Tisztán emlékszem, amikor megkaptuk a meghívót 2015 tavaszán a Fiat új városi crossoverének, az 500X-nek a magyarországi bemutatójára. Azonban bármennyire is hihetetlen, azóta pontosan 3,5 év telt el, ami az autóiparban (is) sok, ennyi idő alatt számos újdonság kerül piacra, a legjobb modellek dolgát is alaposan megnehezítve. Az 500X modellciklusának derekához érkezett, ami egyben azt is jelenti, hogy az olaszok alaposan felfrissítették divatos négykerekűjüket. És ezúttal jóval többről van szó, mint egy érintőleges ráncfelvarrásról, hisz bár az alapok nyilván maradtak, vadonatúj fejlesztésű hajtásláncok jelentek meg a kínálatban, amikkel eddig nem találkozhattunk. Apropó, fontos tudni, hogy az 500X nem csak márkáját tekintve olasz, hanem gyártása is Olaszországban, Melfiben folyik.

Az 500X testvére, az azonos alapokon nyugvó Jeep Renegade is a nyár közepén frissült; nem csodálkozhatunk hát, hogy a kis Jeep mintájára újult meg a Fiat crossovere, amit érdekes módon hamarabb nyílt lehetőségünk vezetni, mint a maszkulin tesót. Az új széria már első ránézésre is frissebb képet fest, holott jellegzetes formái nem sokat változtak. A divatos, akár teljes LED-es első fényszórók (amelyek nem mellesleg 20 százalékkal jobban világítanak, mint a korábbi opcionális xenon lámpák), a finoman átrajzolt hűtőrács és az újragondolt első lökhárító tesz róla, hogy ne keverjük össze az előddel, és ugyanez igaz a hátsó lámpatestekre és lökhárítókra is. Végül, de nem utolsó sorban egy harmadik, Urban nevű dizájn csomag is csatlakozott a Cross és a City Cross kivitelek mellé.

Elölről (is) modernebb lett a Fiat 500X, az új LED-es helyzetjelzők nagyon jól állnak az autónak

A méretek persze alig változtak, ám nem is volt szükség további méretnövekedésre, hiszen az 500X jelenleg is a kategória egyik legnagyobb képviselője, ráadásul nem csak kívülről egészen terebélyes, hanem belterében is jól el lehet férni, a második sorban például két 180-185 cm magas utas kényelmesen ül, ráadásul az alapheyzetben 350 literes csomagtér sem ad okot panaszra, aminek praktikumát tovább fokozza a dupla csomagtérpadló. Az 500X körülbelül 4,27 méter hosszú, 180 cm széles, 1,6 méter magas, tengelytávolsága pedig 2.570 mm.

Az autó különlegessége, hogy a Jeep Renegade-del együtt egy saját padlólemezt használ, vagyis a legtöbb ellenlábassal ellentétben nem egy kisautóplatform adja az alapját. Ez egyben azt is jelenti, hogy az 500X (és a Renegade) alapjai egészen igényesek, amit a többlengőkaros hátsó futómű egyértelműen alátámaszt – a legtöbb konkurensnek be kell érnie csatolt lengőkarokkal.

A hátsó lámpák betétjeiről hátulról is azonnal felismerhető a frissített Fiat 500X – galéria

A formaelemekre visszatérve, az összkép még igényesebb irányába lépett, a frissítés szelét pedig a megújult formaterven felül három új szín (Italia kék, Techno sötétzöld és Elefántcsont gyöngyház) és két friss könnyűfém keréktárcsa (egy 17 és egy 18 colos) jelzi. Összesen különben 14 szín áll a vásárlók rendelkezésére.

Az utastér többek között egy szebb megjelenítésű 7-colos érintőkijelzőn keresztül működtethető, és a legfrissebb szoftvert futtató multimédiás rendszerrel – ami ismeri az Android Auto és Apple CarPlay funkciókat is, ráadásul szériában –, modernebb műszercsoporttal, egy áttervezett, immár teljesen kerek kormánykerékkel, részben friss formákkal és kárpitokkal találkozhatunk.

Belül is bőven akad változás és remek hír, hogy széria az okostelefon-tükrözésre is képes multimédiás rendszer

Az extralista szintén bővült, akárcsak az alapfelszereltség: például minden ráncfelvarrott 500X-hez szériában jár a közlekedési táblafelismerő, a sávtartó rendszer, valamint az intelligens tempomat, ami a közlekedési táblafelismerővel összedolgozva egyetlen gombnyomásra beállítja a felismert sebességhatárt. Opcionálisan egyebek mellett holttérfigyelőt, követési távolságra figyelmeztető rendszert és önálló vészfékező asszisztenst rendelhetnek biztonsági fronton az ügyfelek, de persze kérhető első-hátsó parkolóradar, tolatókamera, keresztirányú forgalomfigyelő, távolsági fényszóróvezérlés és számos egyéb modern biztonsági, illetve kényelmi tétel, vagyis technológiai fronton nagyot lépett előre az 500X.

A legjelentősebb változások a lemezek alatt – a motortérben és leginkább benzinfronton – történtek, hiszen megjelent a kínálatban a friss fejlesztésű ‘Firefly’ turbós motorcsalád, melynek legkisebb tagja az aktuális trendeknek megfelelően 1-literes és 3-hengeres, 120 lóerőt és 190 Nm-t biztosítva. Az ‘építőkocka-motorcsalád’ következő lépcsője a négyhengeres ‘egyhármas’ 150 lóerővel és 270 Nm-es csúcsnyomatékkal, ami remekül mozgatja a kis crossovert: alig 9 másodperc alatt gyorsítja álló helyzetből 100 km/h-ra az 500X-et, az autó végsebessége pedig eléri a 200 km/h-t. Csak azt sajnáljuk, hogy az ‘egyhármas’ Firefly egységhez nem kérhető kézi váltó, kötelezően jár hozzá egy hatfokozatú automata.

Főleg benzinfronton újult meg a motorpaletta, megérkeztek a friss fejlesztésű Firefly turbómotorok

A belépőmotorhoz ellenben egy könnyen és jól kapcsolható hatfokozatú manuális váltó jár, amit a hazai menetpróbán röviden vallatóra is foghattunk. A tesztautók kivétel nélkül az új 1-literes 3-hengeres Firefly szívvel voltak ellátva, ami abszolút nem keltett csalódást. Persze a hangszínről gyorsan meg tudják állapítani a hozzáértők, hogy 3 henger dolgozik a motorháztető alatt, azonban sokkal inkább kellemes, sportos hangjával, mintsem viselkedésével árulja el az egység felépítését, vagyis járása meglepően kulturált. Nyomatékból nincs hiány, már alacsony fordulatszámon is terhelhető a kis szív, a fordulatszám emelkedésével pedig egészen lelkes a ‘literes’ – 120 lóerő nem kevés és szerencsére nem is érződik kevésnek.

A váltóáttételezés kiváló, a manuális váltó pedig kiváló társ az élvezetes autózásban is, márpedig az 500X-szel, ha akarunk, meglepően jót autózhatunk, hiszen egészen könnyű, virgonc, egészen igényes futóműve pedig remekül hangolt. Az első tapasztalatok tehát abszolút pozitívak, úgyhogy alig várjuk a tesztautó érkezését. Benzinmotort választva az erő minden esetben az első kerekekhez érkezik. Apropó, a kiforrott szívómotorok kedvelői számára jó hír, hogy a jelenlegi, 110 lovas 1,6 literes E-Torq motor megmarad a palettán, amely ráadásul feltöltött testvéreivel ellentétben benzines részecskeszűrő nélkül is teljesíti a szigorú, jövőre életbe lépő Euro 6d-TEMP normákat.

Nem csak szép, de technikailag is abszolút rendben van az új Fiat 500X – galéria

Dízelfronton maradtak az 1,25-, 1,6- és 2-literes, négyhengeres MultiJet II turbódízelek, amelyek AdBlue-befecskendezést kaptak, hogy teljesíteni tudják az Euro 6d-TEMP előírásait. A belépő ‘egyhármas’ 95 lóerőt és 200 Nm-t, az ‘egyhatos’ 120 lóerőt és 320 Nm-t, míg a kétliteres csúcsdízel 150 lóerőt és 350 Nm-t kínál. A két kisebb dízel hatsebességes kézi váltóval és fronthajtással érkezik (a 120 lovashoz kérhető a 6-sebességes duplakuplungos váltó is), míg a 2-literes dízelhez szériában jár a ZF 9-sebességes automatája és az összkerékhajtás, így utóbbi hajtáslánc bizony nem olcsó mulatság. Amint fentebb már említettük, a megújult Fiat 500X három felszereltséggel – Urban, City Cross és Cross – kérhető, és már az alapmodell is meglepően sok hasznos tételt tartalmaz, mondhatni a kategóriában egyedülállóan jó a kis olasz bázisfelszereltsége.

És hogy mennyi az ára? A 110 lovas 1,6 literes szívó benzinessel az Urban belépőmodell listaáron 4,95 millió forinttól indul. A 120 lovas 1-literes turbós szív felára nem éppen cseskély, 450 ezer forint, igaz, esetében 5 helyett 6 váltófokozat jár. A rendkívül takarékos és kiforrott 1,25 literes MJet dízel 95 lóerővel 150 ezer forinttal kóstál többet a új egyliteres benzinesnél, 120 lovas ‘egyhatos’ testvére pedig további 300 ezer forinttal drágább. Az új 1,3 literes, 150 lóerős benzines csak a középső City Cross szinttől elérhető, listaáron 6,5 millió forinttól (ezzel az automatával együtt 850 ezer ft a felára azonos szinten a 120 lóerős háromhengereshez képest). Ugyanitt 500 ezer forint az ‘egyhatos’ dízelhez az automata felára, a 2-literes, 150 lóerős, összkerekes, 9-sebességes automatával szerelt hajtáslánc pedig 7,5 millió forinttól rendelhető – a legmagasabb Cross szint felára további 500 ezer forint.

Nagyon jól áll neki az új kék szín – Fiat 500X (2018) galéria

Amennyiben a konkurensek listaáraival összehasonlítjuk az új 500X-et, a felszereltséget is latba véve kiderül, hogy nem is drága a divatos olasz, technikailag és tulajdonságait tekintve pedig szintén abszolút rendben van a modell, ráadásul 5 éves garanciája is kedvező, így ha megnyeri Önöket a divatos crossover kedves tekintetével, mindenképp térjenek be valamely Fiat kereskedésbe egy jó ajánlatért.