A Nissan X-Trail jó ideje, mintegy 13 éve részét képezi a japán gyártó kínálatának, azonban az általa megtestesített filozófia felett eljárt az idő, a vásárlók divatosabb, modernebb hobbiterepjárókra harapnak. Épp ezért a Nissan sem teketóriázott és a hirtelen nagy népszerűséget szerzett új Qashqai mintájára a harmadik generációba lépve teljesen megújította SUV-ját.
A komolyabb terep meggondolandó - galériaA gyártó és a forgalmazó célja az újdonsággal nem más, mint a piaci szerep növelése, sőt, a magyar forgalmazó egyenesen 100 %-os növekedést vár az eladások tekintetében az újdonságtól. Az új X-Trailnek erre meg is van az esélye, a következőkből pedig kiderül, hogy pontosan miért. A japánok feladták az összkerékhajtást a siker érdekében, hiszen az új X-Trail szélesebb köröket szólíthat meg, ha szériában elsőkerékhajtással gördül le a gyártószalagról, miközben a 4x4 opcióként megmarad azon vevők számára, akiknek nélkülözhetetlen az összkerékhajtás nyújtotta előny.
Nem alaptalanul döntött így a Nissan, hiszen a szegmensben a szereplők mintegy 45 %-a elsőkerékhajtással kerül értékesítésre, azaz jelentős érdeklődéstől esett volna el az újdonság, ha a márka erőlteti a széria összkerékhajtást. Emellett talán a legfontosabbak a méretek: tengelytávját illetően az elődöt mintegy 76 mm-rel növi túl az újdonság (2705 mm), ezzel sokkal jobb helykínálatot teremtve, miközben a hossz minimálisan, 8 mm-rel gyarapodott (4640 mm). A terepjárási képességek megtartásának érdekében a mérnökök a hasmagasságot az előddel egyezőre lőtték be.
Mivel a Qashqai népszerű modell lett a kompakt SUV-k mezőnyében, házon belül a szegmentálás feladatát is okosan oldották meg a Nissan emberei: a korábbi generációval ellentétben ezúttal a Qashqaiból nem készül hétüléses, +2 verzió, hanem az X-Trail veszi át a hétüléses hobbiterepjáró szerepét a Nissan garázsában – nem véletlen tehát, hogy az újdonság a Qashqauinál 26 centiméterrel hosszabbra sikeredett. Az eredmény már a számok láttán is tisztességes, hiszen az adatok szerint a hátsó utasok 660 mm-es hátsó lábtérnek örvendhetnek, miközben a praktikumot a sínen csúsztatható üléssor (260 mm-es úton), továbbá a Nissan csomagtértálca-rendszere fokozza. A poggyásztér alapvetően 550 literes befogadóképességű, de akár két köbméteresre is bővíthető az ülések ledöntésével.
Minőségi összhatással találkozunk - galériaAz adatok sora még nem ér véget: maximálisan 2600 mm hosszú tárgyat lehet az X-Trailbe szuszakolni, ami felett már a tetőcsomagtartó szolgáltatásait kényszerülünk igénybe venni. További újdonság az elektromosan nyitható csomagtérajtó. A Nissan nagy figyelmet fordított a biztonságra is, hiszen a japánok pajzsa immáron sávtartó és holttérfigyelő asszisztenst, éberség figyelőt, táblafelismerőt, automatikus távolsági fény vezérlést és ráfutásgátlót is kapott, miközben a tolatásnál a mozgó tárgyak érzékelésével segíti a sofőrt az autó.
Motorok terén egyelőre csupán egy, azonban remek lehetőség áll a vevők rendelkezésére: az 1.6 dCi 130 lóerős, 320 Nm csúcsnyomatékú dízelmotor kiválóan passzol a Nissan hobbiterepeséhez. A gyári adatok szerint kézi váltóval vegyes üzemben 4,9 litert kér, a tovább finomított és épp ezért az alacsony fordulatszámtartományt jobban preferáló Xtronic fokozatmentes automataváltóval 5,1 litert gurít le az autó, míg az összkerekes, kézi váltós verzió 5,3 literrel boldogul el 100 km-en. A benzinmotorokat preferáló vásárlóknak sem kell más márkák felé fordulni, hiszen hamarosan érkezik a kínálatba az 1,6 literes turbós erőforrás, méghozzá 163 lóerőre skálázva.
Az eddig felsorolt tények abszolút impresszív képet festenek az új X-Trail képességeiről, azonban a fő attrakciót a próba, a gyakorlat jelenti, amelynek tapasztalataiból objektív képet alkothatunk a tesztalanyról. Noha a forma erőteljesen szubjektív terület, sokak szerint kifejezetten tetszetős összképet alkottak a japán formatervezők.
Minden kétséget kizáróan divatos - galériaAz X-Trail jellemzően a Qashqai és a Pulsar által kitaposott ösvényen halad, ennek megfelelően a motorháztetőn és a hűtőmaszkon felbukkan a jellegzetessé váló V-domborulat, illetve a fényszórók és menetfények alakja, kialakítása is a testvérek megoldására hajaz. Méretes karosszériája ellenére mégsem tűnik nehézkesnek a Nissan új hobbiterepese, amelyet a Mátra szerpentinjein, illetve mostohább terepes útvonalain tehettünk próbára.
A vezetőülésbe huppanva a kényelem mellett a jó ergonómia tűnik fel, amely annak köszönhető, hogy a Nissan a már előbb is említett, Qashqai és Pulsar modellekkel megkezdet úton haladt ezúttal is.
A műszerfal formái, megoldásai a fenti modellekből ismerősek, a Nissan által beharangozott, prémium hangulat pedig abszolút nem megtévesztés, hiszen valóban jól összerakott, minőségi anyagokból építkező autó benyomását kelti az újdonság, egyedül keményebb terepen hallható némi nyiszogás, neszelés a nyitható üvegtető irányából. Az utastér méreteit illető számok sem túloznak, valóban kényelmes, tágas a kabin, amely akár hét személyt is bekebelezhet – persze a leghátsó sort csak átlagos testmagasságú felnőttek vagy fiatalabb generációk számára ajánljuk.
Megújult a Nissan Juke
Még színesebb egyéniség - galériaMindeközben a Nissan a Jukeról sem feledkezett meg és egy ráncfelvarrás formájában több ponton módosította kis crossoverét a japán márka. Immáron az egyediség is közel áll hozzá, hiszen a Design csomagnak hála különféle színű külső-belső betéteket választva dobható fel a látvány. A hátsó ajtó veszélyes és kényelmetlen sarka szerencsére nem nyílik már együtt az ajtóval, így komfortosabb a bejutás – úgy tűnik a Nissan meghallgatta a tesztelők szavait.
Belül is megélénkült - galériaAhogy a csomagtér esetében is, amely a padlólemez módosításának köszönhetően a kétkerékhajtású verziónál 40 %-kal gyarapodott (350 liter). A látványt egyébként a már említett csomag mellett az új első-hátsó lökhárító, valamint a módosított, jellegzetes formájú lámpák, fényszórók fokozzák, s a friss modellévhez már xenon-fényeket is kérhet a vevő, ahogy az opciós listára érkező panoráma napfénytetőt ugyancsak üdvözöljük, továbbá a biztonsági pajzs sem hiányzik a palettáról. A Nissan a megújult Jukehoz a motorkínálatot is frissítette: megjelent a 115 lóerős, jó választásnak tűnő 1,2 literes, turbós benzines, valamint a 190 lovas 1.6 DIG-T vezérlésén is csiszolgattak a szakemberek.
Ahogy az sejthető volt, az 1.6 dCi kiváló társ a hobbiterepesbe építve is, mérsékelt étvággyal és csöndben teszi a dolgát, kellemes dinamikával felruházva az autót. A 130 lóerős teljesítmény kell is a lendületes közlekedéshez, de a későbbiekben nem ártana egy még acélosabb dízelmotort a kínálatba illeszteni a kétliteres négyhengeres vagy a nagyobb teljesítményre skálázott 1,6-os személyében. A váltó ugyancsak jó partner, pontosan precízen kapcsolható, egyedül az 1.6 dCi-nél szinte minden esetben tapasztalt fulladékonyságot róhatjuk fel a hajtásláncnak, ami a kuplung fogáspontja és a túl alacsony fordulaton vérszegény erőforrás következménye.
A futómű nagyjából ideális kompromisszumot képvisel a kényelem-dinamizmus tengelyen, azaz még földúton sem ráz, nem üt fel a felfüggesztés, de kanyarban sem vall szégyent az autó. Az összekerékhajtás a korábbi verziókból ismert rendszer, amely kétkerekes, automata vagy állandó négykerekes üzemmódban használható; zárható differenciálmű nincs, a vezérlés a kerekek fékezgetésével próbálja fokozni az autó haladási képességét lazább talajon.
A Nissan egyen-orra morcos - galériaNoha vérbeli hobbiterepes az új X-Trail, keményebb próbatételnek nem érdemes alávetni, a menetpróbán szereplő 19 hüvelykes könnyűfém felnik és az első hátsó lökhárító épsége miatt inkább kerülendőek a rizikósabb útvonalak. Összességében viszont szolid terepre, földutakra, jobb minőségű erdei ösvények abszolválására megfelelő az autó.
A Nissan egyértelműen jó úton indult el az utóbbi időszakban, amit a Qashqai sikerei egy ízben már alátámasztottak, most pedig az X-Trail bizonyíthat, amire minden esélye megvan. egyedül a szűkös motorpaletta tántoríthatja el az erősebb verziókat kereső vásárlókat, de számukra is érkezik hamarosan orvosság. Az akár hét férőhellyel is kérhető hobbiterepesre büszke lehet a gyártó, hiszen praktikumával, ergonómiájával és jó összeszerelési minőségével, kellemes anyagaival és barátságos hajtásláncával az első randevú alkalmával jól vizsgázott az X-Trail.
A kétkerékhajtású, kézi váltós alapverzió 7.490.000 forintról indul, ami első blikkre soknak tűnik azonban már az alapfelszereltség is bőséges, ráadásul félmilliós kedvezménnyel csökkenti 7 millió alá a belépőt a forgalmazó. A legjobb választásnak azonban a bi-led fényszórót és automata, kétzónás klímát, ülésfűtést és jobb kárpitokat tartalmazó közepes szint (Acenta) bizonyul, míg az elektromos ülésállítással, 360 fokos kamerával, navigációval, biztonsági pajzzsal és minden jóval megtömött csúcsverzió 10 millióért hozható el. A 3. üléssor felára 300.000 forint, míg a fokozatmentes automatáért 600 ezret, az összkerékhajtásért 750 ezret kell pluszban letenni az asztalra.
