Amikor Varga Péterrel, a Porsche külső formatervezésért felelős csapatának vezetőjével beszélgettünk felmerült az SUV divat kérdése is, amire ő meglepő őszinteséggel válaszolt: semmi baja az SUV kategóriával, ő maga is járt Cayenne-nel: jól elfért benne a család a csomagokkal és a menetdinamikában sem kellett túl sok kompromisszumot kötni. Megvallom kicsit kételkedve fogadtam a szavait, de a tesztnap végére helyére kerültek a dolgok bennem: lehet igazán sportos SUV-t alkotni!
Látszik, hogy Péter csapata nagyon jól 'beszéli' a vevők formanyelvét. A hagyományos Porsche coupe formatervet olyan ízlésesen igazították az SUV modelljükhöz, hogy az minden szögből hibátlanul adja a Porsche életérzést! A tető vonalat, az oldal szélesítéseket és a fényszórókat nézve nem véletlenül támad 911 érzésünk. Ugyanakkor ennek az autónak a használati élményét megoszthatjuk a családdal, barátokkal is, mert itt bizony négy felnőtt is kényelmesen elfér a csomagjaikkal együtt!
Az ajtók kinyitásával meglepően jó a térérzet. A tervezők a szövetekbe csempésztek egy kis Porsche módon „retro” életérzést: az üléskárpit szuper húzás, visszaidézi a régi idők Porschéinek hangulatát. A műszerfal érintőképernyői ugyanakkor technokrata csúcsminőséget sugároznak, még a Porsche Design sport chrono óra a műszercsoport tetején szintén kihagyhatatlan klasszikus.
A hagyomány és a modernizmus kellemes balanszán túl az ülések fejedelmi kényelmet nyújtanak, kellő oldaltartással és hosszú, a combot is jól alátámasztó ülőlappal. Hosszabb út után is vágytunk visszaülni! Elöl és hátul is elegendő a hely, nem éreztem úgy, hogy a sportosság oltárán bármilyen áldozatot kellett hoznom, akár elől akár hátul ültem benne. A csomagtartó 460 literes, egy sportos családnak teljesen elegendő még hosszabb utazáshoz is. De akkor térjünk is rá az utazásra, mert ez a lényeg ebben a történetben!
A Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé brutális. Igazi vadállat lakozik benne 680 ló személyében. Az alapból nem gyenge 4 literes biturbó V8-as benzinmotor 550 lóerőt és 770 Nm nyomatékot bocsájt az útra természetesen összkerékhajtással. Ezt egészíti ki egy 14,3 nettó KWh-s, 136 lóerős villanymotor teljesítménye 8-fokozatú Tiptronic S automata sebességváltón keresztül.
A végeredmény tehát 680 lóerő és 900 Nm rendszernyomaték! Ez így leírva is döbbenetes, de amikor elnehezül a jobb láb, az olyan, mint amikor a villanyosan szelíden, ártatlan szemekkel poroszkáló Mark Ruffalo (alias Bruce Banner) egyszer csak a hihetetlen Hulkká változik, felszántja az utat iszonyatos szörcsögések, durrogások és fejletépős gyorsulás közepette. Szuper ereje 3.8 másodperc alatt csavarja fel a mutatót 100 km/h sebességre, papírdobozként indítva meg a 2610 kg-os autót!
Az, hogy nem repül fel egy épületre kicsit tombolni, mint a Marvel-béli szuperhős az többek között az aktív légterelőknek, a négy kerék hajtás mellett az összkerék-kormányzásnak és egy komplex menetdinamikai rendszernek is köszönhető. Az adaptív kiemelkedő tetőlégterelő extra leszorító erőt képes produkálni illetve „légfékként” lassítja az autót amikor nagyon meg kell állni.
Apropó megállás: alapból kerámia fékekkel van szerelve az autó, elöl 10 dugattyús, hátul 4 dugattyús, 440 illetve 410 milliméteres lyuggatott tárcsákkal. Akkora mint egy kisebb autón a kerék! A fékhatás ennek megfelelően elképesztő, biztosak lehetünk benne, hogy megfékezi a megvadult fenevadat! Meghökkentő tehát a gyorsulás, de meggyőző mutatvány az is, ahogy ez az erő uralható marad rossz úton, kanyarban is.
A kormány elképesztően, sportautósan közvetlen. A légrugós futómű városban kényelmesre hangolja az utazást, országúton pedig a négy kerék kormányzással soha nem látott stabilitást biztosít a magas építésű járműnek. Érdekesség, hogy off-road módban 245 mm szabad hasmagasságot és 280 mm gázlómélységet biztosít a Porschénak, de szerintem nincs ember aki ezzel mocsárjáró túrára indul.
Az igazi terepe ugyanis az autópálya, a tempója pedig halálos: 295 km/h. Top menedzserként Németországba kijárós autónak csak ilyet szeretnék. Imádnék tárgyalni járni vele és a német határtól gyorsabban odaérnék bárhova, mint repülővel. Kivéve ha dugó van, mert akkor elektromosan araszolnék és élvezném a szórakoztató elektronika nyújtotta kiváló hangminőséget. Városba érve szintúgy, ott ugyanis teljesen skizofrén módon nulla károsanyag-kibocsátással süket csendben lehet vele közlekedni nagyjából 30-40 kilométeren át és az elektromos hajtás így önállóan is egész dinamikusan képes elmozgatni akár 135 km/h-s sebességig az autót. Az akkumulátor két és fél óra alatt teletölthető három fázisú gyorstöltő segítségével, de nagyjából 6 óra alatt otthoni konnektorról is full hatótávot érhetünk el.
A fogyasztás így gyakorlatilag bármennyi lehet, a gyár elektromos fogyasztásra 23,5 KWh/100 km-t ad meg, ugyanakkor benzinből 3,3 liter / 100 km-t. Úgy gondolom ez az első gázfröccs lehet, amivel aztán elgurul az első elektromos töltőig. A viccet félretéve, nem fogyaszt a teljesítményéhez képest annyira sokat, mert a rövid tesztút során eléggé megtapostuk, igaz városban elektromos tartalékait is kihasználtuk, a végeredmény pedig 12 liter / 100 km körül alakult a fedélzeti számítógép szerint.
Mondhatjuk, a fogyasztás erősen lábfüggő, mert a sprintmonitoron is 10,5 és 14,5 liter / 100 km-es adatok szerepelnek, ami nem vészes ebben a 'szuperkupé SUV' két és fél tonna feletti kategóriában. Persze nem a fogyasztás kedvéért vesz ilyet az ember, hanem azért mert minden gázadás után gyermeki vigyorral és önfeledt nevetéssel mondhatja: ez hihetetlen! Ha valamire nagyon azt kellene mondanom, hogy negatív értelemben hihetetlen, akkor az a tolató kamera képe, de ez szőrszálhasogatás lenne így nem mondom.
Az elképesztő technika és tudás, ami az autó megalkotása mögött rejlik nem olcsó dolgok, de minden csak viszonyítás kérdése. A Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé alapára 199.226,- eurótól indul és már az alapfelszereltség is „meka full”; benne van pl. a panoráma tető, aktív aerodinamikai rendszer, légrugós futómű, elektronikusan záródó differenciálmű, sport chrono csomag, kerámia fékek, maximális ma elérhető konnektivitás a szórakoztató elektronikában, szóval ezen felül nehéz olyan extrát írni ami „feltétlenül fontos” lenne.
Mondjuk egy teljesen egyedi szín az azért segít individualizálni az autót és a luxus ilyen magas iskolájában inkább ezekkel a lehetőségekkel lehet tovább növelni az árat. Ez a csomag azért már inkább Lamborghini Urus kategória, de annál olcsóbb.
Van azonban most a Porsche konfigurátorában egy kifejezetten jól hangzó ajánlat, ami Platinum Edition névre hallgat. Ha megtetszett a Cayenne Coupé forma, és megelégszünk 462 lóerővel, ne adj Isten 340 lóerővel is, amely 5,1 illetve 6 másodperces 100-as sprintre elég, akkor véleményünk szerint sokkal jobban kiautózható teljesítményű autót kaphatunk egy igazi jó kis Porsche 2.9 V6-os turbó benzines motorral vagy annak plugin-hibrid változatban (ez utóbbi az erősebb).
A Porsche Cayenne E-Hybrid Coupe Platinum edition-t bruttó 112.231,- euróért, a kicsit gyengébb Cayenne Coupé Platinum modellt pedig 'már' 100.039,- eurótól elég jó ellátmánnyal hazavihetjük: 14 hangszórós BOSE hifivel, panoráma tetővel, fűthető sportülésekkel, LED fényszórókkal (amelyek dinamikus távolsági fényszórókat is magukban foglalnak), szép 21-es felnikkel, Sport Chrono csomaggal, amellyel változtatható a motor, a váltó és a futómű karaktere, továbbá Performance start rajtprogrammal. Ha nem ragaszkodunk a kupéformához, a szintén remek kiállású, nem mellesleg praktikusabb Porsche Cayenne SUV 97.245,- eurótól elvihető a 340 lóerős motorral és a fent említett gazdag Platinum Edition felszereltséggel.
Összehasonlításképp, az Audi a Q8 55 TFSI quattrót a 3-literes, 340 lóerős benzinmotorral 28,8 millió forinttól kínálja – igen ám, de ha felextrázzuk a Q8-at a kb. 40 milliós, szintén 340 lóerős Platinum Cayenne Coupe szintjére, akkor bizony a négykarikás is karcolja a 40 milliót, tehát meglepő módon közel egy árban vannak! Erősebb Q8 modellek jelenleg nem konfigurálhatók, BMW X6-ból viszont igen: a V8-as X6 M50i 530 lóerővel 38,26 millió forinttól startol, míg a 333 lovas belépő benzinessel (40i) 31,09 milliótól vihetjük haza a bajorok legnagyobb 'terepkupéját'.
Amennyiben Porschét szeretnénk ebben a méretosztályban és le tudunk mondani a 'zöld szörny' brutális erejéről, akkor érdemes megfontolni esetleg pár millió forintnyi ártöbbletet egy „Matchbox álom” megvalósításáért, amit jelen esetben a Porsche birtoklása jelent a kategórián belül!
Néhány szóban
A Porsche Cayenne (Coupé) zöld rendszámos csúcsmodellje egy igazi 'szuper sport SUV' vagány kupé formával, meghökkentő, de nem evilági teljesítménnyel. Jó hír ugyanakkor, hogy a szegmensben mondhatni versenyképes áron kínál a Porsche jól felszerelt, ugyanakkor szerényebb, de jobban kiautózható teljesítményű változatokat is. A modellváltozattól függetlenül az összesre igaz a királyi kényelem és csúcsminőség, az élvezetes kezelhetőség, a vezetés csúcsa, ami különlegessé teszi a mindennapjainkat.
Előnyök: Elképesztő menetdinamika és stabilitás, mindemellett fejedelmi kényelem és igényesség. A klasszikusnál egy emelettel feljebb is ízig-vérig Porsche, a létező legmodernebb és legkomolyabb technológiákkal felvértezve
Hátrányok: Az árát és a (hazánkban) nem túl pozitív megítélését leszámítva tulajdonképpen semmi
Szív és ész: Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Tourismo menetpróba
A menetpróbára kapott „kombi” Porschét a korábbi cikkünkben részletesen bemutattuk a modell változat megjelenésekor illetve egy kicsit még sportosabb verzióban is foglalkoztunk a Panamera Sport Turismo 4S-sel, ezért most inkább csak számot vetnék a menetpróbán szerzett friss tapasztalatokról.
Ez a forma egy kicsit más, viszont akinek nem tetszik a „kombisított” Panamera, az vehet rendes „kupésat”, feltéve, hogy nem akar hátul extra magas egyéneket szállítani illetve lemond a 425 literes, meglepően jól pakolható csomagtérről. Nyilván egy Porsche remélhetőleg nem ezekről kell szólnia, hanem egy jó kis veretős csapatásról a Pilisben, amit meg is tettünk a rend kedvéért.
Átülve a Cayenne-ből az üléspozíció sokkal „sportautósabb” ezt semmilyen teljesítmény többlet nem tudja megadni: az úton ülünk és onnan sokkal direktebbnek érezzük az egész autó menettulajdonságait.
A kanyarokba bátrabban be merem tenni, és a csekélyebb teljesítmény sem volt egy pillanatig sem zavaró. Itt ebben a szintén zöld rendszámos verzióban 462 lóerőt kapunk a 2.9-es V6-os erőforrástól és 4.4-es 0-100-as sprinttel örvendeztet. Az erő mindig azonnali, mert a villanyhajtás bárminemű késlekedés nélkül bocsátja rendelkezésünkre a tengernyi nyomatékot. A hangja ennek is tökéletesre hangolt: nincs az a hátborzongató V8-as üvöltés, de rendkívül jó Porsche orgánummal dalol nekünk a biturbós’ kettőkilences’ V6-os.
Ami talán kicsit meglepő, hogy a – magasan felszerelt, ezúttal is kiváló ár/érték arányú Platinum Edition változatban (is) elérhető – Panamera 4 E-Hybrid Sport Tourismo 139.917,- euróba kerül, ami azt jelenti, hogy drágább egy hasonlóan felszerelt és azonosan motorizált Cayenne-nél.
Igazából a család mindkettőben elfér, így ízlés kérdése, hogy ki-ki melyik emeleten szeret inkább ülni: érdemes kipróbálni mindkét típust, mert teljesen eltérő élményt adnak.
Egyvalami viszont közös bennük: mindkettő ízig-vérig Porsche és zseniális autók.