért februári tesztelés során tudunk majd tapasztalatokat szerezni -; akit részletesebben érdekelnek a 180 lóerős dízel képességei, mindenképp nézzen vissza pénteken, vagy hétvégén az Autó Pultra.
Az utolsó technikai újítás a méltán kedvelt, „4CONTROL” névre keresztelt intelligens összkerék-kormányzás bevezetése volt a leggyengébb, 130 lóerős kétliteres dízelmotorhoz (eddig csak a 150, illetve a 180 lovas változatokhoz volt elérhető a rendszer bizonyos felszereltségi szintekhez), ám mindez csak általánosságban igaz, hazánkban ugyanis továbbra is csak a két erősebb „2000-es” gázolajos egységekhez lesz elérhető a „4CONTROL”. A Renault fejlesztése továbbra is kimondottan jól működik, alacsony tempónál javítva a fordulékonyságot, magasabb sebességeknél pedig fokozva a stabilitást, pontos, közvetlen kormányozhatóságot biztosítva a kocsinak.
Egyetlen benzinmotor maradt a sok-sok dízel közöttAz erőforrások terén egyébként a „tisztítókúrán” kívül nem történt érdemleges változás; a Lagunát 6 motorváltozatban rendelhetik meg a leendő tulajdonosok: a kínálatban egyetlen benzines és öt gázolajos található. Előbbi frontot a kétliteres, 140 lóerős (195 Nm) egység képviseli, amely bioetanolos üzemre is fel van készítve. Hozzá minden esetben egy hatfokozatú manuális váltó kapcsolódhat, ám szomorú tény, hogy a madárétvágyú 110 lóerős (240 Nm) 1,5 literes gázolajossal egyetemben kizárólag az alapfelszereltséggel rendelhető, összkerék-kormányzás pedig nem kérhető hozzá.
A maradék négy dízel motorváltozat egyazon kétliteres, négyhengeres blokkra épül. A leggyengébb 130 lóerős (320 Nm), őt követi a kétszázezerrel drágábban kínált 150 lovas (3Továbbra is a kategória legracionálisabb választása20 Nm), a csúcsot pedig a nála háromszázezerrel borsosabb áron megvásárolható 180 tagú ménest számláló (400 Nm) verzió jelenti – ezekhez csak hatsebességes manuális váltó társítható. A kínálat egyetlen (hatfokozatú) automatája a 175 lóerős (360 Nm) „kétezres” dízel személyében érhető el, a 180 lovas változatnál 350 ezer forinttal drágábban.
Most pedig következzék a ráncfelvarrás egyetlen szomorú pontja: az árlista szerint az újdonságot kétszázezer forinttal drágábban lehet csak megszerezni a szuperakciós elődnél, ami azt jelenti, hogy a legolcsóbb, ám még így is kiemelkedően jól felszerelt Laguna (a 110 lóerős 1,5 literes dízelmotorral) 5,7 millió forinttól rendelhető meg – ami bizony továbbra is nagyon jó ár a kategóriatársakkal összehasonlítva.
A következő szintet képező kétliteres benzines felára a praktikus kombi felárral megegyezően kétszázezer forint, míg egy kétliteres dízelt (130 lóerővel) legkevesebb 6,15 millióért kaparinthatunk meg. Mindenesetre, egy dolog biztos: kétszázezres drágulás ide vagy oda, a Laguna továbbra is kategóriájának talán legjobb ár/érték arányú tagja, és titkos tippje marad…