Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Ugye emlékeznek még a Casino Royale című 007-es filmre? Még mindig előttem van a jelenet, amikor Daniel Craig első James Bond filmjében a tőle megszokott fagyos tekintettel terelgette az akkoriban világújdonságnak számító negyedik generációs Ford Mondeót. Tudják, hogy ez mikor történt? Jelentem, 2006-ot írtunk, a Ford középkategóriása pedig 2007 tavaszán máris piacra került. A modell azóta, vagyis idestova hét és fél éve húzza az igát, s bár igencsak jól sikeredett, érezhető rajta a kor, és nem meglepő módon nem igazán tudja tartani a lépést a modernebb kategóriatársakkal.

Ezzel a Ford is tisztában volt, így időben bejelentette az utódot, ami globális modellként debütált Fusion néven – a gyártó elárulta, hogy a Fusion a Mondeo amerikai párja, és szinte minden részletében megegyezik a két típus. A premierre a Ford 2012 januárjában, a Detroiti Autószalonon kerített sort.

Közel 3 éve várunk az új Mondeóra - galériaA típus egyszerre volt kecses és dögös, sportosan elegáns, klasszikusan modern – s most is remekül mutat, de számunkra egyszerűen érthetetlen, hogy miért kellett mostanáig várni az európai piaci bevezetéssel; tudjuk, a gyártással kapcsolatban komoly átszervezések voltak, és időbe telt, mire a spanyolországi üzem teljesen felkészült a termelésre. Lényeg a lényeg, 2012 elejétől, vagyis közel 3 éve várjuk a Mondeót, ami mostanra érkezett meg a hazai piacra. Kis túlzással azt mondhatnánk, hogy ennyi idő elteltével már épp megérett volna az első komolyabb frissítésre. És persze a Ford a Mondeóval nem hibázhat, így az újdonság is rendben van, de sajnos messze nem tud akkorát ütni, mint amekkorát 2-2,5 éve tudott volna. De inkább fussuk át, hogy mit is tud a jószág!

A hibrid hajtáslánc újdonság, de nálunk nem lesz nagy sikere

Amint eddig, karosszériaváltozatból hármat kínál a Ford: akad hagyományos lépcsőshátú, négyajtós és kombi – utóbbit kimondottan az európai piacra tervezték a gyáriak. Mindegyik kivitelre igaz, hogy az egységesen 4,87 méteres hossz a kategória legterebélyesebb képviselői közé pozícionálja az autót, ami eddig sem volt másképp.

Az utastér egyszerű, de mindennel felszerelhetőA kategória legmodernebbjeivel ellentétben azonban a sajtóanyag nem hirdet sokszáz kilós tömegcsökkenést, ugyanis ilyen nem történt. Bár fogyott valamicskét az autó, a kivitel függvényében üresen 1,5-1,6 tonnát nyom a Mondeo, amelynek hatékonysága inkább a jobb légellenállás és a modernebb hajtásláncok révén javult. Ezen a téren a legnagyobb újdonság a hibrid modell debütálása. A 187 lóerős rendszerteljesítményű, 9,35 milliótól megvásárolható benzines-elektromos jószág kizárólag négyajtós karosszériával érhető el, de a kizárólagosság fordítva is igaz: a négyajtós felépítés is csak a hibridhez kérhető. A hibrid Mondeóról korábbi cikkünkben, ide kattintva részletesebben is olvashatnak.

A fő hangsúly a biztonságon van - galériaHazánkban nem kérdés, hogy a hagyományos, benzines és gázolajos (de főleg utóbbi) kivitelek fognak fokozott népszerűségnek örvendeni. Az eddigi 1,6 literes, 160 lóerőt és 240 Nm-t mozgósítani képes alap turbós benzinmotort egy szintén négyhengeres, de mostantól csupán másfél literes EcoBoost egység váltotta fel – érdekes, hogy a teljesítményadatok változatlanok maradtak, a 6 liter körüli gyári vegyes fogyasztás pedig korrekt érték, még ha a valóságtól távol is áll. A kb. 9 másodperces 0-100 km/h-s sprintidő és a 220 km/h körül végsebesség jól mutatja, hogy az alap benzines kiválóan passzol a méretes típushoz, karosszériaváltozattól függetlenül. A Mondeo bemutatásakor az 1-literes, 125 lovas 3-hengeres EcoBoost egység megjelenéséről is szólt a fáma, és egyes piacokon tényleg rendelhető az autó a csöppnyi motorral, de szerencsére az itthoni kínálatból kimaradt ez a konfiguráció. Maradjunk annyiban, hogy az 1.0 EcoBoost viccnek is rossz a Mondeóban.

Benzinfronton az 1,5 literes után a következő lépcsőfok a 2-literes EcoBoost 203 illetve 240 lóerővel, 300/340 Nm csúcsnyomatékkal – mindkettőhöz szériában jár a hatfokozatú automataváltó. A papírforma alapján semmi változást nem láthatunk itt az elődhöz képest, annyit leszámítva, hogy immár az EU6-os normáknak is megfelelnek az izmos benzinesek.

Közel 4,9 méter hosszú - a kategória egyik legnagyobbjaA dízelek tekintetében egyelőre a jól ismert 1,6 literes TDCI jelenti az alapot 115 lóerővel és 270 Nm-rel, de vélhetően a frissített Focustól rövidesen a Mondeo is megörökli az új 120 lóerős 1,5 literest. A 2-literes dízeleket már jelentősen átdolgozták a mérnökök: a gyengébbik 150 lóerőt és 350 Nm-t produkál, míg az erősebb változat 180 tagú ménessel büszkélkedhet, 400 Nm kíséretében. Szériában mindegyikhez hatfokozatú kézi váltó jár, felárért pedig hatsebességes automatákat kérhetünk, és az összes Mondeo start/stop rendszerrel érkezik. Az izmos dízelek átlagfogyasztása a kiviteltől függően 4,1-4,8 liter között mozog – előbbi érték a takarékosságra hangolt, hosszabb áttételezésű ECOnetic változatokra értendő. A 2-literes gázolajos különben rövidesen tovább erősödik: érkező félben van a 210 lóerős csúcs dízel, ami 450 Nm-t képes leadni, s ezzel kiváltja az eddigi 2.2 TDCI-t. Egyelőre az összes Mondeo elsőkerékhajtású, de jövőre az összkerékhajtás is bekerül a kínálatba.

Nagy kijelzőkből nincs hiány, és a kényelem is pompás

Az új Mondeo formaterve telitalálat - galériaA hajtáslánctól függetlenül tágas, csendes és kényelmes utastérnek örvendhetünk, ami hemzseg a csúcstechnikától, de azt szomorúan konstatáltuk, hogy az ötajtós modell sportos formája miatt a hátsó fejtér kimondottan szerény, ha pedig panorámatetőt is társítunk a konfigurációhoz (ami ugyan hangulatos, de drága és az összes kipróbált autóban zörgött-nyiszogott), még rosszabbá válik a helyzet, sőt, panorámatetővel a kombiban is szűkös kissé a fejtér. Ezt leszámítva az ülések elöl-hátul kényelmesek, és bár a belső formák nem keltenek túl modern hatást, az óriási színes kijelzők (mind a műszercsoporté, mind pedig a középkonzolé) egyértelműen a mai világra utalnak. A hangvezérlés egész jól működik, s az érintős központi rendszer sebessége is rendben van, de az is tény, hogy láttunk már intuitívabb, egyszerűbben kezelhető multimédiás/navigációs egységeket.

A Ford nagyon komolyan vette a biztonságot a Mondeo esetében, s az autó máris bizonyított, hisz simán bezsebelte az ötcsillagos minősítést az EuroNCAP új, szigorított tesztjén. Az extralistán megtalálhatunk minden fontos aktív és passzív biztonsági tételt, amit 2014-ben elvárhatunk, így ezen a téren szerencsére abszolút nem érezhető a Mondeo késése.

Az ötajtós elegáns, de a hátsó fejtér szűkösAz autó figyelmeztet, ha veszélyes akadályt lát, ha kell, magától kormányoz-fékez, be-/kiparkol; körbe van kamerázva és körbe van aggatva szenzorokkal, ahogy illik. Persze súlyos pénzért cserébe. A legnagyobb újdonság a világelső légzsákos hátsó szélső biztonsági övpár, ami a hátul utazók terhelését igyekszik csökkenteni baleset során. Az extralista rettenetesen hosszú, ami egyfelől jó, hiszen mutatja a Mondeo technológiai színvonalát, a másik oldalon viszont – a pénztárca szempontjából – már nem annyira örömteli a helyzet, hiszen ijesztő végárat kapunk, ha elindul a fantáziánk a konfigurálgatás során.

A hibrid változat csak négyajtós kivitelben érhető el, 9,35 millió forinttól

Annál is inkább, mert bizony már az alapárak sem éppen hívogatóak: a listaárak szerint például (egyelőre) nincs új Mondeo 7,75 millió forint alatt - ennyibe kerül az ötajtós, alapfelszereltségű változat a 160 lóerős 1,5 literes benzinessel.

Mindhárom karosszériaváltozat jól mutatA 115 lóerős kisdízel nála 210 ezer forinttal kóstál többet, a 150 lóerős 2-literesért pedig további 290 ezer forintot kell leszurkolni. Az automatát a Ford 500 ezer forintért kínálja, míg a 2-literes dízel esetében a plusz 30 lóerőért 345 ezer forintot kérnek. Mindezek alapján ár/érték arányban a legjobb választásnak a gyengébbik 2-literes dízel ígérkezik, s biztosak lehetünk benne, hogy ez lesz a húzómodell. A magasabb Titanium felszereltség a Trendhez képest plusz 600 ezer forintot jelent (cserébe sok-sok extrát kínál), a praktikus kombi karosszériáért pedig 200 ezret kell fizeti, ami teljesen korrektnek mondható.

Valós tudására majd a tesztek során derül fényHogy az új Mondeo beváltja-e a hozzáfűzött reményeket és valóban a kategória elitjéhez tartozik-e, az majd csak a hosszabb teszteket követően fog kiderülni, de tény, hogy rengeteget fejlődött, és a gyáriak beleadtak apait-anyagit. A forma kétségtelenül ütős, a biztonsági színvonal pedig maximális, de az is bizonyos, hogy 2 éve sokkal nagyobbat ütött volna a modell. Nem lesz könnyű dolga a Ford büszkeségének az első tapasztalatok alapján hibátlanabbnak tűnő új Passattal, vagy akár a vonzó Mazda6-tal szemben, de csak akkor merünk majd ítélkezni, ha élesben is egymásnak ereszthetjük a kategória nagyágyúit – ígérjük, amint lehetőségünk lesz rá, megtesszük!

A vadonatúj Ford Mondeo hivatalos hazai árlistája (listaárak)