A Porsche sosem félt az újtól, a folytonos technokrata offenzíva és a prémium szegmens műfajának magas színvonalú űzése a zuffenhauseniek vérében van. Patinás sportmárkaként nem voltak rest megmutatni a világnak, hogy a legendás Porsche DNS átörökíthető a korunk divatját meghatározó crossoverekre, SUK-kra, ráadásul mindezt a kompakt szegmensben a Macan nagy sikerrel teszi. Még utoljára nagyot szólva újult meg és mutatkozott be Varsóban a következő generációtól kizárólag elektromosan kapható modell.
Való igaz, ezúttal mindenképp okkal hullanak könnyeink a tisztán elektromos utód miatt, nem divatból siratjuk a belsőégésű motort – a Macan ugyanis 7 éves modelltörténete alatt nagyon kifinomult jószággá csiszolódott. A 2014-ben megjelent típus nagy siker lett, nem véletlenül – a már akkoriban is népszerű SUV életérzést hozta el luxussal és a Porsche-féle sportos finomságokkal átitatva, ráadásul családi használatra is alkalmas formában.
Érdemes tudni, hogy mára mintegy 600.000 példány talált gazdára világszerte, s amire a gyártó kifejezetten büszke, hogy ezen vásárlók 80 %-a márkán kívülről érkezett, azaz teljesen új Porsche vevők sokasága érkezett meg a kompakt modell csábítására.
Amennyiben mélyebbre ásunk a statisztikákban, az is kiderül, hogy a modellcsalád legnagyobb vásárlói piacán, azaz Kínában az ügyfelek mintegy 60%-át adják a szebbik nem képviselői – ha nem is kifejezetten női autó a Macan, a hölgyek, családanyukák szívesen voksolnak rá, miközben a férfiaknak nyilvánvalóan a maszkulinabb típusok imponálnak jobban.
SUV, amit vezetni is kifejezetten élvezetes
Noha a Macan már több ízben is frissült, csiszolódott, nem tekinthetünk el az aktuális fiatalítókúra fontosságától. Ezúttal is érkeztek kozmetikai újdonságok, miközben a technika területén sem óvatoskodtak a németek – a motorháztető alá érkező új motorok mellett minden egyéb szinten történt valamiféle frissítés, megújulás vagy épp finomhangolás.
A külső megújulás látható, mások a lökhárítók, a lámpatestek (PDLS - Porsche Dynamic Light System), és persze új színek (14 friss árnyalat), valamint alufelnik (19-21 col) is érkeztek a kínálatba. S valóban, a Macan továbbra is frissnek és kiváltképp dinamikusnak hat. A hűtőmaszk a GTS variáns esetében például modern 3D mintázattal lett még sportosabb hatású, s akkor az ugyancsak tetszetős oldalsó díszbetétekről nem is beszéltünk.
Már az alapmodell is látványos
És persze az utastérbe ülve is találkozunk a fiatalítókúra eredményével: az új középkonzol és az infotainment rendszer ismerős lehet az ugyancsak nemrégiben megújult Panamera modellből. A letisztultabb dizájn képviseletében zongoralakk betétbe rejtett érintésvezérlős panelek igazán látványosak és ösztönösen használhatóak.
Nem maradhatott el persze a versenyautózást megidéző analóg sportóra sem a műszerfal tetejéről – a kronográf hihetetlen módon fokozza a hangulatot, immáron az alapfelszereltség részeként. Persze ide is érkeztek új anyagok, díszítőbetétek, de a szempárokat egyértelműen a 10,9 hüvelyk képátlójú, full HD felbontású és ehhez mérten szépséges érintő panel vonzza a legjobban.
A GTS belül is vérpezsdítőbb, ráadásul minden modell kellően személyre szabható
Legyinthetünk – mindez csak látvány. Azonban összességében érezhető és fontos előrelépést hozott a frissített beltér, ami így továbbra is hozza azt a fajta modern, technokrata és sportos életérzést, amit egy vadonatúj Porsche modelltől elvárunk, legyen az hobbiterepjáró vagy épp kihegyezett sportmodell. Az anyagok minősége egyébként finom, hozza az embléma láttán elvárt prémium színvonalat, s ugyanígy az összeszerelési minőség is elismerésre méltó.
Mindez azonban édeskevés a Porsche szakemberei számára, hiszen a technika területén is számos pontról kell értekeznünk. A legfontosabb talán, hogy minden területen javítottak valamicskét a németek: az állítható futómű képes még komfortosabb vagy épp még keményebb, sportosabb partnerré válni, mindemellett a mérnökök igyekeztek közvetlenebbé, precízebbé tenni a kormányzást is.
A GTS a legkompromisszummentesebb, csodás V6 hanggal
A GTS tekintetében például 10 mm-es ültetésről is beszélhetünk, miközben az elődhöz képest a sportverzió elöl 10, hátul 15%-kal lett keményebb. Esetében tovább fokozza a sportosságot a Porsche Torque Vectoring Plus aktív nyomatékelosztó-rendszer, valamint a Sport Chrono csomag is.
Megújult a motorpaletta is, amely immáron háromféle felállásban érhető el: Macan, azaz a bázismodell, Macan S, azaz a dinamikusabb verzió, míg a kínálat csúcsát a GTS jelenti. A belépő modell kétliteres, négyhengeres turbómotorja 265 lóerőt tud 6.2 szekundum alatt futja meg a 0-100-as sprintet. Ahogy a V6-osokhoz, úgy az alapmotorhoz is hétgangos duplakuplungos DKG szerkezet jár, valamint a Porsche Traction Management összkerékhajtás is adott mindegyikhez.
Kedvesnc részletem a motorsport ihletésű kronográf a műszerfal tetején
Az izgalmak innen jönnek, hiszen már az S modell is megkapta a Porsche, pontosabban a konszern új 2,9 literes biturbó V6-osát. A 2894 köbcentis hathengeres a Macan S-ben 26 lóerős fejlődéssel 380 lóerőt tud 4,6 szekundumos 0-100 mellett, míg a GTS-ben a V6 immáron 60 lóerőt erősödve 440 lóerővel csábít. Utóbbi a GTS plecsnit viselő modellekhez méltó módon 4,3 másodperc alatt képes 100 km/h-ra katapultálni, s akár 272 km/h-val is hasíthat.
Szerencsére nem csak puszta számokkal szolgálhatunk, hiszen mindhárom verzió rendelkezésre állt, mi több szinte kérlelően, hívogatva sorakoztak a parkolóban. Ami hamar kiderült, hogy bár menetteljesítmények tekintetében derék képességek adottak már a bázismodellnél is, őt valóban a célközönségnek tekinthető hölgyeknek, családanyukáknak tudnánk leginkább elképzelni. Esetében a dinamizmust visszafogott, elszigetelt négyhengeres motorhang kíséri.
Macan szélsőségek - anyunak a kétliteres, apunak a GTS a tuti választás
Vezetni viszont minden kétséget kizáróan a V6-os modelleket a legélvezetesebb, hiszen itt a hátbavágó dinamizmus mellé trombitáló, precíz hathengeres gurgulázás, vagy épp fordulaton magasabb hangszínű üvöltés jár. Élvezet vele minden gázadás, legyen szó az S modellről vagy épp a még ércesebb kipufogóhanggal libabőröző hatást generáló GTS-ről. Utóbbiak esetében kapcsolható a kipufogó rendszer, így alkalomadtán az óvoda vagy a színház előtt megóvhatjuk a nagyérdeműt a félelmetes visszadurrogásoktól.
Noha motorerő tekintetében már az S is elég közel van a csúcshoz, futóműben érthető módon a legtöbb potenciált a GTS-ben fedezhetjük fel. A sportabroncsokkal rendelkező 21-es görgők érzésre a végletekig tapadnak és hobbiterepjárókat, szabadidő-autókat megszégyenítő kanyartempó autózható ki a 440 lovas ördögfiókából.
Érdmes elfordítani a slusszkulcsot, egy Porsche sosem okoz csalódást
A Macan remekül bizonyítja, hogy a szabadidőmodellek mennyire sokszínűek lehetnek, és itt most leginkább átvitt értelemben tekintve: alapmodellként lehet kényelmes, városi családi autó, ami praktikumban is nyerő, míg az S-en, mint kellemes kompromisszumon átlépve a GTS-ben vérbeli sportmodellre ismerhetünk, amelyet minden szempár kíváncsian követett a varsói éjszakában.
Ráadásul utóbbi is képes a széles tartományban állítható rendszereknek köszönhetően kétarcúnak mutatkozni. Így a modell hozza azt, ami az eredeti célja volt, igazi multifunkciós autó, ráadásul igényes és kifinomult körítéssel, legendás Porsche génekkel átitatva.
A Porsche a mai viszonyok között jó áron kínálja a Macan családot
Aki megtalálja a választását benne, annak a frissített modell esetén alku nélküli 25 milliós alapárral kell megbarátkoznia, ám érdemes körbenézni és konstatálni, hogy az elsőre is korrektnek és barátságosnak tűnő vételára mögött olyan technikai/dinamikai képességek rejtőznek, amelyekkel bizony képes még jobban a konkurenciára pirítani, hiszen nagyon is jó ár/érték arányon juthatunk vérbeli Porsche modellhez. Mindeközben a vérpezsdítő V6-ossal szerelt S picivel 28 millió Ft alatt startol, tehát relatíve bevállalható feláron kapjuk meg a sokkal potensebb erőforrást, míg a GTS modell 33 milliós beszállója a kapott teljesítmény és felszereltség ismeretében csábítónak is nevezhető.