Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

 

Minden motor külön karakter

A 180 lóerős, benzines 1.6 Turbo kivitel teljesen más karakter. Egyrészt mivel jóval kevesebbet nyom a dízelnél a mérlegen, kicsit sem orrnehéz, így még semlegesebben lehet vele fordulni (élményautónak mindenképp erre a változatra voksolnék), másrészt pedig a felsőbb régiókban igenis érezhető a 15 lóerős teljesítménytöbblet. A 8,3 másodperces százas sprintidő (sőt, mi az ötajtósnak még kevesebbet mértünk) sejteti, hogy egy sportos autóval van dolgunk. Már 2000-től szépen húz, 6000-es fordulatszámig egyre vidámabban dolgozik, és a rövidebbre vett fokozatok (a kettes például 90-ig sem jó) szintúgy támogatják a mókázást. A plusz örömöket a benzinkútnál kell megfizetnünk, hiszen átlagosan másfélszer annyit eszik, mint a ’nagy’ gázolajos – még szerencse, hogy az olcsóbbik naftából. Egy közvetlen befecskendezés bizonyára jót tenne az 1.6T hatásfokának, és ami késik, nem múlik, ugyanis rövidesen jönnek a turbós ’GDI’ Opel-motorok.

Aki sokallja a 180 lóerős 1,6-os fogyasztását, teljesítményét, vagy akár árát, választhatja a GTC-hez a jól ismert 1,4 literes turbós egység 120 vagy 140 lóerős változatát, amelyekhez már start/stop rendszer is akad – utóbbival jól járhatnak, hiszen tesztünk során az ötajtós testvérben prímán teljesített. A 140 lovas 1.4T-hez illetve a kétliteres dízelhez automataváltó is kérhető lesz, amit nem tudunk tiszta szívvel ajánlani az Astra ST-vel szerzett tapasztalataink alapján.

Az utastérbe is költözött némi egyediség, ami megkülönbözteti a GTC-t

Kisebb dízelek is csatlakoznak később a kínálatba: az 1.7 CTDI 110 és 130 lóerős változata kerül a palettára. Alapmotorként egyes piacokon egy 1,4 literes szívó benzines szolgál 100 lóerővel és kézi váltóval, de ez még viccnek is rossz – még szerencse, hogy hazánkban az Opel nem is fogja forgalmazni. A már említett OPC-változat még a jövő év folyamán csatlakozik a kínálathoz.

A vezetési élményben most sincs hiba - az OPC csak később csatlakozik előfutáraihoz

Biztonságban sem utolsóA GTC az Astra-sorozatban a frissülés szelét is elhozta: egy egyszerre immár több funkciót is megjeleníteni képes központi kijelző vette át az előző, egyszerűbb darab helyét (színes megoldásra azért most sem futotta), valamint a kissé elavultnak tekinthető DVD-alapú navigációs rendszereket fejlettebb, SD-kártyásokra cserélték a fejlesztők. Ezeken felül a táblafelismerő-rendszert, sávtartó berendezést és követési távolságot figyelő Opel Eye rendszer második generációjába lépett, és a kategória legjobb, adaptív bi-xenon fényszóróit is továbbfejlesztette a gyártó.

A biztonsági arzenál már alapáron tartalmaz minden manapság elvárható tételt, s az EuroNCAP már meg is vizsgázta az újdonság töréstesztjét, amely ahogy illik, öt csillagos végeredménnyel abszolválta a tesztet.

Annyi bizonyos, hogy a fellépésében nincs hiba

Továbbra is öt fő számára szolgáltat helyet

A legkevésbé az utastér változott, bár a szerencsére továbbra is öt személy befogadására képes enteriőrt feldobták néhány új színnel, kárpitozással, valamint díszítőbetétekkel az illetékesek. Már az alapülések is Opelosan kényelmesek és nagyok, de a díjnyertes, kihúzható combtámaszú, rengeteg irányban állítható sportüléseket továbbra sem érdemes kihagyni. A helykínálat rendben van, a 180 centinél nem sokkal magasabb utasok pedig a második sorban szintúgy teljesen kényelmesen utazhatnak - egyedül a kevés üvegfelület által lehet bezártság-érzetük, de ez minden kupénál így van, a gyatra körkilátáshoz hasonlóan.

Változékony időjárási körülmények között vallattuk

A hátra történő beszállást az easy-entry funkció könnyíti meg, na meg az irtózatosan hosszú, és szinte derékszögbe kinyílni képes ajtók. Utóbbiakkal szűk helyen bizony vigyázni kell, és miattuk az elöl ülőknek a biztonsági övért is rendesen kell nyújtózkodniuk; hiába, a szépségnek ára van, de a szívszorítóan szép forma ezúttal tényleg sok mindenért kárpótol.

Belül a minőség teljesen korrekt, tárolórekeszekből nincs hiány, jó együtt élni az Astrával – morgolódásra egyedül a rapszodikusan dolgozó (hol hideg van, hol meleg) klíma adhat okot. Az alaphelyzetben 380 literes csomagtartó a kategória legnagyobbja, és tényleg remekül használható. Természetesen bővíteni is lehet, sőt, felárért síalagutat vagy dupla padlót is rendelhetünk.

Elsősorban a fiatalokat szólítaná meg az új Astra GTC

A villámosok új, leginkább fiatalokat megszólítani kívánó életvidám büszkesége várhatóan a jövő év januárjában vagy februárjában érkezik meg a hazai márkakereskedésekbe, méghozzá a 120 lóerős 1,4 literes turbós alapmotorral 5,6 millió forint körüli indulóáron. Ugyanakkor mivel az Opel jó szokásához híven a GTC esetében is emészthető áron méri az extrafelszereltségeket, az erősebb motorokat pedig szinte ingyen adja (a 140 lóerős benzines plusz 40 ezer forintot kóstál, míg plusz 170 ezerért megkapjuk a 180 lovas 1.6T-t), már hatmillió körül elérhető lesz egy 180 lóerős 1.6 Turbo a Sport szinten, amely rendkívül versenyképes árnak számít a szűkös szegmensben. Nem kérdés, az igényes és gyönyörű Astra GTC szép sikereket érdemelne.

Opel Astra GTC (3 a.) 1.4 Turbo 120 1.4 Turbo 140 1.6 Turbo (180) 2.0 CDTI (165)
Lökettérfogat (cm3) 1364 1364 1598 1956
Csúcsteljesítmény (le) 120 / 4200-6000 140 / 4200-6000 180 / 5500 165 / 4000
Csúcsnyomaték (Nm) 200 / 1850-4200 200 / 1850-4900 230 / 2200-5400 380 / 1750-2500
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,9 mp 9,9 mp 8,3 mp 8,9 mp
Végsebesség (km/h) 192 201 220 210
Váltófokozatok/típus 6, man, S/S 6, man, S/S 6, man 6, man, S/S
Átlagfogyasztás (l/100 km) 5,9 (B) 5,9 (B) 7,2 (B) 4,8 (D)
CO2-kibocsátás (g/km) 140 140 168 127
Hosszúság (mm) 4466 4466 4466 4466
Szélesség (mm) 1840 1840 1840 1840
Magasság (mm) 1482 1482 1482 1482
Tengelytáv (mm) 2695 2695 2695 2695
Csomagtartó térfogata (l) 380-1165 380-1165 380-1165 380-1165
Akciós alapár (forint) kb 5.580.000 kb 5.620.000 kb 5.760.000 kb 6.550.000