Ahogy a Balenóval már bizonyította, a Suzuki számára mostanra kiemelten fontos szempont lett a fiatalos, divatos megjelenés, aminek köszönhetően az idősebb korosztály mellett igyekeznek a fiatalokat is elcsábítani. A nemrégiben bemutatkozott Ignisnél jobb példa pedig nem is kell ennek bizonyítására – a vidám kisautót ráadásul végre itthon is kipróbálhattuk.
Minden színben jól mutat - galériaMielőtt azonban bepattanhattunk volna a jópofa modellbe, a hazai importőr vezetősége néhány érdekes számadattal keltette fel a figyelmünket. A Suzuki itthon szinte minden szempontból az élmezőnyben van eladások tekintetében, sőt, a legfontosabb mutatókban a dobogó legfelső fokán helyezkednek el. 2016-ban senkinek nem sikerült több autót eladnia hazánkban, mint a Suzukinak (11.266), amit nagyrészt az esztergomi gyártású Vitarának köszönhet a márka, hiszen típusbontásban a japánok divatos crossovere végzett az élen, 6.538 darab példánnyal.
Az egész piacon így 11,7, míg a Vitara saját szegmensében 23,2 %-os piacai részesedésnek örvendhet – a legjobb 20-ba egyébként még a hamarosan kifutó Swift és a frissítés hatására jóval keresettebb SX4 S-Cross fért fel. Az Ignisből nagyjából 1.000 darabot szeretnének eladni idén, és 2017-ben ismét a számok növekedését vetítik előre az importőrnél: az újonnan bemutatott Ignis mellett az SX4 S-Cross további sikereivel számolnak, miközben a Swiftből már csak az év közepén esedékes generációváltás után várnak említésre méltó eladási számokat.
A króm keret jóláll neki - galériaTérjünk azonban vissza az Ignisre, hiszen a karneváli hangulatban zajló események középpontjában a gyáriak által kissé talán túl erős megfogalmazásban ultrakompakt SUV-ként aposztrofált apróság próbálta elhódítani a szívünket. Talán sokan okkal túlzásnak találják az SUV jelzőt, pedig az Ignis legalább nyomokban magyarázattal szolgál rá: természetesen nem beszélhetünk valódi terepjáróról, de hasmagassága megegyezik a Vitara értékével, miközben terepszögei jobbak a nagyobb testvérénél – arról már nem is beszélve, hogy akár egy egyszerű összkerékhajtás is elérhető hozzá. Komoly terepre persze nem merészkednénk vele, de ha a szükség úgy hozza, letérhetünk vele az útról.
Itt éri a legtöbb kritika - galériaKülcsín tekintetében a Suzuki ragaszkodott ahhoz az elvéhez, hogy minden modelljének saját személyiséget adjon, az Ignisnek pedig ez az egyik legnagyobb erőssége. Persze a prezentáció során elhangzott, hogy jó néhány korábbi modelljükből kölcsönöztek különböző megoldásokat a tervezők, de az összhatás szempontjából teljesen egyedi lett az újdonság – a C-oszlopon található három bevágás például az 1976-os Suzuki SC100-ról (Cervo) származik, amit hazánkban nyilván nem sokan ismerhetnek, de így is feleleveníti a japán márka színes múltját. Visszatérő elemként egyedül az első sárvédő elemek és a motorháztető között található betét, illetve a fekete A- és B-oszlopok lehetnek ismerősek: előbbi még a korábbi Vitarán mutatkozott be, és azóta is visszatérő ismertetőjele a márka (hobbi)terepes modelljeinek, míg utóbbiak a Swiftnél mutatkoztak be először, és azóta a legtöbb Suzukin fellelhetőek.
Egy szó, mint száz, az Ignis rögtön magára vonzza a tekinteteket, és míg szemből szinte mindenkinek egyöntetűen elnyerte a tetszését, addig a hátulját tekintve jóval megosztóbbra sikerült – az azonban kétségtelen, hogy senki számára nem marad közömbös. Az aprócska járgányt akár kéttónusú fényezéssel is kérhetjük – ilyenkor a tető fekete – illetve a jobb felszereltségeknél a hűtőrács és a ködlámpa kerete krómszínű, ami szintén feldobja az összképet. A leglátványosabb színek kétségkívül a menetpróbán is szereplő neon kék, borostyán sárga és gleccser fehér.
Nem lehet panaszunk rá - galériaA teljesen új, jórészt nagy szilárdságú acélból épült platformon nyugvó autó egyébként mindössze 3,7 méter hosszú, felszereltségtől függően 1,66 vagy 1,69 méter széles és 1,595 méter magas, míg tengelytávolsága 2435 mm. Súlya még ennél is kedvezőbb, hiszen felszereltségtől és változattól függően minimum 810, maximum 920 kilogrammot nyom – nem csoda hát, hogy bőven elegendőnek érezték a gyáriak az 1,2 literes szívómotor beszerelését, de erről később.
Az aprócska külső méretek ellenére az utastérben egészen szellős tér fogadja a beülőket, akárcsak a márka többi modelljében. Noha a tervezők az egyébként látványosra sikerült formákkal optikailag ügyesen nyújtották meg széltében az autót, talán ez az a pont, ahol leginkább érezzük az Ignis valós méreteit: igazán közel kerülünk a mellettünk ülőhöz, ami nagyobb termetű utasok esetén az első sorban is zavaró lehet.
Papíron csak ketten ülhetnek ide - galériaNem véletlen tehát, hogy a jobban felszerelt példányok esetében hivatalosan is csak két helyet találunk hátul – bizony, ez esetben csupán négy személyre van levizsgáztatva az Ignis, és csak négy öv is jár. Ezért cserébe akár 19 centis sávban csúsztathatjuk sínen a hátsó ülőlapokat, amivel az alapból 267 literes csomagtér méretét is alakíthatjuk. A praktikummal nincs gond, a legfontosabb dolgainknak jut elég hely.
A legalacsonyabb szinten öt ülés jár, de nincs lehetőség tologatásra – noha néha jól jöhet, hogy szabályosan tartózkodhat öt ember az autóban, de az Ignisben valóban csak kistermetűek, vagy gyerekek férhetnek el hárman normális körülmények között a második sorban, ahol 185 centitől már a fejtér is szűkös, ellenben a lábtér szinte királyi. A gyáriak ezt a döntést azzal indokolták, hogy az igényfelmérések szerint jobban vágynak a vásárlók a variálhatóságra, mint egy ötödik ülőhelyre – amennyiben azonban mégis ezt óhajtanák inkább az ügyfelek, úgy ezen később is tud majd változtatni a Suzuki.
Belül is divatos lett - galériaAz Ignis esetében végre úgy érezhetjük, hogy az igazán divatos külső formák mellett belül is kitettek magukért a mérnökök, ugyanis bár az anyagok nagyrészt továbbra is tükrözik az autó árát, az ügyes tagolás, a lebegő hatású középkonzol és a látványos klímapanel ezt képes feledtetni velünk – és akkor a jobb felszereltségi szintek mellé járó színes betétekről még nem is beszéltünk. Az Ignis tehát kifejezetten jól sikerült ebből a szempontból. Egyedül a tesztautókban található átmeneti Pioneer multimédiás rendszer volt problémás, de a vásárlók már a japánok többi modelljéből ismert Bosch által gyártott megoldást kapják majd.
Kicsi autó az Ignis, amit persze belül is érzünk, de ennek ellenére kategóriáján belül kifejezetten jó értékekkel büszkélkedhet a Suzuki újdonsága, ami magas üléspozíciójának köszönhetően vezetés közben még jó kilátást is biztosít a forgalomra – habár a vaskos C-oszlopok hátrafelé azért takarnak, de ezt a jobb felszereltségű példányok jó minőségű tolatókamerával ellensúlyozzák. A komfortra és a biztonságra is odafigyeltek a gyáriak, így például ülésfűtést, tempomatot, sávelhagyásra figyelmeztető jelzést, fáradtságérzékelőt és gyalogosokat is felismerő vészfékrendszert is kaphatunk – utóbbi egyébként a gyártó történetében először nem radaros elven működik, hanem két kamera segítségével. Ha már biztonság, az Ignishez alapáron hat légzsák jár.
Nem nagy, de a kategóriában megfelelIdeje azonban rátérni a motorháztető alatt lapuló erőforrásra, itt ugyanis csak egyféle motorral találkozhatunk, méghozzá a Suzuki 1,2 literes DualJet névre hallgató szerkezetének képében. A szívó benzines egység természetesen a legfrissebb verziójában került be az autóba, így 90 lóerő és 120 Nm-es csúcsnyomaték leadására képes. Míg előbbit 6000-es, addig utóbbit 4400-as fordulattól képes produkálni. A 0-100-as sprintet a gyári adatok szerint változattól függően 11,5 és 12,2 másodperc alatt képes megfutni, míg a végsebesség 165 és 170 km/h között alakul.
A menetpróbán bebizonyította az Ignis, hogy nincs is szükség ennél erősebb megoldásra: a pehelysúlyú apróságot bőven elegendő dinamikával képes megmozgatni a hatékony egység, mely a katalógusadatok szerint vegyes üzemben 4,3 és 5 liter közötti eredményre képes 100 kilométeren – utóbbit az opcionálisan elérhető robotizált váltóval produkálja. Alapból egyébként egy jól kapcsolható 5-fokozatú manuális szerkezet jár az Ignishez, mely jó társa az autónak.
Megosztó formák - galériaA Suzuki újdonságának egyik nagy érdekessége, hogy aprócska méretei ellenére összkerékhajtással is elérhető. Az AllGrip névvel már korábban is találkozhattunk, de a japánok most az összes összkerékhajtásukra ráaggatták ezt a jelzést, a megkülönböztetést pedig az Auto, a Select és a Pro utónevek segítik. Az AllGrip Auto a legegyszerűbb, viszkokuplungos, és a vezető által nem kapcsolható. Ez csak az Ignisben és a hamarosan érkező új generációs Swiftben lesz elérhető. A sofőr által is állítható Select verzió kerül a Vitarába és az SX4 S-Crossba, a komolyabb terepképességeket produkáló, mechanikus differenciálzárral is rendelkező Pro kivitel pedig a Grand Vitarában és a Jimnyben kapható – itthon csak utóbbiban.
Múanyag, de jól néz ki - galériaAz Ignis tehát összkerékhajtással is elérhető, méghozzá a legalacsonyabb szintek kivételével minden verzióban – ez pedig ritkaság a kategóriában. Az AllGrip Auto mellé ráadásul még lejtmenetvezérlő és hegymeneti elindulás-segítő is jár, így az apróság valóban megállhatja a helyét könnyebb terepen is. Az Ignis ezzel divatos megjelenésén túl használati értékben is képes pluszt nyújtani a vásárlóknak.
A futómű egyébként a szokásos felépítést követi: elöl MacPherson, hátul pedig helytakarékos csatolt lengőkaros megoldással találkozunk. A hangolás egészen jól sikerült a gyáriaknak. Az oldaldőlést megakadályozandó viszonylag feszesre állították a felfüggesztést a gyáriak, így szinte minden helyzetben magabiztosan viselkedik az Ignis, és emellett az úthibák sem fognak minket az őrületbe kergetni – a hátsója persze hajlamos elpattogni kissé. A kormányzással szintén nincs komoly gond: sportautós pontosságra ne számítsunk, de a súlyozás jól sikerült, és a hétköznapokban nem lesz nehéz együtt élni az autóval. A fékhatásról elöl belső hűtésű tárcsák, hátul pedig változattól függően dob, vagy tömör tárcsafékekkel találkozhatunk.
Több szín, látványos betétek - galériaA hangszigetelés nem képes csodákra, de ilyen áron és ebben a kategóriában ezt nem is várhatjuk el. Az amúgy kulturált erőforrás zaja csak magasabb sebességnél válik hangossá, de kerekek és a futómű felől folyamatosan betörnek a hangok, és a magas felépítés okán a szélzaj is viszonylag korán jelentkezik. Ezzel kapcsolatban azonban valóban nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy az Ignis gyakorlatilag a legkisebbek között száll harcba.
Ezek után tulajdonképpen már csak az árazás maradt, mint kérdés. Az Ignis alapára 3,755 millió forint, ami ugyan elsőre nem tűnik annyira olcsónk, de nem szabad megfeledkeznünk a Suzuki gyakorlatilag folyamatosan fennálló nagyvonalú akcióiról, így bár egyelőre nem árulták el, hogy mennyi lehet a minimum, mi szinte biztosra vesszük, hogy 400 ezer forintot lazán engedhetnek majd ebből, amivel jóval vonzóbb lehet majd az autó. Az egyel magasabb, és valószínűleg a legnépszerűbbé váló GL+ szinten 4,14 millióba kerül az autó, és ebben már érintőképernyős multimédiás rendszer és tolatókamera is helyet kap. Az összkerékhajtás felára egyébként ebben az esetben 400 ezer forint.
Az etyeki filmstúdióban jártunk - galériaA legmagasabb, GLX szint egy kicsit bonyolultabb, ugyanis elsőkerékhajtás mellett csak robotizált váltóval érhető el, míg manuális váltóval választva csak összkerékhajtásúként. Előbbi ára 4,94, utóbbié pedig 5,04 millió forintra adódik. Noha hazai importőr nem veri nagydobra, de egyéni igények alapján a Balenóban tesztelt SHVS névre hallgató félhibriddel is elérhető lesz az Ignis, ugyanakkor ezt a magas felár és a kevéske plusz tudás miatt valószínűleg nem sokan keresik majd.
Az Ignis tehát folytatja a Suzuki korábban megkezdett útját, így a használati érték és a kellemes ár/érték arány mellett kiemelten figyel a látványra, és ezzel együtt a fiatalabb célközönség igényeinek kielégítésére. Ez pedig sikerülhet is neki, amivel újabb lépést tehet afelé a márka, hogy csökkentse a még mindig sok emberben élő sztereotípiákat. Végül pedig sokan talán hiányolhatták a korábbi Ignis említését, amelyből rengeteget látni még ma is Magyarország útjain. Ez azonban nem véletlen, ugyanis az új Ignis az emelt felépítést leszámítva olyannyira különbözik az elődtől, hogy semmi értelme nincs egymáshoz hasonlítani őket, még ha nevük meg is egyezik. A tesztautók hamarosan megérkeznek szerkesztőségünk garázsába, így még a mostani menetpróbánál is részletesebb beszámolóval érkezünk majd.