A Nissan Navara meglepően gyakori látvány hazánk útjain. Bár a japán pickup valódi munkásautónak született, a magánpiacon is óriási népszerűségnek örvend, elsősorban a nagyobb terepjárókhoz viszonyított kedvező vételár és a cégre vásárolva visszaigényelhető áfa révén. Nem véletlen, hogy az új generációra is sokan kiváncsiak - menetpróbánkkal csillapítjuk a tudásszomjat.
A Navara tehát nem csak haszonjárműként illetve munkagépként, de személyautónak is sikeres, az pedig nem véletlen, hogy családi autóként a Nissan büszkesége az egyik legkedveltebb a szegmensben: legyen szó bármelyik szériáról, a Nissan mindig odafigyelt arra, hogy a modell egy valódi többcélú négykerekű legyen és olyan technikai megoldásokat, utasteret és extrákat kapjon, amelyek a család számára hívogatóbbá teszik a többinél.
Közúton is ügyes, de a Navara valójában munkagépMindez a legújabb generációra is tökéletesen igaz, ami egyes keleti piacokon már tavaly munkába állt, Európába azonban csak most érkezett meg. Az új, NP300 jelű modellt Lengyelországban, az európai bemutatón nyílt alkalmunk próbára tenni. Gyakorlatilag nincs olyan jellemző, amiben ne fejlődött volna elődjéhez képest a Navara, azonban van egy fontos dolog, amit továbbra sem szabad elfelejteni: a Nissan elsődleges feladata a munkavégzés és a pénztermelés (ezért is hívják haszongépjárműnek), és bár arra alkalmas, hogy mellékállásban kiszolgálja akár a családi igényeket is, első számú magánautónak, mondjuk hobbiterepjáró helyett nem ajánlható. Erre a célra akár márkán belül maradva sokkal jobban járhatunk például egy remek X-Traillel.
A csúcsmodell hátra ötlengőkaros futóművet kapottHogy miért? A válasz nagyon egyszerű: az alváztól kezdve a a hajtásláncon keresztül a futóműig minden eleme a minél nagyobb strapabírás és terhelhetőség jegyében született. Az újdonság hasznos terhelhetősége a kategória egyik legjobbja, több mint 1,05 tonna, ami bő 200 kilóval több az elődénél. Ez egyben azt is jelenti, hogy az autó üresen vagy alacsony terheléssel haladva kissé darabosan viselkedik, rossz úton nem bánik kesztyűs kézzel az utasokkal, ráadásul a terheletlen hátsó tengely révén el-elpattog és nem is fordul olyan biztonságosan, mint egy személyautó. Hiszen csodák nincsenek: egy szinte mindent kibíró alvázas modell soha nem fog olyan kiszámíthatóan és biztonságosan viselkedni, mint egy önhordó karosszériájú, független felfüggesztésű autó. Egyébként a mérnökök mindent megtettek, hogy a lehető legtöbbet kihozzák az adottságokból, hátul például új ötlengőkaros futóművet alkalmaztak a jobb menettulajdonságok érdekében. És abszolút érződik is az új hátsó szerkezet pozitív hatása menet közben, hiszen egészen kezes lett az autó - persze elsősorban a pickupok között, nem pedig személyautó mércével vizsgálva. Jó tudni, hogy a tekercsrugós ötlengőkaros hátsó futómű csak az erősebb, 190 lóerős motorhoz jár szériában, de a motorokról kicsit később.
Sokat spórolhatnak a tulajdonosok az új szériávalA kulturáltabb futómű ellenére nem csak a modell terhelhetősége, de vontatási képessége is fejlődött, fékezett vontatmány esetén 3-ról 3,5 tonnára, ami a kategória legjobb értéke, s már bőven elég például akár egy nagyobbacska hajó mozgatásához is. Hasznos fejlődés még a 7 centivel hosszabb plató, az 5 éves vagy 160 ezer km-es garanciának pedig szintén nagyon fognak örülni a vásárlók. Az autóhoz 24 órás közúti segélyszolgálat is jár, a Nissan "legjobb ár garancia" pedig nagyon hasznos és érdekes dolog: ha az ügyfél egy árajánlattal bizonyítani tudja, hogy egy adott javítást egy független szerviz olcsóbban elvégez a márkaszerviznél eredeti, gyári Nissan alkatrészek használatával, a Nissan márkaszerviz elvállalja ugyanazon az áron a feladatot. Mindezeknek, valamint a jóval alacsonyabb fogyasztásnak köszönhetően (a Navarákat használók átlagos km-futásával számolva) a tulajdonosok a gyártó szerint akár 4-500 ezer forintot is megspórolhatnak évente az előző generációval összehasonlítva, ami önmagában nézve is nagyon ütős érv az újdonság mellett.
Apropó, fogyasztás: a gyári adatok szerint egy új kézi váltós, összkerekes Navara vegyes fogyasztása mindössze 6,4 l/100 km, ami páratlanul alacsony érték a szegmensben. A valós fogyasztásról egy későbbi teszt során fogunk nyilatkozni, de az már a menetpróba során kiderült, hogy nem torkos a pickup, ugyanis a nem éppen fogyasztásbarát, komoly terepezésekkel és sok-sok hegymenettel tarkított tesztkört 9 literes fogyasztással sikerült abszolválnunk, ami tényleg kevés. Ez persze mindenekelőtt a vadonatúj motor érdeme, ami az NP300-as Navara egyik legnagyobb hozománya.
Hiába óriási, terepen nagyon ügyes - galériaA korábbi 2,5 literes szívet váltó 2,3 literes turbódízel azért nem teljesen új fejlesztés: a Renault haszongépjármű részlegétől érkezett és már nagyon sokszor bizonyított - különben ez a negyedik generációja a 2.3 dCi-nek. A négyhengeres egy- illetve kétturbós kivitelben is kérhető (utóbbi esetben lépcsős feltöltésről, vagyis egy kisebb és egy nagyobb feltöltőről beszélhetünk), 160 és 190 lóerővel illetve 403 és 450 Nm-es maximális nyomatékkal. A gyengébb változat a hosszú platós 'King Cab' karosszériával különben akár hátsókerékhajtással is kombinálható. Nekünk viszont kizárólag a kedvelt duplakabinos változathoz volt szerencsénk, az izmosabb dízellel, négykerékhajtással és kézi váltóval. Az új erőforrás remekül szolgál: már nagyon alacsony fordulatszámokról terhelhető, akár magasabb fokozatokban és emelkedőn is könnyen elbánik a nehéz autóval.
Bivalyerős az új 2,3 literes kétturbós dízel - galériaA 3750/percnél ébredő 190 lóerő és az 1500-2500/perc rendelkezésre álló 450 Nm-es csúcsnyomaték minden elképzelhető helyzetben bőven elegendő, a viszonylag rövid áttételezésű (100 km/h-nál 2000/percet forog a motor), kissé teherautósan, de jól kapcsolható hatfokozatú váltóval kiválóan kihasználható az ereje. Persze nem hiányzik a felező és a differenciálzár sem, a Navara pedig méretei és tömege ellenére döbbenetesen ügyes terepen. A kitűzött tereppálya eleve nem volt könnyű, de többnapos esőzés nehezítette a modell dolgát, mégsem akadtunk el egyszer sem, s az utcai gumik ellenére olyan helyeken átküzdötte magát az autó, amire legmerészebb álmainkban sem gondoltunk volna. A hosszú tengelytáv és túlnyúlások miatt a terepszögek persze nem túl jók, de a 22,5 centis hasmagasság és a 600 mm-es gázlómélység bőséges, az összkerékhajtás ügyes, a futómű pedig szintén jól szolgálja a terepezést - egyedül a mélyre nyúló fellépők jelenthetnek bosszúságot, azonban nélkülük nehéz lenne a beszállás.
Kiegészítőből rengeteg van - a kemény tető is újA Navara NP300 nem csupán a külcsín és a lemezek alatti technika, hanem az utastér tekintetében is lényegesen átalakult. Akárcsak a külső formatervben, belül is a márka sikeres crossovereinek formajegyei köszönnek vissza, vagyis a beltér látványra abszolút személyautós, nyoma sincs a munkagép létnek. Az anyagok azért nem olyan puhák, mint mondjuk egy X-Trailben, azonban az összeszerelés tisztességes. A Nissan különösen büszke az új 'zéró gravitásiós', optimális tartást és alátámasztást garantáló első fotelokra, amelyeket a NASA segítségével fejlesztettek ki a gyáriak. Az ülések kényelmével a menetpróba során mi magunk is tökéletesen elégedettek voltunk, opcionálisan pedig tovább fokozható a komfort, például elektromos állítással, ülésfűtéssel, vagy akár bőr huzattal.
Hátul is el lehet férni, de a kényelem nem az igaziHa már az extráknál tartunk, érdemes kiemelni például a kategóriában nem éppen megszokott kulcs nélküli rendszert vagy a nagy érintőképernyővel dolgozó Nissan Connect navigációs/multimédiás egységet, ami ezúttal is gyors, könnyen kezelhető és tud magyarul, opcionálisan pedig 360 fokos kamerarendszerrel is kibővíthető. Utóbbi különösen jól jön terepen vagy városi manőverezések során, bár a nagyvárosok forgatagában úgy viselkedik a pickup, mint egy elefánt a porcelánboltban: a szűk parkolóhelyek felejtősek, kis utcákban folyamatosan centizni kell, az óriási fordulókör pedig szintén megnehezíti a helyzetet. A külső méretek különben jelentős mértékben nem változtak, ami annyit jelent, hogy továbbra is óriási a Nissan: a 3,15 méteres tengelytávhoz 533 centis hossz, 185 centis szélesség és 1,8 méteres magasság társul.
Extrákból nincs hiány - ha akarjuk, remekül felszerelhetjükAzonban mivel a centikből különösen sok jut a platónak, ne gondoljuk, hogy belül kiemelkedő helyviszonyok uralkodnak. Elöl persze szellős a Navara, a háromszemélyes hátsó sorban viszont nem éppen leányálom az utazás: a lábtér éppen elegendő és a szélesség is rendben van, a fejtér viszont lehetne nagyobb, a háttámlák pickuposan meredekek, a viszonylag rövid ülőlap pedig alacsonyan van. Amin viszont meglepődtünk, az a középső hátsó szellőzők megléte, amit bizony sok személyautó sem képes felmutatni. A Navara ergonómiája rendben van, minden egyértelmű, de a csupán magasságban állítható kormánykeréknek nem örülünk, a jó üléspozícióhoz nagyon hiányzik a tengelyirányú állíthatóság. Felszereltségi szintből immár 4 áll a vásárlók rendelkezésére (Visia, N-connecta, Acenta, Tekna), az új N-connecta egy kimondottan jó ár/érték arányú szint. A gyártó mindezeken felül különösen büszke a tartozékkínálatra is: több mint 120-féle kiegészítő közül válogathatnak a leendő ügyfelek, amelyek a legkülönfélébb felhasználási területeket igyekeznek lefedni hasznos megoldásokkal. Vonóhorogból például többféle is akad, de természetesen van sínen mozgó csúsztatható tálca, valamint friss fejlesztésű és kinézetű platódoboz (keménytető) is.
Minden téren sokat fejlődött - sikere borítékolhatóA vadonatúj NP300-as Navara kívülről is azonnal felismerhető, LED-es helyzetjelzői és opcionális LED fényszórói kiemelik a mezőnyből. Továbbra is markáns, meglepően igényes formatervvel büszkélkedhet az elődjénél alacsonyabb légellenállású modell, amely összesen nyolc színben lesz rendelhető - ezekből kettő, a narancs és a sötétbarna metál új. Természetesen csinos könnyűfém keréktárcsák is vannak a kínálatban, így a Navara megfelelően felszerelve nyomokban sem emlékeztet haszongépjármű létére. Viszont ennek ellenére nem győzzük hangsúlyozni, hogy ne hagyjuk magunkat elcsábulni: a Nissan pickupja egy minden téren naprakész, szívós munkagép, ami arra tökéletesen megfelel, hogy keményen dolgozzon és pénzt termeljen, másodállásban pedig ügyesen kiszolgálja a privát igényeket. Azonban első számú családi autónak, például crossover vagy terepjáró helyett nem igazán alkalmas, mert egyszerűen nem képes hozni egy személyautónak tervezett modell menetbiztonságát, menetkomfortját és finomságát.
A jövő év elején érkezik hazánkba - galériaA lényeg, hogy a pickup kategóriában kétségtelenül az egyik legerősebb versenyző a Nissan NP300, ami garantáltan sikerre van ítélve mind globális, mind hazai szinten. Az importőr tervei, amelyek értelmében a tavalyinál 25 százalékkal magasabb eladást várnak az újdonságtól, a Navara kvalitásai ismeretében több mint reálisnak tűnnek. Az Európában (át)tervezett és továbbra is Barcelonában gyártott pickup magyar árai még nem ismertek, azt viszont már tudjuk, hogy jövő januárban-februárban fognak megérkezni az első darabok a márkakereskedésekbe.







