Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Jól látható és egyértelműen bizonyítható, hogy a crossover/SUV modellek népszerűsége töretlenül növekszik, egyetlen másik kategória sem képes felvenni a versenyt az emelt hasmagasságú és egyre menőbb típusokkal az újautók piacán. Az új trendek ismeretében pedig nem meglepő, hogy a gyártók kivétel nélkül igyekeznek meglovagolni az (új)hullámokat és sorra ontják el a piacot a különböző méretű ‘telekjárókkal’: Magyarországon például a vásárlók összesen több, mint 70 ilyen modellből válogathatnak.

Megérkezett a Renault 3. crossovere, a KoleosA Renault mindeddig két (és fél) ‘vasat’ tartott a tűzben, és mindkettő beváltotta a hozzá fűzött reményeket: a kis Captur mellett a nagyon sikeres Nissan Qashqai alapjaira épített, ám a féltestvérnél egyértelműen tágasabb Kadjar szállt harcba a vásárlók kegyeiért, továbbá ‘félként’ ott van még az új Espace, ami bár eredetileg egyterűnek született, ám az aktuális generáció félúton van az egyterű és a hétszemélyes crossover modellek között. A Kadjar és az Espace közötti űr tehát betöltetlen volt eddig a franciák részéről, azonban a Renault végre lépett és megoldotta a ‘problémát’ az új Koleossal.

Jól látható és egyértelműen bizonyítható, hogy a crossover/SUV modellek népszerűsége töretlenül növekszik, egyetlen másik kategória sem képes felvenni a versenyt az emelt hasmagasságú és egyre menőbb típusokkal az újautók piacán. Az új trendek ismeretében pedig nem meglepő, hogy a gyártók kivétel nélkül igyekeznek meglovagolni az (új)hullámokat és sorra ontják el a piacot a különböző méretű ‘telekjárókkal’: Magyarországon például a vásárlók összesen több, mint 70 ilyen modellből válogathatnak.

Megérkezett a Renault 3. crossovere, a KoleosA Renault mindeddig két (és fél) ‘vasat’ tartott a tűzben, és mindkettő beváltotta a hozzá fűzött reményeket: a kis Captur mellett a nagyon sikeres Nissan Qashqai alapjaira épített, ám a féltestvérnél egyértelműen tágasabb Kadjar szállt harcba a vásárlók kegyeiért, továbbá ‘félként’ ott van még az új Espace, ami bár eredetileg egyterűnek született, ám az aktuális generáció félúton van az egyterű és a hétszemélyes crossover modellek között. A Kadjar és az Espace közötti űr tehát betöltetlen volt eddig a franciák részéről, azonban a Renault végre lépett és megoldotta a ‘problémát’ az új Koleossal.

Hazánkban is nagyon kelnek a crossoverek - galériaEgyedül azt sajnáljuk, hogy az újdonság kizárólag ötszemélyes változatban elérhető, ám ha az ügyfelek ragaszkodnak a hétszemélyes utastérhez, akkor ott van számukra a drága Espace, igaz, 4WD nélkül. A Koleos típusnév nem ismeretlen, hiszen nem is olyan régen hosszú évekig szolgált az előző, a koreai Samsung vállalattal közösen fejlesztett és Koreában is gyártott Koleos a Renault palettáján, azonban ez a Koleos nem az a Koleos, a két autónak semmi köze nincs egymáshoz. Vagyis valami mégis: az új Koleos is a Samsung Motors koreai gyárában készül, vagyis egy dél-koreai termékről beszélünk, ami a koreai gyártásminőséget ismerve szerintünk inkább előny, mint hátrány.

A sikeres X-Trail alapjaira épül a Koleos - galériaNem mellesleg az alapok igen jók: a 7, vagyis inkább csak 5+2 üléssel is kérhető Nissan X-Trail szolgáltatta a technikai bázist, a padlólemezt és az összkerékhajtást, amely nem mellesleg a világ legnépszerűbb SUV modellje. Az együttműködés nem meglepő, hiszen a Renault és a Nissan ugye egy konszernhez tartozik. Szerencsére az X-Trail a megjelenés tekintetében sem kívülről, sem pedig belülről nézve nem köszön vissza a Koleoson, így a hasonló arányokon kívül mindössze néhány apró kapcsoló lehet ismerős. És külön jó hír, hogy többek között a multimédiás/navigációs rendszer a Renault saját terméke, ami fényévekkel jobb a Nissanénál. Röviden összefoglalva tehát adott egy kiváló alapokkal és optimális méretekkel, valamint okos fedélzeti rendszerrel rendelkező Renault crossover, aminek a minősége is kiváló a szorgos koreai kezeknek köszönhetően.

Végre, egy rendes hátsó futómű a Renault-nál is!És ami az egyetlen igényes hátsó futóművel rendelkező Renault modell, hiszen míg a franciák az összes típusuknál (igen, még a Talismannál és az Espace-nál is) csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztéseket használnak, addig a Koleos alatt az X-Trail jóval igényesebb többlengőkaros megoldását találjuk. Egyedül azt sajnáljuk, hogy a Koleoshoz nem rendelhető a Renault zseniális 4Control összkerékkormányzása, ami ha kérhető lenne, egyedülállóvá varázsolná az autót a szegmensben. Állítható futómű sincs a palettán, de olyan kellemes az alapbeállítás - főként kisebb felnik esetén -, hogy ennek nem is éreztük szükségét. A méretek megfelelnek a középkategóriás (ún. ‘D’-szegmens’) konkurenseknek: a Koleos tengelytávolsága 2705 mm, amihez 467 cm-es hossz, 1843 mm-es szélesség és 1,68 méteres magasság társul. A formaterv szuperül sikerült és már első pillantásra modern Renault; pont úgy néz ki a Koleos, mintha egy gólyalábra állított, kicsit felfújt Talisman kombi lenne (ez nem véletlen, hiszen ugyan az a formatervező brigád dolgozott a két autón), a francia márka aktuális vonásait kivétel nélkül megtalálhatjuk az autón.

A csúcsmodell, vagyis az Initiale Paris - bő 11 milliótólEbben a szegmensben nem mellékes, hogy a Koleos akár 2 tonnát vontathat, és a vásárlók akár elektromosan kihajtható vonóhorgot is rendelhetnek hozzá, ami sokaknak hasznos opció. A terepjáróképességek terén sincs oka szégyenkezni a modellnek, hiszen a Nissantól származó opcionális, 3-állásban használható (elsőkerékhajtás, automata állás, és fix 50:50 % erőelosztás a két tengely között) hajtás ügyes, ráadásul az elöl 19, hátul pedig 26 fokos terepszög korrektnek számít a szegmensben, akárcsak a 210 mm-es szabad magasság. A gázlómélység különben 40 cm, persze lépésben haladva. Az autónak a kiállása is egészen komoly, terepjárós, a tereptudását pedig mi a szlovákiai nemzetközi bemutatón egy épített tereppályán tehettük próbára, és biztosak vagyunk abban, hogy sokan meglepődnének, hogy mire képes a Koleos, egyszerű utcai gumikon. Apropó, kerekek: minden esetben 225 mm széles abroncsokon gördül a Koleos, de míg az alapszinten 17 colos felnik járnak az autóhoz, a középső felszereltséghez 18, az Initiale Paris nevű csúcsszinten pedig 19 colosak a kerekek.

A helykínálat elöl-hátul nagyvonalú - galériaA hajtásláncokról még nem beszéltünk: első körben Európában kizárólag két dízelmotorral lesz elérhető az újdonság, amelyek gyakorlatilag megegyeznek a Nissan X-Trail dízeleivel. Az alapot a Renault jól ismert és egyben kiváló, pörgős, jó erőben lévő, takarékos és nem is hangos 1.6 dCi erőforrása jelenti egy turbó által lélegeztetve, 130 lovat és 320 Nm-t csatasorba állítva. Az alapmotor kizárólag fronthajtással és 6-fokozatú kézi váltóval társítható. A meneptróbán sajnos nem volt alkalmunk megvizsgálni a belépő verziót, amit nagyon sajnáltuk, mert szerintünk tuti tipp: biztosan nem lesz vele versenyautó a Koleos, de az alapmotor az X-Trailben is szuperül szuperál, a japán SUV-hoz sokáig nem is volt nagyobb, erősebb dízel. Aki összkerékhajtásra és/vagy automataváltóra vágyik, teljesítményben is feljebb kell, hogy lépjen. Itt jön képbe a Renault jó öreg 2-literes dízelmotorjának átdolgozott és persze Euro6-os verziója, 177 lóerővel és 380 Nm-rel.

A helykínálat elöl-hátul nagyvonalú - galériaA hajtásláncokról még nem beszéltünk: első körben Európában kizárólag két dízelmotorral lesz elérhető az újdonság, amelyek gyakorlatilag megegyeznek a Nissan X-Trail dízeleivel. Az alapot a Renault jól ismert és egyben kiváló, pörgős, jó erőben lévő, takarékos és nem is hangos 1.6 dCi erőforrása jelenti egy turbó által lélegeztetve, 130 lovat és 320 Nm-t csatasorba állítva. Az alapmotor kizárólag fronthajtással és 6-fokozatú kézi váltóval társítható. A meneptróbán sajnos nem volt alkalmunk megvizsgálni a belépő verziót, amit nagyon sajnáltuk, mert szerintünk tuti tipp: biztosan nem lesz vele versenyautó a Koleos, de az alapmotor az X-Trailben is szuperül szuperál, a japán SUV-hoz sokáig nem is volt nagyobb, erősebb dízel. Aki összkerékhajtásra és/vagy automataváltóra vágyik, teljesítményben is feljebb kell, hogy lépjen. Itt jön képbe a Renault jó öreg 2-literes dízelmotorjának átdolgozott és persze Euro6-os verziója, 177 lóerővel és 380 Nm-rel.

Végre méltó keretet kapott a remek R-Link rendszerA másik oldalról nézve viszont a nagyobb teljesítményt muszáj összkerékhajtással kombinálni, a 2.0 dCi ugyanis csakis 4WD hajtással együtt kérhető, ráadásul alapfelszereltséggel nem, csakis a középső szinttől rendelhető, ami azt jelenti, hogy mindezek által a legolcsóbb 2.0 dCi Koleos nem kevesebb, mint 1,7 millió forinttal drágább a legolcsóbb 1.6 dCi Koleosnál (ebből 400 ezret tesz ki a magasabb felszereltség), ami rengeteg pénz, de ebben a szegmensben általános tendencia, hogy inkább a drágább, ‘komolyabb’ konfigurációk fogynak. Nem meglepő különben, hogy a manapság már nagynak számító 2-literes, szintén egy turbós dízel jó erőben van, főként kézi váltóval nagyon egészségesen mozgatja a nem éppen kisméretű Koleost. Az automaták kedvelői egyrészt örülhetnek, mert csupán 500 ezer forintért kaphatnak automataváltót, azonban nem mindenki lesz boldog attól, hogy a Renault tervezői egy hagyományos bolygóműves vagy duplakuplungos szerkezet helyett egy fokozatmentes CVT nevű szerkezet mellett döntöttek.

Kézi váltóval nagyon jól megy a 'nagy' dízelPersze a lépés érthető és logikus, hiszen az alapokat biztosító Nissan X-Trailhez is csak CVT van, ráadásul a váltó meglepően jól dolgozik. Sajnos érezhetően sokat ‘eleszik’ a nyomatékból, ami annyit tesz, hogy a gyakorlatban a kézi váltós 4WD kivitel dinamikusabbnak érződik, cserébe viszont lágy az erőátvitel, nagyobb gázra pedig automatikusan a hét előre programozott virtuális fokozatot használja a váltó, így elmarad a CVT-kre jellemző ‘motorbőgés’. Egyébként a Renault mérnökei alaposan áthangolták a váltót, ami a Koleosban harmonikusabban dolgozik. A fogyasztás méréséhez nagyon rövid és főként nehéz volt a menetpróba (sok volt benne a terepes szakasz), így a valós körülmények közötti étvágyról inkább egy későbbi tesztben nyilatkoznánk, de a gyári adatok mint általában, ezúttal is kecsegtetőek. Az Initial Paris csúcskivitelhez különben jár egy aktív motorhangkioltó funkció is az autóhoz (ez a szépen szóló Bose hifi funkciója), ami tényleg működik, egyáltalán nem zavaró a 2-literes dízel hangszíne, zajszintje. És hiába egy régi fejlesztésű erőforrás, az átdolgozás jót tett neki, már lent megjön az ereje és jó erőben van.

Az utastér nagyon is Renault lett szerencsére - galéria

És milyen a Koleos utastere? A tervezők azon fáradoztak, hogy minél jobb légkört és helykínálatot varázsoljanak az utastérbe. Ennek érdekében amennyire csak lehetett, hátratolták a hátsó üléssort, ahol bőséges lábtérnek örülhetünk. Az autóban öt személy is viszonylag jól, négy pedig királyi módon elfér, a láb-, fej- és könyöktér pedig még 193 cm-es magasságommal is kiválónak bizonyult, ráadásul úgy, hogy a tesztautóban ott volt a fejtér-rabló kétrészes panorámatető is, aminek az első része nyitható. Az ülések kényelmesek, a légkör pedig abszolút Renault, néhány kapcsolót leszámítva semmit nem vehetünk észre a Nissan rokonságból. Mivel a maximális hátsó lábtéren volt a hangsúly, a csomagtér kicsit kisebb, mint az X-Trail esetében: a padló feletti rész 484 literes, a padló alatt pedig egy 58 literes részt találunk, így összesen 542 liter áll rendelkezésre - az ülések ledöntésével maximum 1,8 köbméteres lehett a puttony, a hosszú tárgyak szállítását pedig az előredönthető háttámlával ellátott utasülés teszi lehetővé.

Az utastér nagyon is Renault lett szerencsére - galéria

És milyen a Koleos utastere? A tervezők azon fáradoztak, hogy minél jobb légkört és helykínálatot varázsoljanak az utastérbe. Ennek érdekében amennyire csak lehetett, hátratolták a hátsó üléssort, ahol bőséges lábtérnek örülhetünk. Az autóban öt személy is viszonylag jól, négy pedig királyi módon elfér, a láb-, fej- és könyöktér pedig még 193 cm-es magasságommal is kiválónak bizonyult, ráadásul úgy, hogy a tesztautóban ott volt a fejtér-rabló kétrészes panorámatető is, aminek az első része nyitható. Az ülések kényelmesek, a légkör pedig abszolút Renault, néhány kapcsolót leszámítva semmit nem vehetünk észre a Nissan rokonságból. Mivel a maximális hátsó lábtéren volt a hangsúly, a csomagtér kicsit kisebb, mint az X-Trail esetében: a padló feletti rész 484 literes, a padló alatt pedig egy 58 literes részt találunk, így összesen 542 liter áll rendelkezésre - az ülések ledöntésével maximum 1,8 köbméteres lehett a puttony, a hosszú tárgyak szállítását pedig az előredönthető háttámlával ellátott utasülés teszi lehetővé.

A csomagtér nem kicsi, de azért lehetne nagyobb...A változtatható kinézetű műszercsoport digitális, a középkonzolon pedig a szokásos nagy felbontású és tudású, 7 ill. 8,4 colos érintőképernyővel büszkélkedő R-Link multimédiás/navigációs rendszert találjuk - a korábbi csúnya, ujjlenyomatgyűjtő matt fekete helyett egy sokkal csinosabb keretbe foglalva -, ami első ízben immár a telefonok kijelzőjének tükrözésére is képes az ún. Apple CarPlay ill. Android Auto funkciónak hála. Extrafelszereltségekből Dunát lehet rekeszteni: ha akarjuk, (az Initiale csúcsszinten) akár nappa bőrrel borított, elektromos mozgatású, fűthető, szellőztethető és masszázs funkcióval is ellátott fotelokban terpeszkedhetünk, továbbá a listán találunk szépen szóló BOSE hifit, elektromos csomagtérajtót, fűthető hátsó üléseket és kormányt, valamint sok-sok asszisztens rendszert. Távolságtartó tempomat különben egyelőre nem áll rendelkezésre, de állítólag jövőre az is érkezik, néhány egyéb új opcióval egyetemben.

Komoly SUV benyomását kelti az új Renault KoleosA Koleos a menetpróbán mind aszfalton, mind pedig az aszfaltról letérve meggyőzően viselkedett; egy valóban jól használható, ideális méretű crossoverről beszélünk, ami kívülről nézve komolynak tűnik, belül komfortos és tágas, a szolgáltatások terén pedig remekül áll. Egyedül azt sajnáljuk, hogy a motorkínálat egyrészt szűk (örülnénk egy jó benzinmotornak is), másrészt pedig meg van kötve a kezünk a motor/hajtás/váltó kombinációk tekintetében - a Nissan X-trail azonos elemekből sokkal szabadabban ‘konfigurálható’. A sikerhez a jó ár nagyon fontos és a Renault ügyesen pozicionálta a piacon az újdonságot. Jelenleg az összes modellhez egy 600 ezer forintos akciót kínál az importőr, a következőkben az árakba ezt beleszámítjuk. A lényeg, hogy akciósan a 130 lóerős dízellel 8 millió forint a belépőár meglepően jó alapfelszereltség és 5 év vagy 150 ezer km garancia mellett (Zen felszereltség), a következő szint (Intens) felára pedig 400 ezer forint, ami szerintünk nagyon megéri, mert rengeteg pluszt, többek között már széria LED-es fényszórókat és rengeteg egyéb értékes opciót kínál az Intens.

A 177 lóerős ‘nagy’ dízel az Intens szintről, széria összkerékhajtással indul, kézi váltóval 9,7, automatával pedig 10,2 milliótól. Az Initiale Paris csúcsfelszereltség, ami csakis automataváltóval társítható, 11,1 milliótól elérhető.

Jó vétel a Koleos - galériaA legnagybb konkurens az azonos alapokra épített Nissan X-Trail, ami hasonló ár/érték aránnyal büszkélkedhet, úgyhogy a döntést inkább a személyes preferencia, mintsem az objektivitás határozhatja meg. Az X-Trail nagy előnye, hogy akciósan - igaz, jóval szerényebb - belépő felszereltséggel már 7 millió forinttól elvihető az alap Koleossal megegyező hajtáslánccal, 7,2 millióért pedig egy 1,6 literes, 163 lóerős (240 Nm) turbós benzinest adnak jó felszreltséggel (Acenta), ami így a dízelnél azonos szinten 600 ezer forinttal olcsóbb.

8 millió forinttól indul és nagyon sokat ad - galériaÁm a Nissan drágábban méri a 2-literes dízelt, mint a Renault, így az árakat a felszereltségekkel kikorrigálva jobb a franciák ajánlata. Ha esetleg mégis inkább az X-Trail, mi megvárnánk a frissítést, amit nemrégiben jelentett be a Nissan, de a Renault újdonságával garantáltan nem tesznek rossz lóra a SUV-ok kedvelői, hiszen a Koleos kiváló autó, reális áron.