Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

 

Nívós társaság - galéria

Ha rengeteg időt ezúttal nem is tölthettem el a volán mögött, legalább felettébb tartalmas körökre vihettem el a márka másik nagy újdonságát, a hagyományos és a vérbeli sportmodellek között hidat biztosító 450 AMG Sport típusokat. Ez a halmaz jelenleg két modellcsaládot foglal magában: a C-osztályt, illetve a GLE-t. Utóbbi – pontosabban a BMW X6-ellenfél GLE Coupé – tesztjével jelentkezni fogunk, így most a középkategóriás szedán felé fordítjuk a figyelmünket.

Alig 10 éve még egy AMG se tudott ennyit

Vörös is jelzi: itt paprikásabb a hangulatMivel a zsámbéki Driving Camp külső, versenypályára hasonlító körén a 450 AMG Sport mellett többek között egy 400-as C-osztállyal is körözhettünk, így tökéletesen megtapasztalhattuk, hogy mit nyújt az affalterbach-i kezelés. Mindenek előtt 34 plusz lóerőt, amely a háromliteres, V6-os turbómotorból 367 lóerős teljesítményt hoz ki. Ehhez csatlakozik 520 Nm nyomaték, amelyet a 7G-Tronic automataváltó továbbít a széria összkerékhajtáshoz. A rendszerek összjátéka 4,9 másodperces 0-100-as sprintet és elektromosan limitált 250 km/h-s végsebességet eredményez.

V6-os biturbó 367 lóerővel és összkerékhajtás

Csak összehasonlításképp: a még 2007-ben elérhető C 55 AMG ugyanilyen erős volt, és hátsókerékhajtással 3 tizeddel lassabban gyorsult álló helyzetből 100 km/h-ra, miközben a jelenlegi modell 7,9 literes fogyasztásával szemben 11,9 litert kortyolt 100 km-en. És eközben jóval drágább volt megvásárolni és fenntartani is. Azt hiszem, ezt hívják fejlődésnek.

Élénk farmozgás - galériaA hátsókerékhajtás hiányának sokan valószínűleg örülnek is, a szomorkodóknak pedig jó hírünk van: alapból a rendszer itt többet, a teljesítmény 67 százalékát teszi le hátra, amit érezni is kigyorsításnál. A CLA 45 AMG teljesen közömbös hátuljával és a C 400 bebetonozott farával ellentétben itt játékos mozgásokat produkálhat a C-osztály hátulja, miközben parittyaként lő ki a kanyarból. Emellett terhelésváltásra ugyanolyan stabil, sőt, a feszesebb hangolású futóművel stabilabb is, mint hagyományosabb társai.

Nem csak keményebb egy árnyalattal, de kialakításában igényesebb is a futómű, amely a C 63-ból érkező alkarészeknek köszönhető. A széria, három fokozatban állítható adaptív lengéscsillapítás is a nagytestvérből érkezik. Az elöl 225, hátul pedig 245 mm széles 18 colos kerekek mögött 360 ill. 320 mm átmérőjű, belső hűtésű féktárcsákat találunk, szürke féknyergekkel.

Alig drágább, mégis sokkal élvezetesebb, mint a C 400

A 450 AMG egyik prioritása, hogy a sportosság mellett tökéletes utazóautó legyen. Ezt meg is teszi nekünk örömmel: nincs zavaróan kemény futómű, és a V6-os erőforrás halk surrogását is éppen, hogy csak kihalljuk normál üzemmódban. Ha akarunk, feszültségmentesen, akár gyönyörű barna kárpittal és fával díszített, elegáns belső térben pihentető módon utazhatunk.

Szép dallamok érkeznek hátulrólHa kell, a gázpedál lenyomva és sport módba váltva megjön az izgalom és az erő. Az erőmű már középső fordulatszám-tartományban is kiválóan húz (végtére a csúcsnyomaték már 2000-től jelen van), a kormány még éppen kellően precíz (bár lehetne közvetlenebb), a morcosabbra kapcsolt sportkipufogó pedig gyönyörűen gurgulázik. Nem tolja indokolatlanul előtérbe magát, csak éppen megmutatja legjobb hangszínét. Egészen addig, amíg el nem vesszük a gázt. Olyankor viszont olyan hangosan és buzgón durrog vissza, mint egy igazi, olajos versenygép – ez a fajta ’piszkosság’ pedig minden sportkedvelő szájára mosolyt csal.

Csak átlagos reakciókkal - galériaEgyedül a hétfokozatú bolygóműves automataváltó von le az élvezetekből. A 7G-Tronicot érezhetően sportosabbra hangolták a modellhez (erről árulkodik a váltó különálló sport gombja), de közvetlensége még mindig nem sportautós. Automata üzemmódban felfelé szépen, gyorsan váltogat, ha kell, akkor pedig viszonylag gyorsan visszapakol, de a váltófülek húzkodására csak késlekedve reagál - az Audi vagy a BMW megoldása ilyenkor gyorsabb.

Belül már alapból sportosabb

A 450 AMG Sport tehát nem csak lóerőket kínál nagy számban, de sikerül neki vérbeli sportos szellemiséget felmutatni bármiféle kompromisszum nélkül. Persze – ahogy ez a jól sikerült prémium modelleknél lenni szokott – ezt sem adják olcsón. A C 400-hoz képest a sportosítás felára 2,1 millió forint, így az összkerékhajtású, automataválós 450 AMG 17,25 millió forinttól elérhető. Rögtön jobb a helyzet, ha ugyanúgy felszerelve nézzük a két modell: így hozzávetőlegesen 800 ezer forintra csökken a különbség. Ha pedig azt nézzük, hogy listaáron már 20 millió forintért egészen jól felszerelt példányt kapunk, ami gyorsabb, kulturáltabb, biztonságosabb és ügyesebb, mint 9 éve egy C AMG volt, nála jóval kedvezőbb fenntartással és újkori árának 75-80 százalékáért, akkor így nézve kivételesen jó ajánlatot kapunk.